Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda internetbanker i Classic?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-17 16:32

Jag håller på med en liten sammanställning av vilka svenska internetbanker som funkar med Mac som ett led i att skicka ett öppet brev till Handelsbanken om deras dåliga stöd för Mac.

Det är fortfarande lite luckor i mitt schema och då framförallt vilka bläddrare i Classic som funkar med SEB och Skandiabanken.

Hur är det med IE5, Netscape 4.x och Netscape 6/7 och dessa banker?

Jag är även intresserad av att veta om Nordea fixar Mozilla/Chimera/Opera.

Tack!

[ 17. februari 2003, 16:34: Meddelandet ändrat av: mattan ]

"Hur är det med IE5, Netscape 4.x och Netscape 6/7 och dessa banker?"

Alla dessa funkar bra med SEB. När jag började med Internetbanken (ett bra tag sedan) funkade inte
IE5 alls utan det krävdes lustigt nog Netscape; 4.7 gick bra. Varken 6 eller 7 fanns då. Men nu funkar IE5 och Netscape 6 eller 7 också.

Kom just på att jag ju kör Netscape 7 i OS 10.15 men IE5 i OS 9.1 (på en annan dator). Jag tror faktiskt inte att jag egentligen använt Internetbanken i Classic-miljön.
Men det spelar kanske ingen roll i sammanhanget? Det räcker väl att säga att SEB funkar med både IE och Netscape i både OS 9 och 10?

[ 17. februari 2003, 21:30: Meddelandet ändrat av: Lars Sydolf ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
Det är fortfarande lite luckor i mitt schema och då framförallt vilka bläddrare i Classic som funkar med SEB och Skandiabanken.

Skandiabanken
Under OS9 funkar:
Netscape 6 / 7
Mozilla 1.2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-17 23:57
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
Jag är även intresserad av att veta om Nordea fixar Mozilla/Chimera/Opera.

I´m on it!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-18 00:41

Omniweb 4.1.1
Fungerar nästan, kan logga in men precis då så krashar programmet.
Provade att ändra identifieringen till:
Internet Explorer 5.2 Mac OS X. Fungerar ej.
Internet Explorer 6.0 Windows. Fungerar ej.
Internet Explorer 5.0 Mac OS . Fungerar ej.
Netscape 6.2 Windows. Fungerar ej.
Fungerar ej

Chimera 0.7 build 2003021707:
Kan logga in, föra över pengar och betala räkningar.
Fungerar

Safari 1.0 betav60
Kan logga in, föra över pengar och betala räkningar.
Fungerar

Mozilla 1.2.1
Kan logga in, föra över pengar. Har inte provat att betala räkningar.
Det jag har provat fungerar

Tillägg: Bra sak att dra igång Mattan

[ 18. februari 2003, 00:46: Meddelandet ändrat av: acke ]

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-18 05:45

Acke, Petter och Lars. Tack för info!

Nu är schemat komplett (förutom Opera men det känns inte så viktigt).

Nu skall vi bara skriva ihop brevet så skall vi se om vi kan skrapa ihop lite namn och sätta press på Handelsbanken. De är klart sämst i Sverige och den enda bank som inte klarar ngn läsare native i X.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
Acke, Petter och Lars. Tack för info!

Nu är schemat komplett (förutom Opera men det känns inte så viktigt).

Bra sammanställning!
Tror fler än Handelsbanken kan vara intresserade av den
Du kan ju tipsa Macnytt, MacWorld t.ex.

  • Medlem
  • 2003-02-18 13:05

sist jag kollade klarade inte FSB alla sina tjänster i OSX. Jag hittade inget som fungerade med deras e-kort utan gick tillbaka så långt som till netscape 4.7 i OS9 för att det skulle gå.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-02-18 13:26

IE 5.2.2 under OS X.2 funkar med e-kort för mig emot FSB

Mikael

  • Medlem
  • 2003-02-18 17:20

ok, de har tydligen fixat till det. Bra!

  • Medlem
  • 2003-02-18 17:26

snygg sammanställning! Men jag är redan nöjd med FSB. Jag lyckas dessutom använda netscape 4.7 i OS9. Sämre var det med FSB:s e-kort i netscape 6-7... men de har tydligen fixat till det i IE 5.2.2 så varför inte i netscape 6-7?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-18 18:07
Citat:

citera: Jag håller på med en liten sammanställning av vilka svenska internetbanker som funkar med Mac som ett led i att skicka ett öppet brev till Handelsbanken om deras dåliga stöd för Mac.

Härligt Mattan!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-18 18:54

Baron:
Jag har ändrat till att FSB funkar med NS4.7 i Classic. Det här med E-kort vet jag inte vad det är. Innebär det att man inte kan använda banken så att jag skall byta till ett nej i NS 6-7 för FSB?

Petter:
Jo, vi planerar att dra iväg ett mail till mactidningar och även IT-bilagor när det blir dags i hopp om lite skriverier. Sen tänkte jag att uppställningen kunde få pensionera sig som en faq här på 99mac. Just nu håller jag och Täpp på att knöla i ihop texten.

Nu har vi ju iaf namnet på SHB:s IT-chef courtesy of Aftonbladet.

Hoppas att du märkte att namnet är i ära till en annan "-barometer"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-18 20:41

Jag har varit kund i Handelsbanken sedan 1965 (första insättingen på dopdagen!) men nu går den tiden mot sitt definitiva slut. I mina ögon är SHB den tekniskt mest inkompetenta banken i Sverige. SHB har fortfarande ingen lösning för Mac OS X, trots att det är Apples primära operativsystem. Det är rätt arrogant. Det är som att säga till pc-användarna: "Tyvärr, det funkar bara med Windows 3.x, 95 eller 98." Klantskallar, säger jag bara.

[ 18. februari 2003, 20:42: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • 2003-02-18 20:55

e-kort är en sorts virtuellt kontokort man "laddar" med valfritt belopp för att kunna använda det valfritt antal gånger för internethandel. Smart. Ska du handla för 100 kr - skapa ett värt 100 kronor så kan den som lyckas stjäla numret iaf inte ta ut mer pengar eftersom kortet är förbrukat efter användning.
När det introducerades lyckades jag inte få det att fungera varken i OSX eller OS9 om jag inte gick tillbaka ända till netscape 4.7. Men det hängde mest på att e-kortet inte klarade senare versioner av Flash än 4 (tror jag). det var kanske nån månnad sedan och jag hade ett konstruktivt samtal per mail med en kille på deras ITavdelning så de kanske rättade till det hela. Nu verkar det ju i alla fall fungera på IE 5.2.2 och då bör ju rimligen även Flash vara av mer modernt snitt.
Annars fungerar banken ypperligt i de browsers jag testat, en 5-6 stycken i OS9-X.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-18 20:59
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Jag har varit kund i Handelsbanken sedan 1965...

Hmm, kanske skall man ha med ett "Kund i SHB sedan:"-fält i namnlistan? Kan de va nåt?

Baron: ok, smart lösning, då får JA-et stå kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-18 21:16

Ett problem är Handelsbankens idiotlösning med iD2 Personal och certifikat. Säg att jag är på ett hemligt uppdrag i Huttenuttenuttepluttplutt i Indien och vill sköta mina räkningar därifrån.

Jag går in på det lokala internetkafét och frågar innehavaren, den gode mister Biswas, om jag får installera Handelsbankens fin-fina program på hans dator. "-No no no sir, not possible, no way, tji fick du grabben." I helvete heller, skrek den dövstumme.

[ 18. februari 2003, 21:16: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-02-18 23:34

Kan bara tillägga att idag sades det att SHB gott med ....antal miljoner i vinst. 1 milj mindre än förra året.
Men absolut det mest lönsamma bank i Sverige. Pengar kan de inte klaga på. Det är för j............t att man inte har intresse att lösa detta.
Håller med Mondo. Det skall fungera med andra datorer så att man kan fixa räkningar på resan.
När brevet är klart skall jag personligen gå in till dirren här i Kristianstad, hygglig karl..... hmmmmmm

Stavfel

[ 19. februari 2003, 09:45: Meddelandet ändrat av: Sten_n ]

  • Medlem
  • 2003-02-19 08:02

Har pengarna i madrassen

/Benke

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-02-19 09:43
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Hexan:
Har pengarna i madrassen

/Benke

Och madrassen i ett bankfack?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
Petter:
Hoppas att du märkte att namnet är i ära till en annan "-barometer"

Ja nu såg jag det i titeln. Barometrar är bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-21 16:20

Mattan >Provade att använda Opera 6 med Nordea under MacOS X 10.2.4. Fungerar utan problem. Har bara provat att logga in och föra över pengar mellan egna konton.
Ska prova att betala med både Opera och Safari i slutat av månaden.

Tillägg: stavning

[ 21. februari 2003, 16:22: Meddelandet ändrat av: acke ]

Jag är intresserad av att veta hur Länsförsäkringar bank fungerar under OSX. De skall visst ha en dosa som FSB och SEB. Någon som har och kan prova?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
Jag håller på med en liten sammanställning av vilka svenska internetbanker som funkar med Mac som ett led i att skicka ett öppet brev till Handelsbanken om deras dåliga stöd för Mac.

Hur är det med IE5, Netscape 4.x och Netscape 6/7 och dessa banker?

Tack!

Jag använder Netscape 4.79 hos Handelsbanken och det funkar bra. Jag tror dock att det är enda läsaren dom har stöd för när det gäller Mac. Det tog dom dessutom dj-ligt lång tid att få det att funka. Dom var klart sist av alla banker. När man tjänar dom pengar som dom gör så har dom inte vett att skämmas. Dom gör det ju dessutom utan att dom var med på statliga utdelningen av skattemedel. Kommer ni ihåg bankstödsgarantin. Gäääsp...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-03-04 15:34

Jag kör safari v60, men jag kan inte komma in på www.seb.se/internetkontoret/ Det fungerar under IE, och chimera men inte med safari..
Jag har testat med att ändra user-agent till alla möjliga olika som bör fungera, men utan resultat. Vad gör jag för fel? Det finns ju andra som lyckats?

/arvid

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-03-04 15:42

Att Safari inte fungerar,det kan jag förstå.Trots allt är den bara på beta stadiet.SEB måste väll testa och godkänna de säkerhetscertifikat som ska finnas.Så att safari inte fungerar än ska kanske inte bankerna få pisk för.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-04 15:45
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Jag är intresserad av att veta hur Länsförsäkringar bank fungerar under OSX. De skall visst ha en dosa som FSB och SEB. Någon som har och kan prova?

Jag tror Länsförsäkringar köper tjänsten av FSB, i så fall identisk med deras.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-04 15:47
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Jag kör safari v60, men jag kan inte komma in på www.seb.se/internetkontoret/ Det fungerar under IE, och chimera men inte med safari..
Jag har testat med att ändra user-agent till alla möjliga olika som bör fungera, men utan resultat. Vad gör jag för fel? Det finns ju andra som lyckats?

/arvid

Jag kommer inte heller in, men jag misstänker att dom som gör det ställer om Safari så den utåt utger sig för att vara tex. Netscape. Men bara min gissning

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-04 15:49
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ariel:
Att Safari inte fungerar,det kan jag förstå.Trots allt är den bara på beta stadiet.SEB måste väll testa och godkänna de säkerhetscertifikat som ska finnas.Så att safari inte fungerar än ska kanske inte bankerna få pisk för.

Det stora jobbet är inte certifikaten utan att få webbsiten att funka som det är tänkt. Det kräver en massa handpåläggning och testning vilket tar tid. Antar att bankernas kod inte helt följer standarden...precis som alla andra.

Länsförsäkringar bank

Dosa/kod

Safari - Nej
Camino - Ja
IE - Ja
Mozilla(alla versioner) - Nej
Phoenix 1.4 - Ja
Omniweb - Nej
Opera 6 - Nej

Samtliga som har nej går det att kolla på kontona, men inte betala eller överföra.

Bevaka tråden