- Jeffery
- Medlem ●
- Malmö
Efter en massa banksnack kanske det kunde vara schysst att lista exakt vilka specar som varje bank kräver + vilka tjänster som de erbjuder.
Som det är nu har jag Skandiabanken men är väldigt skeptisk till säkerheten t ex. Inför ytterligare ett bankskifte (hade Nordea innan) ville jag ha mer exakt koll på vad exakt som funkar.
Ska vi köra en listning nedan kanske? (med erfarenheter av banken etc så klart)
Edit: Så här kanske vi kan göra det då,
Skandiabanken
Funkar med...
Safari: Nej
Chimera: ?
Explorer: Nej
Netscape: Ja, 6
Säkerhet: Certifikat och PIN-kod
Kortavgift: 175 kr (Visa)
etc etc
Eller är det för mycket meck och jobb kanske?
[ 26. februari 2003, 11:41: Meddelandet ändrat av: Jeffery ]
http://www.bankofscotland.co.uk/
Bank of Scotland. Deras online ytjänst är hyfsad. Fungerar med i princip alla webbläsare.
Förrut kunde man få ett Star Trek Visa kort med Enterprise på. Samt texten "Valid in every star system" Något som jag tror någon annan kort tillverkare plankade.
Nu är det ju ingen svensk bank. Men för er som skall öppna konton i Storbrittanien så rekomenderas Bank Of Scotland som allmän bank.
citera:Skapades ursprungligen av: Jeffery:
Som det är nu har jag Skandiabanken men är väldigt skeptisk till säkerheten t ex. Inför ytterligare ett bankskifte (hade Nordea innan) ville jag ha mer exakt koll på vad exakt som funkar.
Skaffade precis Skandiabanken pga att de inte har uttagsavgifter utomlands. Även jag funderade lite över säkerheten eftersom vad jag förstår så är det den enda svenska banken som enbart har PIN som skydd (man laddar ner ett certifkat iofs men man kan ladda ner nya certifikat med samma PIN som man loggar in med så det ger inget extra skydd som en dosa, engångskoder etc.)
Jag skrev och frågade om detta och fick då nedanstående ngt ´hemliga´ svar. Man kan ju undra vad deras bakomliggande kontrollrutiner är? :
citera:
...
> Säkerheten på SkandiaBanken är uppbyggd runt den fyrsiffriga PIN-koden.
> Certifikatet används för att kunden ska veta att den kontaktar banken och
> för att vi ska veta att personen som loggar in är kund i banken. På
> Internetbanken är all data som skickas från din dator till våra servrar
> krypterad. Krypteringen är 128-bitar och sker via SSL.
>
> Den lösning som vi för närvarande har tillgodoser bankens högt ställda krav
> på säkerhet. Förutom det du som kund ser vid kontakter med SkandiaBankens
> Internettjänst, har vi många bakomliggande kontrollrutiner. Av förklarliga
> skäl för vi ingen dialog om våra säkerhetsrutiner med utomstående.
[ 26. februari 2003, 02:43: Meddelandet ändrat av: mattan ]
Föreningssparbanken fungerar med både Explorer och Safari i OS X. De bytte utseende för något år sedan vilket var buggit på mac men under den perioden fanns det gamla fungerande kvar med ett enkelt val. Nu fungarar det nya utseende för mac också och jag har väl inget ont att säga om det.
FSB använder sig av en säkerhetsdosa vilket kräver en 4 siffrig pinkod vid inloggning och en 8 siffrig kod på webben som genererar en 8 siffrig kod på dosan att verifiera med.
Detta behöver upprepas vid godkännande av ny mottagare, vid godkännande av utgående betalningar (typ alla som du skriver in vid betalningstillfället blir en verifiering) och vid likande situationer.
Sedan tag tillbaka har FSB laggt om tjänsterna för aktiehandel i två olika, innan var det bara nettrade som skötte det, nu finns det en enklare variant direkt under internetbanken som fungarar bra.
Så detta fungerar bra.
PS. Tilläggstjänster som e-kort och likande som hanteras utanför internetbanken fungerar oftast inte på mac, inte ännu i varje fall. DS.
Jaja, något år sedan var väl att ta i, det var faktiskt inte ens ett år sedan de bytte till det nya utseendet. Men ok
citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
PS. Tilläggstjänster som e-kort och likande som hanteras utanför internetbanken fungerar oftast inte på mac, inte ännu i varje fall. DS.
Jorå, e-kort fungerar. Se ackes inlägg ovan.
Det man inte har i huvudet, finns på internet
Jag kollade för ett tag sedan det där med E-kort men har väl inte följt upp det tillräckligt.
Tidsramarna var väl inte det jag försökte prioritera utan försökte få fram att det sker en utveckling. No hard feelings.
citera:Skapades ursprungligen av: Jeffery:
Och så får man kolla upp mac-grejerna själv kanske.
Vi gjorde det här för ett tag sen. Blir kanske en faq till 99mac när primärsyftet att få SHB till OS X är fixat.
citera:Skapades ursprungligen av: Baron:
jag förstår inte riktigt varför ni kämpar så hårt för att banken ska anpassa sig. Är det inte mindre jobb med att bara byta bank? Eller är det för att David ska besegra Goliat?
Det handlar egentligen inte bara om SHB (jag bytte direkt till SEB när de startade sin Internetbank, men jag har även kvar SHB).
I förlängningen tycker jag det är viktigt att bastjänster finns tillgängliga på Macen. Om några år kommer vi att göra mer än att banka via Internet och det är lätt att vi då blir tvingade att köra Windows. Ett exempel är att du inte kan deklarera elektroniskt med Mac, du måste köra Windows för RSV har idag ingen lösning för Mac. Det är dåligt för Macanvändare och för plattformen i stort.
Dessutom så tycker jag inte att det finns ngn anledning för myndigheter/banker/post etc att inte stödja de två desktop-OS som finns (3 med Linux). De borde bygga plattformsoberoende lösningar.
Sen är det inte så mycket jobb, vi har inte ens fått ihop brevet ännu.
OK, säg till när det blir dags att skicka om det blir någon samlad aktion. Jag skriver på som presumtiv kund för den goda sakens skull! Men jag tycker att det är skillnad på banker och myndigheter. Myndigheterna borde absolut vara plattformsoberoende.
Inom parentes kan jag säga att Höganäs kommuns hemsida inte fungerar nåt vidare med OSX och IE 5.2?! Däremot fungerar Opera finfint, vilket man inte - inom dubbelparentes - kan säga om kombinationen Opera+99mac...
Men jag tycker att det är skillnad på banker och myndigheter. Myndigheterna borde absolut vara plattformsoberoende.
Håller med dig, men när det gäller digitala certifikat och sk elektroniska ID så beror mycket på bankerna. Ett exempel är BankID, ett elektroniskt identitetscertifikat som några banker gått ihop om (bla SHB). Det har köpts in och används av RSV för e-deklaration, men det funkar bara med Windows. Enligt RSV så ville de ha Macstöd men det fanns ingen som kunde leverera den tjänsten.
Måste ha missat något men var det inte så att Skandiabanken och Enskilda banken slogs ihop för kanske 20 år sedan och döptes till Skandinaviska Enskilda banken, dvs. SEB aka. SE Banken ??? OM det är SEB som tråden inleddes med så funkar Netscape 7.02 aldeles utmärkt
OT men ändå ...
Skandinaviska Banken (grundad 1864 i Göteborg) och Stockholms Enskilda Bank (grundad 1856 av A O Wallenberg) slogs 1971 ihop till Skandinaviska Enskilda Banken, SE-Banken. Efter övertagandet av Trygg-Hansa (1997) kallas väl banken S|E|B i alla officiella sammanhang.
Skandiabanken ("grundad" 1994) tillhör Skandia (försäkringsbolag grundat 1855), och har från början målsättningen att vara en starkt nischad telefonbank.
//Mikael
citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
Men jag tycker att det är skillnad på banker och myndigheter. Myndigheterna borde absolut vara plattformsoberoende.
Ett exempel är BankID, ett elektroniskt identitetscertifikat som några banker gått ihop om (bla SHB). Det har köpts in och används av RSV för e-deklaration, men det funkar bara med Windows. Enligt RSV så ville de ha Macstöd men det fanns ingen som kunde leverera den tjänsten.
Hm... men jag kan inte tycka att det är bankens fel att inte RSV kan skaffa ett system som fungerar för vanliga skattebetalare. Om ingen kunde leverera till RSV, varför skulle någon kunna till banken? Skitsnack så klart, men argumentet RSV hade är ju underligt om de därmed anser sig vara beroende av att någon annan redan har systemet de behöver?!
Nordea har fungerat för mig med alla möjliga olika webläsare. Safari, Chimera, IE, Netscape och Konqueror.
De har väl lite högre avgifter än andra banker, men jag är så nöjd att det inte finns någon anledning att byta.
citera:Skapades ursprungligen av: juno:
SEb funkar alldeles utmärkt både i explorer och netscape i os x. Har inte testat med safari men efter vad jag läst här verkar det inte så om man inte ställer om hur läsaren ska visa sig för sidan du besöker.
/Johan
Det stämmer, just nu går inte Safari men däremot även Mozilla och Chimera utöver de som redan nämndes. Opera deklarerar man klart att man inte stödjer för närvarande. Omniweb funkar nästan.
Jag kör safari v60, men jag kan inte komma in på www.seb.se/internetkontoret/ Det fungerar under IE, och chimera men inte med safari..
Jag har testat med att ändra user-agent till alla möjliga olika som bör fungera, men utan resultat. Vad gör jag för fel? Det finns ju andra som lyckats?
/arvid
Arvid: Om du läser inlägget ovan ditt så står det klart och tydligt att Safari inte fungerar under SEB än.
Som sagt fungerar Safari med Nordea, är det någon annan bank som också fungerar med Safari? Eller har Nordea bättrat sig så mycket som det verkar?
Jag har uppdaterat sidan med en lista över vilka svenska banker som funkar med de nya versioner av bläddrare som kommit
http://www.mattan.net/bankbarometern/
Jag har testat Safari 1.0, Mozilla 1.4, Firebird 0.6 och Camino 0.7 på SEB, Skandia och Postgirot.
Det skumma är att jag inte kan få ngn Gecko-bläddrare att funka på SEB längre. Hänger sig när menyn ska ritas... som tur är funkar Safari om man sätter useragent till IE5.2
Gå gärna in och kolla och maila mig info för andra banker/bläddrare som funkar/ inte funkar.
//mattan
Som det är nu har jag Skandiabanken men är väldigt skeptisk till säkerheten t ex.
Säkerheten är nog alldeles tillfredsställande sålänge man inte flänger runt med sin PIN-kod. Det är ju fortfarande en krypterad anslutning. Nackdelen jag ser med SkandiaBankens lösning är att den inte är helt smidig utomlands på internetcafeer.
Själv har jag aldrig haft problem att logga in på banken med MozillaFirebird.
Jag fattar inte, man kan ju alltid hoppas att bankens säkerhetsrutiner snurrar på en server och inte i en massa script på clientsidan. Jag vill kunna göra bankärenden med WebTv, Wap, handdator osv.. läsaren är ju förbövelen bara ett gränssnitt, inget kritiskt skall finna där.. Fan det skall ju bara vara att göra en webbsida, se till att inloggning är säkert, stödja kryptering, sedan skall det ju fan funka överallt.... amatörer...