Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS som kräver RAM är botten!

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-16 18:35

OK, håller med om att rubriksättningen inte är den bästa, men vad gör man inte om man vill väcka uppmärksamhet?

Satt och funderade; Ett OS som kräver jättemycket minne har jag svårt att ta på allvar. Ett bra OS är ett som knappt märks och som samordnar program med funktioner för att göra skapandet lättare. Ett OS som är stort, snyggt och "skithäftigt" är bara ett looser-OS. Det är lika häftigt som gårdagens superdatorer som täckte hela rum! Om man måste köpa mer RAM för att få operativsystemet att funka är nåt fel.

Bara en tanke.

Mer ramminne har väl i alla tider varit det billigaste och bästa sättet att få en mac snabbare tror jag.

Men med OS X så hanteras minnet väldigt annorlunda än tidigare och vad jag förstått av hur Quartz fungerar så är det på ett väldigt minneskrävande sätt, där varje enskild fönster genererar en full bild som ska lagras någonstans (dvs i minnet). John Siracusa förklarade det bra i sina artiklar vill jag minnas.

• Medlem
  • Hammarö
  • 2002-10-16 19:31

AmigaOS, en klassiker vad det gäller resurs- minnessnålt operativsystem.

• Oregistrerad
  • 2002-10-16 19:41

"Bilar som kräver mycket bensin är botten!"
Haha... (en lika fånig liknelse)

Ny bra grejor kräver krut. Så har det alltid varit och kommer alltid att förbli. Hur tror ni Apple skulle sälja maskiner om X flöt som en dröm på era gamla G3or.

Man kan alltid stanna i OS9 om man vill, eller kanske hoppa tillbaks till 7.6 om man vill ha rapphet i Findern.

• Oregistrerad
  • 2002-10-16 19:49

På tal om det, hur bra rullar OS X på en G4 450? Ska man skaffa eller behålla 9an?

Kör YDL om ni vill ha fart i gamla G4:or... även OS X går utmärkt på min G4 350 AGP, men jag har den proppad med RAM också...

[ 16 Oktober 2002, 19:57: Meddelandet ändrat av: Andersson ]

Jag har en G4 450Mhz med 256mb och det rullar på bra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-16 21:34

Logga in som console.

Då har du ett super-OS som kräver jättelite minne.

Håller med dig rent generellt, PJW, men det bör inte glömmas bort att programmen också är stora minnesbovar numera... Applikationernas omfång, och deras RAM-hunger verkar aldrig ta slut, och man undrar ju ibland var det ska sluta med alla utbyggnader med pryttlar man egentligen inte behöver...? Hur krävande skulle ett avskalat Word, lämpligt för enbart ordbehandling vara...?
Första Photoshop rymdes på en 1,4 MB-diskett (saligt i åminnelse:-) och kunde drivas som en raket med 8 MB RAM, men om man vill ha alla 7-ans funktioner får man ju räkna med att peta i liiite mera...

[ 16 Oktober 2002, 21:59: Meddelandet ändrat av: Jan-Åke N ]

• Medlem
  • 2002-10-16 22:16

Det är inte bara OS som expanderar i form av minneskrav utan även applikationer. Så det är fel att anklaga enbar ett OS för stort minneskrav. Rent generellt i OS X funkar det så att ju mer minne du har dessto snabbare är det.

Använder Pismo G3 500 MHz 384 Mb RAM. => Mycket nöjd!

• Medlem
  • 2002-10-16 22:45

Glömde säga. OS X så klart. Världens bästa.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-17 00:30
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: 3oPaH:
Glömde säga. OS X så klart. Världens bästa.

Nää...

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2002-10-17 00:44

Den här diskussionen är väl ändå en klassiker på att blanda ihop äpplen och päron? Ni pratar inte alls om ett OS - ni pratar om OS + GUI vilket är en lite annorlunda diskussion. Som Bob säger: logga in som console (och därmed skippa GUI) så har ni en slimmare dator.
Det är samma sak med Linux: själva kärnan går igång på små resurser, men när du vill ha ett lite klattshigare GUI så ränner minnesstapeln i höjden.
Det är ju här som alla *NIX:ar har fördelen framför Windows - man behöver bara ha GUI där man behöver/känner för det. Har man ingen nytta av det, så slänger man inte heller bort något minne/prestanda heller. Rätt verktyg på rätt plats.

• Oregistrerad
  • 2002-10-17 11:01

Mycket minne är så där 4-8 GB minne... Normalt med minne är ju 1 GB...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-17 11:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Mycket minne är så där 4-8 GB minne... Normalt med minne är ju 1 GB...

ööh? för vem?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-10-17 11:15

det bästa hade varit om hade kört med BeOS-prestanda och behållt OS9-filosofin och lagt till möjlighet att köra console.

Tycker jag iallafall

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jan-Åke N:
Första Photoshop rymdes på en 1,4 MB-diskett (saligt i åminnelse:-) och kunde drivas som en raket med 8 MB RAM, men om man vill ha alla 7-ans funktioner får man ju räkna med att peta i liiite mera...

Exakt! Att gjuta blytyper krävde inget RAM så de som inte vill fortsätta att investera i RAM får gärna fortsätta med att smälta bly!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-17 12:36

Man kan inte både ha kakan och äta den. Å ena sidan vill ni ha extremt slimmade operativ, gränssnitt och applikationer. Men vilka är de första att gnälla om tex;
"gränssnittet är inte tillräckligt tufft",
"varför finns inte stöd för yyy standarden", "varför kan man inte helt aitomatiskt ansluta sig till en DOS-maskin i Ulan Bator",
"varför kan jag bara inte ha igång 36 app:ar samtidigt som jag bränner en DVD och lyssnar på iTunes"
Jorå, det är vi själva

Som Macanvändare ställer vi mycket höga krav (kanske högst av alla användare?) på funktionalitet, utseende på gränssnitt, kompatibiltet, användbarhet och funktionalitet.

Det rimmar inte riktigt med önskemålet om slimmade program, operativ m.m. Var så god och välj!

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-17 12:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Man kan inte både ha kakan och äta den. Å ena sidan vill ni ha extremt slimmade operativ, gränssnitt och applikationer. Men vilka är de första att gnälla om tex;
"gränssnittet är inte tillräckligt tufft",
"varför finns inte stöd för yyy standarden", "varför kan man inte helt aitomatiskt ansluta sig till en DOS-maskin i Ulan Bator",
"varför kan jag bara inte ha igång 36 app:ar samtidigt som jag bränner en DVD och lyssnar på iTunes"
Jorå, det är vi själva

Som Macanvändare ställer vi mycket höga krav (kanske högst av alla användare?) på funktionalitet, utseende på gränssnitt, kompatibiltet, användbarhet och funktionalitet.

Det rimmar inte riktigt med önskemålet om slimmade program, operativ m.m. Var så god och välj!

Detta är förvisso sant och ger mig en tankeställare. Dock hävdar jag (i nästan alla sammanhang) att det enkla är det vackraste. Ett ornamenterat och överpyntat gränssnitt är inget för mig. Funktioner är en annan femma; vi har vant oss vid att kunna göra flera saker samtidigt och att det dessutom skall gå snabbt. Det är heller inget jag vill förlora.

• Medlem
  • 2002-10-17 14:56

KÖP MERA RAM ERA SNÅLPITTAR...

Jag vill ha alla coola nya funktioner och sånt kostar minne....

Jag kan installera 7.6.1 på min gamla 7300:a, funkar kanon på bara 32Mb-ram.. men vad attan... Jag vill inte tillbaka till 7.6.. jag vill köra 10.2......

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-17 15:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
KÖP MERA RAM ERA SNÅLPITTAR...

Jag vill ha alla coola nya funktioner och sånt kostar minne....

Jag kan installera 7.6.1 på min gamla 7300:a, funkar kanon på bara 32Mb-ram.. men vad attan... Jag vill inte tillbaka till 7.6.. jag vill köra 10.2......

Hallå Nixon. Vi försöker föra ett samtal på en vänlig och lågmäld nivå här.

[ 17 Oktober 2002, 15:00: Meddelandet ändrat av: PJW ]

• Medlem
  • 2002-10-17 15:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
[b]

Hallå Nixon. Vi försöker föra ett samtal på en vänlig och lågmäld nivå här.[/b][/QUOTE]

Ursäkta, skulle laggt till en smiley för att förtydliga ett att det var en skämtsam/ironisk inledning.. eller kanske inte postat alls.......

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-17 15:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nixon:
[b]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
[b]

Hallå Nixon. Vi försöker föra ett samtal på en vänlig och lågmäld nivå här.[/b]

Ursäkta, skulle laggt till en smiley för att förtydliga ett att det var en skämtsam/ironisk inledning.. eller kanske inte postat alls.......[/b][/QUOTE]

Vi kör ett par nu istället!

Ville bara säga att Adrian B har tidernas COOLASTE avatar! Bra jobbat!!

You can´t stop rock´n´roll!!

/Jernberg

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-17 16:10
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jernberg:

/Jernberg

Trodde ingen lyssnade på Twisted Sisters längre...

[ 17 Oktober 2002, 16:11: Meddelandet ändrat av: PJW ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jernberg:

/Jernberg

He he, tackar tackar. (Nu blir jag lite OT, men det får ni leva med... Jag är ett stort fan sedan jag var liten, jag var en musikintresserad liten kille som vid åtta års ålder föll pladask för världens just då (1984) häftigaste band! Det var tuff musik och extremt roliga videor (tack Cia Berg!), och samtidigt var dom inte för hårda, som de där banden man inte vågade lyssna på (WASP var ju djävulsdyrkare, det visste alla! :).

Den stora lyckan kom annars sommaren 1998 när Dee Snider gjorde en suverän spelning sent in på den ljusa sommarnatten i Piteå som slutade långt efter festivalen skulle ha stängt. Att få se honom live framföra alla hits från TS-tiden var bara så bra!! Och jag kan lova att jag inte var den enda som gillade det, det var massor av folk och dom var alldeles tills sig!

Fick förövrigt för ett antal år sedan kontakt med en kille på nätet från Örebro som sålde sin samling TS-skivor till mig. Har bland annat en maxisingel av We´re not gonna take it signerad av samtliga i bandet!

1
Bevaka tråden