- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
En sen försommarkväll tystnar MacPressen.se för alltid. Ingen mer tidning kommer i brevlådan. Kvar står en stor tidning i formen av MacWorld och en betal-webb med namnet MacWorld.se.
Därutöver finns två webbtjänster som är startade av användare - 99mac.com och macnytt.com.
Naturligtvis kommer det finns folk inte kommer att vilja prenumerera på en tidning/webbtjänst och då måste det finnas ett alternativ.
Hur fyller vi tomrummet efter MacPressen. Kom med lite roliga uppslag och idéer!!
Kommer sakna både tidningen och sidan.
Deras hemsida var ju den enda bra svenska sida man kunde få nyheter ifrån (ibland härifrån dock), nu får man gå helt över till amerikanska sidor.
- Men MacNytt då? Kommer förmodligen nästa inlägg säga.
Jag gillar inte MacNytt, varken "designen" på sidan samt kvalitén på nyheterna, allstå stort sett hela alltet.
Macoteket får väl starta igång iMacsidan igen?
sen finns väl www.macpsel.com
och jag vet inte vad MacSverige gör..
MacWorld med Lindhe och Macpower med Lindhe är höjdpunkterna i svensk Mac-histora innan år 1999...
Får väl se hur mycket man kommer sakna MacPressen då.
Skapades ursprungligen av: Hille:
Kommer sakna både tidningen och sidan.
Deras hemsida var ju den enda bra svenska sida man kunde få nyheter ifrån (ibland härifrån dock), nu får man gå helt över till amerikanska sidor.
- Men MacNytt då? Kommer förmodligen nästa inlägg säga.
Jag gillar inte MacNytt, varken "designen" på sidan samt kvalitén på nyheterna, allstå stort sett hela alltet.
Den MacNytt som finns nu som har funnits sedan sommaren 2000 har varit en "halvfärdig" sajt hela tiden.
Vi på MacNytt har jobbat fram en ny version av MacNytt. Säger inte när den kommer eller vad det innebär. Så "designen" kommer du förhoppningsvis att uppskatta.
MacNytt är inte bara inte nyheter. Att klaga på "kvalitén på nyheterna" är inte rättvist att göra en helhetsbedömning på. Det är som att säga att 99mac har "låg kvalitet på ngn avdelning på forumet".
MacNytt är inte bara en nyhetssajt utan även ett community med mail, nyheter, forum, och mycket annat - ja det visar sig i en kommande version av MacNytt att det är mer än bara nyheter *håller tyst om nyheterna*.
Jag kan inte "försvara" MacNytt - det är upp till användarna att säga vad dom tycker - det är den rättvisa bedömningen. Jag (och andra skribenter och amdins) hoppas att användarna tycker om MacNytt precis som att Martin Björnström hoppas att användarna här på 99mac uppskattar 99mac.com!
Alla sajter förbättras alltid med tiden. MacNytt är också en sajt som ständigt förbättras. Det som kan förbättras förbättras givetvis!
Ska bli intressant att se iallafall vad som händer med den sammanslagna MacWorld o MacPressen!
hmm, jag minns tiden innan internet när Macpressen kom först med allt nytt skvaller och alla nya prylar...i det där kvällstidningsformatet.
Och diskuterade gjorde man på BBS...
Undrar om det inte var bättre förr trots allt...
Snyft...
[ 12 April 2002: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]
Spelar ingen roll överhuvudtaget om MacNytt får ny design eftersom det kommer vara samma imbeciller som skriver (kopierar) nyheterna.
Jag har personligen aldrig tyckt om MacNytt, kommer knappast börja tycka om dem.
MacPressen.se är en stor förlust för alla Macanvändare i Sverige.
imbecilla är väl ett ord som är lite väl hårt. Jag har skrivit artiklar som jag har "gjort själv" där och inte "kopierat" MacNytt kopierar inte mer än vad Macpressen och MW gör. Det händer ofta att MW och MP däremot snor MN nyheter.
Att jag av andra skäl inte är någon fan av MN är en annan sak. (designen ser amatörmässig ut AD känslig som jag är. Och jag hyser inga större hopp att den kommer se snyggare ut)
Allt är inte hög kvalité där. Men det finns mycket bra som är skrivet där. (som CJEs framtida artikel om att sätta upp MP3 streaming server med QTSS t.ex, eller Örjans artiklar om hårdvara)
Av användare för användre. Då blir det lite si och så ibland. Ungefär som i det här forumet.
[ 12 April 2002: Meddelandet ändrat av: Christopher ]
Därför läser man amerikanska sidor för att få färska nyheter snabbt.
Gillade dock endå MacPressen´s sida..
Man kan inte jämnföra MacNytt mac 99mac, det är två olika sidor med olika syften.
Jag har inte heller sett lika mycket "skit" här som på MacNytt.
Jag läser också [på tok för många] amerikanska macsidor för att få nyheterna färska. Men MacPressen.se gav den där svenska vinkeln som annars kan vara svår att få, allt från vilka distributörer som har vilka program till kommentarer från svenska Apple.
Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Därför läser man amerikanska sidor för att få färska nyheter snabbt.
Gillade dock endå MacPressen´s sida..
Man kan inte jämnföra MacNytt mac 99mac, det är två olika sidor med olika syften.
Jag har inte heller sett lika mycket "skit" här som på MacNytt.
Jag jänförde inte 99mac.com och MacNytt. Jag påpekade att sajter gjorda av användare för användare rendererar en hel del "skit"
Alla får ha sin åsikt.
Eftersom 99mac är ett forum och man ska diskutera saker och ting så kan man förbise allt "skit" (även fast det är extremt lite sånt här). Men en nyhetssida ska ge konkreta och korrekta nyheter direkt, så är min syn på det i alla fall.
Men en nyhetssida ska ge konkreta och korrekta nyheter direkt, så är min syn på det i alla fall.
Jag skulle vilja visa på föredömet MacPressen med konkreta och korrekta nyheter. Ta nu i onsdags till exempel när AMD plötsligt skulle börja tillverka Mac OS X-datorer. Det var snyggt jobbat av MacPressen-killarna.. värre vidarediktning, extrapolering och rena fantasier på en redan mycket lös ryktesnyhet har jag inte sett ens på Mac OS Rumors, och de sylter ju dessutom med att deras "nyheter" är rykten. MOSR gör sitt jobb när de skriver osannolika saker, men vad gjorde MacPressen? Faktum är att jag _inte_ sett det på MOSR.. så far out är den "nyheten".
Inte nog med att artikeln var ren desinformation, den var befläckad av stavfel som "ryktes väg" och "MacWorld Expo" och faktafel som att Jobs förbjudit Mac-kloner och att artikeln föreslår att AMD-Mac:ar kommer i sommar. Det gör artikeln inte alls, den länkar vidare till en annan artikel där någon spekulerar i hur en eventuell migration till ADM-plattformen kan gå till. Inte ett ljud om lanseringsdatum.
Och varifrån fick de att AMD skulle tillverka datorer? De tillverkar processorer på sin höjd. Och varifrån fick de AMD från? Inquirers artikel föreslår att nVidia och ATI gör OSX-drivare till x86-plattformen. Vad har det med AMD att göra? Det var rena spekulationer från Inquirer, inget mer. AMD kom i från en andra artikel som spekulerar faktalöst om hur framtiden kunde gå till och vilka möjligheter Apple har.
Är det enda som talar emot AMD-tillverkade OSX-datorer lögnen att Jobs förbjudit Mac-kloner? Nej, det finns hur mycket övrigt som talar emot det, men som inte nämns.
Och.. för att göra denna "nyhet" mindre fantastisk.. Jag har inte sett någon föreslå att nVidia och ATI gör grafikkortdrivare för Darwin. Darwin är OSX (typ) och körs på x86-plattformen. Någon måste väl göra grafikdrivarna till Darwin, särskilt som de redan finns til OSX för PPC.. hur svårt kan det vara?
Så lite kan bli så uselt. Det är starkt jobbat egentligen på en artikel som är starka 13 rader lång.
Dessutom tycker jag det är charmigt att MacPressen aldrig skriver vem det egentligen är som står bakom nyheten. Magnus gör säkert jättemycket, men jag är övertygad om (jag hoppas) att han inte har ett skvatt med ovan nämnda nyhet att göra. så.. de måste vara flera. Vilka?
Scannar man igenom den senaste veckans skörd av nyheter på MacPressen ser man otroligt många välfyllda nyheter på ca 10 rader inkl ett gäng blanka.. De verkar satsa på fyra om dagen också.. Wow.. imponerande. Man skulle ju nästan kunna tro att dessa fick betalt för att skriva nyheter.
Dessutom tror jag inte jag rättat så mycket särskrivningar som hos Björnström Bara för att slänga en känga åt högsta hönset här medan jag har ordet.
Kalla mig imbecill en gång till är du snäll.
Jag ser gärna att 99mac och MacNytt strider sida vid sida. En ihopslagning vill varken vi eller ni. Det skulle ju bli samma pannkaka som nu leder till MacWorldPressen och ingen utanför IDGs kontor verkar tycka det vara en speciellt bra idé. Den mest positiva röst jag hört förutom Nilles är min egen, och den rösten blir tystare och tystare i kakafonin som härjar på de olika svenska Mac-forumen.
Fan.. hade detta varit Slashdot hade jag väl fått ömsom Flamebait, ömsom Troll. Yeah well. Jag skriver under det jag skriver i alla fall.
Henrik, jag håller med dig i nästan allt du skriver. Men, visst var det Jobs som vägrade förlänga MacOS-licensavtalet med klontillverkarna, som resulterade i att klontillverkarna dog?
Alla här verkar vara rörande överens om att det hade varit bättre med två Svenska Mactidningar än endast en. Men, om *det* alternativet saknade ekonomisk bärkraft, då? Antag att MacPressen skull gå i KK om inget hände? Antag att MacPressens ägare BAD om att få bli sålda? På det här sättet kanske något eller någon från MacPressen kan räddas. Tänk om IDGs köp av MacPressen är ett resultat av en ekonomisk realitet snarare än IDGs nattsvarta ondska? Vem vet, MacWorld kanske också har nedläggningshot hängade över sig från ägarna. Sammanslagningen kanske resulterar i EN bärkraftig tidning.
Någon kanske ropar att nu kommer IDG att få en monopolställning på den Svenska marknaden? Jag säger -- det är inte så farligt, eftersom deras ställning ändå inte är så stark. Marknaden för mactidningsköp är inte konstant och given, på samma sätt som t ex samhällets asfaltsköp är det. Därför kunde asfaltskarteller bildas och tjäna stora pengar på sina överpriser. Dom fortsatte att sälja trots att dom blev rika, feta och slöa. Kan nya MacWorld kosta på sig att bli feta och slöa? Nej. Folk, kommer sluta köpa tidningen och surfa till sig Svenska macnyheter gratis istället. Det är, och har varit, ett konkret hot för IT-tidningar.
Jag sa aldrig att MacPressen uppfyllde dessa krav jag personligen ställer, jag sa att MacNytt INTE gör det. Men jag gillar (gillade?) endå att surfa in på MacPressen eftersom det var något speciellt med den sidan, kanske att man prenumererat på tidningen och läst deras sida sen urminnes tider..
Vanans makt är stark..
Jag var lite otydlig när jag kallade alla på MacNytt imbeciller, det ber jag om ursäkt för. Det finns en liten del skribenter som skriver bra artiklar, men större delen finner jag skrattretande.
MacNytt skulle kunna bli en bra sida om "ledningen" valde ut en bunt bra skribenter, vilket i och för sig är emot MacNytt´s grundidé så vitt jag förstått det.
Jag skulle inte vilja se 99mac och MacNytt sida vid sida, de uppfyller sina funktioner mycket bra separat. 99mac är ett fristående forum där saker och ting sak diskuteras, MacNytt en sida som ska förmedla nyheter snabbt.
Jag sa aldrig att MacPressen uppfyllde dessa krav jag personligen ställer, jag sa att MacNytt INTE gör det. Men jag gillar (gillade?) endå att surfa in på MacPressen eftersom det var något speciellt med den sidan, kanske att man prenumererat på tidningen och läst deras sida sen urminnes tider..
Vanans makt är stark..
Jag var lite otydlig när jag kallade alla på MacNytt imbeciller, det ber jag om ursäkt för. Det finns en liten del skribenter som skriver bra artiklar, men större delen finner jag skrattretande.
MacNytt skulle kunna bli en bra sida om "ledningen" valde ut en bunt bra skribenter, vilket i och för sig är emot MacNytt´s grundidé så vitt jag förstått det.
Jag skulle inte vilja se 99mac och MacNytt sida vid sida, de uppfyller sina funktioner mycket bra separat. 99mac är ett fristående forum där saker och ting sak diskuteras, MacNytt en sida som ska förmedla nyheter snabbt.
MacNytt är ett Mac-community, till skillnad från 99mac.com som är ett diskussionsforum, eller har jag missuppfattat det?
MacNytt levererar snabba nyheter. Vi skribenter är inte det på heltid. Vi har vanlig sysselsättning som t.ex. gymnasiestudier, högskolestudier eller vanligt arbete. I den mån det går skriver vi så mycket det bara går.
Så MacNytt uppfyller dina önskemål: "MacNytt en sida som ska förmedla nyheter snabbt". T.ex. även på helger och nätter! Det kan inte ens MacWorldPressen drömma om!
Vi skribenter på MacNytt lägger ner KÄRLEK på vara ansträngningar för MacNytt - och vissa här på 99mac.com verkar besvara detta med HÅN, HAT och annat, känns det som. Det är inte alls rättvist.
Jag har inget emot 99mac.com. Det är bra med ett utbud för Mac-användare. Björnström får gärna ta en avvänjningskurs mot särskrivningar. MacWorld får gärna börja med att acceptera stavningar hos varumärken. Skulski får gärna ha en vänligare attityd mot MacNytt och sluta håna åtminstone.
PS. Eventuellt kommer MacNytt ta fram en "teaser" för kommande MacNytt.
Vi som drev iMacsidan har tidigare funderat på att återuppstå i en ny skepnad. Det här är kanske tidpunkten att ta upp de tankarna igen, kanske i ett tajt samarbete med 99mac?
Pajkastningen verkar vara det som ska fylla tomrummet efter Macpressen.
Själv ska jag äta kebab och hoppas att Macnytt.com och 99mac.com fortsätter att finnas kvar som två bra Mac-sidorna för att diskutera, få hjälp med problem och läsa nyheter.
Sen kommer jag fortsätta läsa Macworld och se vad det blir av den och ge redaktionen konstruktiv kritik. Vi får hoppas att Nils kommer hit och diskuterar nya Macworld med oss senare.
Trevlig fortsättninge på helgen!
Skapades ursprungligen av: iBib:
Vi som drev iMacsidan har tidigare funderat på att återuppstå i en ny skepnad. Det här är kanske tidpunkten att ta upp de tankarna igen, kanske i ett tajt samarbete med 99mac?
Ja, det vore kul om iMac-sidan kommer tillbaks!
Jag hoppas givetvis att MacWorldPressen blir bra.
Då har vi i sånt fall: "MacWorldPressen", MacNytt, 99mac, "iMacsidan", Macspel.com och kanske andra sajter (jag har ingen stenhård koll på läget).
Jag hoppas verkligen inte på nån "pajkastning". Jag hoppas det finns ett bra utbud för Mac-användare i Sverige!
Nu när det bara finns en; Svenska Mactidningen.
Jag tror namnet blir något så "tråkigt" som MacWorld.
CJE: MacNytt skulle uppfylla mina krav bättre om skribenterna kunde följande:
1. Svenska.
2. Kritiskt analysera nyheter innan ni kopierar dem.
Det vore också trevligt med skribenter som hade lite erfarenheter av Macintosh, ibland verkar det som om de aldrig suttit framför en dator tidigare.
Jag tycker hela den här MacNytt vs. 99mac debatten har gått för långt, som jag och flera andra tidigare sagt så fyller MacNytt och 99mac olika funktioner.
Det kanske är dags att lägga ner?
Jag tror Macworld.se kan blir riktigt bra när den blir klar. Nyheter, tester, mappen och forum kommer säkert att finnas där snart.
Carl-Johan Eelde skrev:
quote:Vi skribenter på MacNytt lägger ner KÄRLEK på vara ansträngningar för MacNytt - och vissa här på 99mac.com verkar besvara detta med HÅN, HAT och annat, känns det som. Det är inte alls rättvist.
För två år sedan satte ett antal av de som driver Macnytt i system att sabotera verksamheten på MacSverige genom att bete sig som idioter på de mailinglistor som MacSverige driver. Hånet och hatet var speciellt framträdande hos tex Henrik Wannheden och Patric Malm men förstås många andra. Det hedrar dig att du inte var en av dessa människor och jag förstår att du känner dig förorättad. Så, inte för att riva upp gamla sår igen, men Carl-Johan, jag förstår exakt hur du känner, men det du har läst här här är ingenting mot det som dessa personer ägnade sig åt då. Men multiplicera det du känner nu med hundra så kanske du kommer i närheten av hur dessa imbecilla människor fick oss som engagerade oss då att känna oss.
Någon frågade vad MacSverige håller på med idag och mycket riktigt så har de efter detta svårt att hitta människor som vill engagera sig.
Men vad jag funnit är att alla de siter som riktar sig till Macägare kommer att ha supporters och de som engagerar i en viss site tenderar att vara överdrivit kritiska mot andra siter. Det är beklagligt men kanske det säger något om hur Mac-ägare är.
/Ola