Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bugg i Webstar 4. ?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2001-10-26 16:18

I Webstar kan man skydda en mapp med lösenord eller styra med IP Nr, men, har jag en katalog som heter t ex "privat" så skyddar webstar alla andra mappar/filer med detta, oavsett vart det ligger.

Exempel: Jag har en mapp i webstars root som heter "privat" den är skyddad med lösenord, i rooten ligger det också en mapp som heter "kalle" i den så ligger det en mapp som heter "priv" då blir även den skyddad.
Någon som vet hur man kommer runt detta? Det börjar nämligen bli ont om bokstäver att använda.

Mats.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2001-11-12 09:47

Ingen här som använder Webstar?

• Oregistrerad
  • 2001-11-12 10:32

WebSTAR använder något som kallas för Security Relams där man anger ett ord som sedan matchas mot sökvägen, vanligtvis en mapp men det fungerar även mot enskilda filer eller domäner.

Använd därför inga vanliga enkla ord som relams, tex priv, privat, admin eller vad det nu kan vara. Använde istället ord som tex
ZETA_ADMIN
VIKING_ADMIN
PRIVAT_TONY
för att skydda mappar, ord som garanterat inte kommer att användas i andra sökvägar eller filer på webbservern.

Samma sak fungerar för domäner, tex
INTRANET.POSITIONETT.SE
där hela domänen skyddas och för enskilda filer som du vill skydda, tex
VOTE_RESULT.LASSO

/Tony

Hur fungerar då IP deny/allow för tex mailservern?

Jag vill sätta tex en hel ipserie el delar av en serie som allowed.. men som det är nu får jag det bara o funka om jag skriver ut hela IP numret .. nummer för nummer alltså.

enl manualen skall det ju funka med tex 127.0.0.* för alla inom sista raddan..

men icke sa nicke (dåligt exempel med 127 kanske men tanken som räknas)

• Oregistrerad
  • 2001-11-12 12:31

Har tex ett intranet där jag definerat en realm innehållande domännamnet och där räcker det att ange Allow address 192.168.196

Alla som sitter inom den IP-serien kommer rakt in på sajten, alla andra får logga in som den/de Users man definierat för realm:en.

Har inte använt WebSTAR´s mailserver, vi kör EIMS. Man får hålla tungan rätt i mun när man konfigurerar mail relay, etc...

Tycker det borde fungera med tex
Allow 192.168.196.*
följt av
Deny *

/Tony

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2001-11-13 10:04

Jag bugar djupt och tackar för dina visa ord Tony.

Mats

1
Bevaka tråden