Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna utan DB-fil?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-04-15 23:11

Är ny på det här med Cd-bränning. Hur gör jag en cd utan den beryktade "DB-filen"?
(Skall göra en cd med en egen-inspelad konsert, kanske lite onödigt att få med den filen?)

Tack på förhand!

/Ma
(Pismo/9.0.4/Toast Lite 5.0.2)

Om jag minns rätt är det bara Toast som lägger dit skrivbordsfilen från hårddisken på skivan som skall brännas. Men jag kan ha fel. Här är hur du kan göra istället:

Antingen så laddar du hem och installerar en uppdatering på Toast (jag som har lite-versionen av Toast hittar inte en uppdaterare som fungerar).

Ett annat alternativ är att först skapa en disc image. Välj: "Utilities: Create temporary partition". Då får du en ny "hårddisksymbol" på skrivbordet. Kopiera sedan dina filer dit. Drag sedan den symbolen till Toast-fönstret. Bränn. Fira!

Lycka till!

/Ola

Eller "bränn" dina skivor i MacOS X.

Det räcker inte att bränna skivorna i Mac OS X. Man måste antingen ha senaste versionen av Toast och säga åt den att använda tomma DB-filer (dubbelklicka på CD-ikonen i Toast för skivan du ska bränna och kryssa i "Use empty desktop database") eller så bränner man i ISO 9660-format och väljer "Allow Macintosh Names" och kryssar i "Use Apple Extensions". Då får man dessutom en lista över alla filer som kommer med på CDn, även de som är osynliga. Kolla igenom så det inte ligger några "._DS_Store"-filer innan du bränner.

> ._DS_Store

Har undrat över dessa, vad är det för filer?

/Ola

1
Bevaka tråden