- Anna F
- Medlem ●
Jag sitter här med min gamla iMac, första modellen som kom. Operativsystem 9.2.2 har jag just laddat ner.... Och jag tänkte försöka mig på att använda den för att ladda hem musikfiler. Ja, jag vet, jag är 10 år senare än "alla andra" här, men bättre sent än aldrig.
Inhandlade även en brännare från Philips. Liten, snygg och bara några få knappar - MEN HUR FÅR MAN ELÄNDET ATT FUNGERA??? Jag har gått in på Kaaza och där fått instruktioner att ladda ner LimeWire för nedladdning av filer. Betalat har jag också. Utbudet av nedladdningsbara filer är måttligt imponerande, men det fungerar hyggligt. Sedan i fredags har jag fått hem ca 40 filer. Men inte får jag brännaren att fungera fastän jag läst den mycket summariska manualen på alla ledder. OM någon av alla jätteduktiga, snygga och på alla sätt hjälpsamma människor här kan ge mig lite hjälp blir jag väldigt glad. Och helst på svenska....
anna f
Ändring: Förtydligade rubriken /c
[ 17. februari 2003, 20:59: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]
Tack, det var oerhört upplysande.... Men vad är en toast? Jag har lådan här och inte minsta oidentifierad sak finns med. Den innehöll 1 st brännare, 2 st sladdar (en nätsladd och en ubs-) samt en cd med programvara som inte fungerar. Samt en tom skiva att bränna. Vad är det jag letar efter?
anna f igen
Toast är ett program att bränna skivor med.
Brännartillverkarna brukar skicka med en Toast LE (Limited Edition) till apparaterna.
Om du inte har ett brännarprogram kan du följaktligen inte bränna skivor heller.
Frågade du inte om det innan du handlade?
I Mac OS 9.2.2 finns inbyggt stöd för CD-brännare, kanske inte för alla modeller, jag vet inte hur det är med den saken. Prova med att mata in en tom CD, händer det inget då så saknas det stöd för just din brännare.
Då får du gå tillbaka och klaga över att du inte fick med några fungerande mjukvaror.
När du fått ett fungerande program så finns det alltid någon här som kan hjälpa dig att komma igång.
Här är alla JÄTTESNÄLLA.
(Utom jag, enligt vissa).
EDIT: Ändrade lite
[ 17. februari 2003, 20:55: Meddelandet ändrat av: Nurell ]
Hehe, nu är jag här också.
Hej Anna.
Toast är ett program för att bränna CD skivor. Dataskivor eller musikskivor. Antagligen är det det som ligger på CD-skivan som låg i kartongen.
Vad heter programvaran? Vet du om det är programvara för Mac eller är det en skiva med PC program? Vad heter din brännare?
Blir dock lite oroad när du säger att du har köpt en brännare från Philips. De brukar inte fungerar med på Mac.
Gör så här, Koppla in brännaren och titta under Äpplemenyn finns det ett program som heter Apple Systeminformation. Öppna det programmet och gå in på enheter och skivor tror jag. (Var länge sedan jag använde Mac OS 9 så jag kommer inte riktigt ihåg)
Under USB ska då din brännare komma upp. Det kommer antagligen stå något som "Philips CDD4801". Kopiera den texten och posta det här.
Nu när jag skrivit det här kommer jag på en annan lösning. Plugga in och sätt på brännaren. Sätt sedan in en blank CD skiva och vänta. Kommer det upp en ruta som frågar vad du vill göra med Cd är du hemma.
Sorry om texten blev grötig men har precis kommit hem och är lite tom i bollen.
citera:Skapades ursprungligen av: Anna F:
Jodå, jag frågade om kartongen innehöll allt jag behövde och killen sa att så var fallet. Vad ska man mer göra? Slåss?
Jag tar en match imorgon!
anna f
Be dom ta tillbaka den där brännaren, Philips är, precis som acke skriver, inget att rekommendera för Mac. Inte i något avseende.
Försök att få en LaCie, Sony eller nästanvadsomhelst utom Philips i stället.
Hej o välkommen!
Jag har letat rätt på det du frågar efter, men inte går det att kopiera där inte. Jag skriver av istället:
UBS 1
Lagringsmedier (UBS Storage Device) (UBS Storage Device)
Produkt ID: 2065 ($811)
Tillverkare: Philips (PHILIPS) ($471) <PHILIPS>
Drivrutinvers: 2.1.1
Drivrutin: USBMassStorageDriver
Ström (mA) 500 ($1f4)
Release-nr: 11.0.6
Serienummer: AH500243003472
CD-Bränning: Stöder inte
Sen kan jag inte läsa mer, för rutan går inte att scrolla eller ändra storleken på. Men det står ju faktiskt att det inte stöder CD-bränning, så jag är väl lurad. Fan. Men det står på kartongen att det ska fungera på mac, och killen sa att det gjorde det, så vem ska jag hänga nu?
Tack för att du försöker hjälpa mig!
anna f
Är det en JackRabbit?
Hej igen,
Jag får väl göra som du säger, packa ihop lådan igen och gå tillbaks och berätta vad mina experter säger. Att det inte fungerar, fastän de påstår att det ska göra det. Jag blir så TRÖTT! Hoppas bara att de tar tillbaks brännaren.
Var köper man en brännare till bra pris då? Jag bor på Söder i Stockholm, så det gör ju inget om det är här i närheten.
anna f
citera:Skapades ursprungligen av: Anna F:
Hej o välkommen!
Jag har letat rätt på det du frågar efter, men inte går det att kopiera där inte. Jag skriver av istället:
UBS 1
Lagringsmedier (UBS Storage Device) (UBS Storage Device)
Produkt ID: 2065 ($811)
Tillverkare: Philips (PHILIPS) ($471) <PHILIPS>
Drivrutinvers: 2.1.1
Drivrutin: USBMassStorageDriver
Ström (mA) 500 ($1f4)
Release-nr: 11.0.6
Serienummer: AH500243003472
CD-Bränning: Stöder inte
Sen kan jag inte läsa mer, för rutan går inte att scrolla eller ändra storleken på. Men det står ju faktiskt att det inte stöder CD-bränning, så jag är väl lurad. Fan. Men det står på kartongen att det ska fungera på mac, och killen sa att det gjorde det, så vem ska jag hänga nu?
Tack för att du försöker hjälpa mig!
anna f
Om man verkligen ger sig fan på det så kanske det går att få igång den, troligen är det något systemtillägg som fattas, eller som måste uppdateras.
Men mitt ödmjuka tips är att du ska lämna tillbaka den och kräva att få en brännare (av annat märke) som dokumenterat fungerar ihop med din Mac.
Skriv ut texten från Systeminformation och ta med dig.
Har du provat detta? Fungerar inte det skulle jag ta tillbaka den och köpa en annan.
Nu när jag skrivit det här kommer jag på en annan lösning. Plugga in och sätt på brännaren. Sätt sedan in en blank CD skiva och vänta. Kommer det upp en ruta som frågar vad du vill göra med CD är du hemma.
Hur var det med programvaran? Vad heter den?
Här har du en lista med brännare som garanterat fungerar till Mac. Är iofs inte helt hundra på att alla fungerar med Mac OS 9.
PS. Bli inte rädd för Nurell, han blir så där när han har fått i sig för mycket socker.
Det är nog det enklaste att gå tillbaks och vara arg/ledsen/förberående. Men så trist att behöva ta den diskussionen. Jag är ju, som jag nämnt, ensam i hela världen om att använda mac :-), så jag har ingen att fråga om sådant här. Jag måste försöka lista ut allting själv och då går man på minor ibland.
Tack ni riddare i nöden, jag rapporterar i slutet av veckan hur det hela förlöpte!
anna f
Programvaran - tja - den heter CD-R/RW External Drives V 2.0.0, men jag tror inte att det är mjukvara, utan bara installationsguide och lite sån´t. Den enda cd jag fick med. Kan det helt enkelt vara så att de inte packat ner någon mjukvara????
Och jag är inte rädd för Norell - Han får äta hur mycket socker han vill, bara han hjälper mig!
Ok, jag har en JackRabbit och den fungerar fint med Toast som också skickas med men ligger på ett skumt ställe på skivan. Jag har inte tid nu att gå igenom hur det funkar men jag kan fylla på lite senare om det inte löser sig. Jag har för mig att den fungerade i OS 9 men man kan inte ha både diskburner och firewiretillägg aktiverade samtidigt; antingen eller gäller.
B t w, är det JackRabbiten som jag har som har Firewire eller är det den nyare med USB2?
Det finns en del krafs på cdn som kom med, men jag har inte lyckats hitta något program. Och det är (enligt försäljaren) den nyare varianten av JackRabbit som jag har. 24x12x40, USB, BlueButton etc. Har du lyckats så borde ju jag också kunna klara det... Eller?
anna f
Ok, då misstänker jag att du har USB/USB2-modellen, d v s modellen utan Firewire. Om det är så skall du definitivt lämna tillbaka den och se till att du får en brännare istället som har Firewire - INTE USB2!
Annars kommer du bara att kunna bränna via USB (tangentbordsstandard) och din teoretiskt maximala hastighet på brännare kommer att bli ca 4X, trots att den skulle klara 24X.
Oj! Tänkte jag inte på! Men eftersom min Jackrabbit av äldre version funkar skall väl en nyare också kunna göra det. Skicka ett internmail till mig kan jag skicka över versionen av toast lite som skickas med brännaren - det borde vara det enklaste sättet att få igång den eftersom installationen av toast flyttar på de tillägg från apple (diskburner bl a) som krockar med toast. Märk dock att iTunes-bränning inte kommer fungera men väl från Toast.
Jag har, när jag nu tänker på det, för mig att min Jackrabbit fungerade i Classic med disk burner, och att den även gjorde det (om än inte i iTunes) i X.1.x, men i Jaguar verkar den inte stödjas alls av systemet - där är det enbart Toast som gäller.
Annars, som en kommentar, tycker jag du borde fundera på ifall du inte skulle lämna tillbaka den och få en brännare i stället som stöds av Mac OS och som antingen enbart kör på USB och därmed är långsam och billig alternativt en med FW-port + USB så att du kan utnyttja dess fulla kapacitet när du i framtiden har bytt dator till en med FW-port.
[ 18. februari 2003, 12:14: Meddelandet ändrat av: scooterbabe ]
Jag har precis ring till Elgiganten och förklarat läget och DET VAR INGA PROBLEM ATT LÄMNA TILLS BRÄNNAREN! Fastän jag brutit förpackningen och öppnat allt. Heder åt dem!
Så - vad ska jag köpa istället? Och vart skall jag vända mig för att slippa gå på pumpen igen?
anna f
citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Snacka med Macoteket, till exempel. Tala om vilket OS du kör och vilken sorts datamaskin (!) du har.
Håller med Nurell, pratat med Macoteket (08-761 71 50). Killarna har koll och är oftast vänliga. Som någon sa tidigare, se till att fixa en brännare med Firewire eller helst både Firewire och USB så kan du garanterat använda den på PC också.