Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra nyhetssidor när Macpressen.se försvinner ?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-04-13 11:07

Hej,

Så här dagen efter det tråkiga beskedet om att Macpressen.se lägger ner.
Jag har använt mig av både Macpressen.se, Macnytt & 99mac.com. Men
måste väl erkänna att som glad amatör (jag jobbar inte med Macar på dagarna) så har Macpressen.se varit ett utomordentligt forum för mig. Dock med 99mac.com som ett bra komplement. Macnytt har jag aldrig använt forum bitarna i då det gränsnittet är rätt kasst.

Så, när jag summerar vad andra skriver finner jag att många använder sig utav utländska nyhets siter. Kom igen ! Vilka nyhets siter ska vi satsa på framöver. Jag söker en ny startsida för mina webläsare som kan ersätta Macpressen.se den dagen den går i graven som inte är IDG baserat!

Vilka utländska tidningar ska jag satsa på som INTE gillar (svenska) MacWorld idag eller igår ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-13 11:56

Kommentar agående ditt inlägg om MacNytt:

MacNytts forum IDAG är inte en superhöjdare kanske..

Inom ett par månader kommer nästa MacNytt. Vet inte när den kommer. Vi vill inte släppa en ofärdig site. Forumet i nästa MacNytt kommer vara en bit bättre än idag.

Det finns svenska och utlänska alternativ till MacPressen sen..
www.macnn.com är en bra site.

Macsurfer är garanterat bäst, annar är det kul att Slashdot har en Macsektion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-13 18:57

Carl-Johan Eelde, det vore bra om skribenterna på MacNytt kunde sluta särskriva och istället skriva ihop, och om de kunde lära sig att skriva nyheter.

skrivihop.nu

Kommatering/interpunktion är också viktigt.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-13 19:12

MacSurfer funkar alltid, men jag gillar MacMinute mer och mer.

Macminute såg mycket trevligt ut.

Citat:

Skapades ursprungligen av: mondo65:
Carl-Johan Eelde, det vore bra om skribenterna på MacNytt kunde sluta särskriva och istället skriva ihop, och om de kunde lära sig att skriva nyheter.

skrivihop.nu

Kommatering/interpunktion är också viktigt.

Vi jobbar aktivt på att inte särskriva. Ser jag särskrivningar i mina kollegors nyheter så går jag in och korrigerar detta.

Här på 99mac.com särskriver en viss Björnström väldigt friskt kan jag säga.

Personligen tycker jag stavfel och särskrivningar är mindre allvarligt på forum, detta är mer som en chat där korrekt språk egentligen inte "behövs".

Självklart tycker jag att det är trevligare om folk använder sig av korrekt svenska istället för "e", "lr" och dylikt.

När det gäller en sida som MacNytt, då ser det oprofessionellt ut.

På ett forum kan språket vara slappt utan att det gör någon större skillnad, men på en sida som ska förmedla nyheter professionellt så är det mer strikt, det uppmärksammas direkt av läsarna.

Jag läser dagligen MacNN.com, MacSurfer.com, MacCentral.com och MacNytt. Deltar även aktivt på MacNNs och AppleInsiders forum. Utmärkta sajter allihopa!

För generella spelnyheter gäller ShackNews.com och för allmänna IT-nyheter News.com. Finansiella djupdykningar sker då och då på CNN/Money.

P.S. Vi lovar att tänka på särskrivningar, kommateringar och interpunktioner i vår kommande nyhetstjänst. Men vår kärlek till engelskan är stark...

[ 14 April 2002: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Medlem
  • 2002-04-14 08:46

Glöm inte bort den utmärkta hastighets-siten Accelerate Your Mac:
Accelerate Your Mac

Här på 99mac.com särskriver en viss Björnström väldigt friskt kan jag säga.

Hehe, om jag slutar - vad ska då folk irritera sig på??

Särskrivningar är en sak, meningsbyggnadsfel och andra felaktigheter tycker jag är mer irriterande.

[ 14 April 2002: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-15 11:12

Man ser mycket ofta konstruktioner av typen disabla, resetta och reboota, scrolla och downloada. Jag har till och med sett capturea (här på forumet)! Vad är det för fel på de svenska orden stänga av, återställa, starta om, rulla, hämta och fånga? Koncisare - och dessutom på svenska.

Jag tror man kan beskylla den svenska skolan som enligt min åsikt är under all kritik. Jag minns gymnasiets svenskklasser som rena sömnpillren. Jag ville bara därifrån. Varför lär man inte folk att läsa och skriva väl? Varför ger man dem inte den skatt som litteraturen är? Varför förnekar vi vår egen stolta kulturhistoria och vårt vackra svenska språk? (Ja, det är sannolikt ett av världens vackrare språk - dock inte lika vackert som ryska eller italienska enligt min ytterst ödmjuka åsikt.)

Vi behöver bättre, yngre, mer välutbildade och välavlönade lärare. Skolan är bland det viktigaste som finns när man växer upp - förutom sex, bio och musik. Tack för ordet.

[ 15 April 2002: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag har bestämt ett minne av att det var jag som skrev "capturea" fast jag tror jag skrev det inom citationstecken. Jag är av den åsikten att man skriver försiktigare ifall man jobbar med nyheter. Då det gäller sådana här diskussionsforum så skriver jag för att bli förstådd. Eftersom många sitter med engelska versionen av programmen så tror jag att jag gjorde mig mer förstådd då jag skrev på det, ur svenska språkets synvinkel, hemska sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-15 11:26

OK, låt gå för den här gången. Gör inte om det bara.

1
Bevaka tråden