Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis SMTP-server där man kan skicka lite större mail?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-10-17 16:57

Ungefär kring 10 MB, en gratis som sagt, utan bindning mot internetabonnemang (typ tele2)...

Jag säger bara pleeease!

SIMS som görs av Stalker (en nedbantad version av Communigate) fungerar fint i Mac OS 9.

Sims webbpage

/Ola

[ 17 Oktober 2002, 22:28: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Fast nu antar jag att du med din fråga efterlyser en gratis mailserverprogramvara förstås. Det kanske inte var det du menade?

Egentligen så rekommenderar jag att du lägger upp filen någonstans via ftp och låter personen ladda hem den därifrån (maila en url).

/Ola

• Oregistrerad
  • 2002-10-18 09:06

Mitt stora problem är att jag inte har någon internetoperatör som tillåter att jag skickar mail (med bifogade filer) via dem större än 1 MB.
Jag har alltså INTE en egen webserver eller så.

Jag har sett att det i Linux finns mjukvarubaserade "SMTP-serveremulerade" program, som alltså finns i internetanvändarens/klientens ände snarare än i internetoperatörens.

Helst skulle jag ju vilja ha en sådan, personlig, mjukvarubaserad server, men "the real stuff" fungerar ju också.
Alltså; en helt vanlig SPTP-operatör som klarar mail på omkring 10MB...

Det finns ju en anledning till att Internetoperatörer sätter begränsningar på mailbilagor. De vet att även om de själva klarar distributionen kan stora bilagor orsaka problem på andra ställen i kedjan fram till mottagaren.

Det bästa sättet att överföra filer är, som tidigare sagts, att använda ett protokoll avsett för filöverföring.

Men om du ändå måste göra så så är det enklaste sättet att starta en mailserver på din egen dator — t.ex. SIMS om du kör MacOS 9 eller Sendmail (inbyggt) i Mac OS X.

Det är inte säkert att det fungerar ändå, men det är nog den mest framkomliga vägen.

//Mikael

[ 18 Oktober 2002, 09:30: Meddelandet ändrat av: Mikael Svensson ]

I Linux och andra Unix liknande operativ använder du nästan alltid uteslutande Sendmail för att skicka mail om du skall skicka från lokala datorn utan att använda en leverantörs smtp server.

Likadant i OS X.

• Medlem
  • 2002-10-18 10:41

Kalla mig gärna konservativ, men mejlbilagor ska inte överstiga storleken av vad som rymdes på en diskett en gång i tiden.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Enar:
Kalla mig gärna konservativ, men mejlbilagor ska inte överstiga storleken av vad som rymdes på en diskett en gång i tiden.

Nu tycker jag att du är konservativ.

gå till www.download.com

sök efter smtp.

ladda ner nån gratis mailserver som dyker upp och installera så kan du skicka hur stora bilagor som helst.

Jag håller med om att du verkligen måste skicka en stor fil så är det bättre att använda sig av FTP, WWW, Carracho eller Hotline. De är till för att skicka stora filer fram och tillbaka och klarar det bättre.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-18 20:30

Även om man har en SMTP som tillåter obegränsad storlek på filbilagor så är det inte säkert att mottagarens POP3 tillåter. Så man kan ändå sitta med skägget i brevlådan.

Jag har kört mejl via home.se i 3-4 års tid. Deras gräns är satt till 5 meg filöverföring. De har fortfarande en helt gratis tjänst och ett riktigt snyggt webbgränsnitt om man vill använda det.

Jag har använt min home.se-adress till tävlingar, anmälningar på webben, e-post-prenumerationer etc etc. Tror inte jag fått ett enda skräpmejl överhuvudtaget via home.se. Min hotmail-adress som jag aldrig använder till någonting fylls med skräp helt automatiskt.

Nöj dig med 5 meg och skaffa en home.se adress

• Oregistrerad
  • 2002-10-19 13:58

Jag har installerat SIMS och börjar förstå hur det fungerar.
Jag har skapat ett konto för "SIMS Loader" men ett problem infinner sig: vad ska jag skriva in för SMTP-serveradress i mitt mailprogram? Local-någonting...?

Precis som Kalle W säger. Det är nog oftast POP servern som sätter begränsningarna. Jag har inte sett begränsningar på SMTP, men jag har ju inte sett allt...

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-19 18:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nightjar:
Jag har installerat SIMS och börjar förstå hur det fungerar.
Jag har skapat ett konto för "SIMS Loader" men ett problem infinner sig: vad ska jag skriva in för SMTP-serveradress i mitt mailprogram? Local-någonting...?

Du kan antingen skriva ip adressen som din dator har eller, om du tex blir tilldelad en slumpmässig via DHCP, så kan du skriva 127.0.0.1 vilket är adressen till dig själv. (detta är adressen till ditt "första" nätverkskort(och enda, om du bara har ett))

Men jag säger samma sak som de flesta andra sagt. Använd inte mail för att överföra så stora filer... Mottagarsidans POP server får nästan säkert problem med så stora enskilda meddelanden...
Det finns ju tex tonnvis med "web-diskar" som är gratis eller kostar en struntsumma... Eller varför inte .mac?

/arvid

[ 19 Oktober 2002, 18:37: Meddelandet ändrat av: arvid. ]

1
Bevaka tråden