Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Särskrivningen förklarad!!

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick just detta på mailen:

Så här står det till med ärans och hjältarnas språk:
Det finns en vetenskaplig undersökning som hävdar att alla i Sverige födda 1967 eller senare är så indoktrinerade av engelskan att de har svårt att se om orden ska vara ihopskrivna eller inte.

> I en elaffär i Tyresö kan man köpa en:
> "RAK APPARAT"
> Undrar om de har böjda också?

> Pressbyråns nya reklamkampanj i tunnelbanan:
> "HUNGRIG? VI HAR SNABB MAT!"
> Hur mäter man farten på mat? Hekto i minuten eller kilo i timmen?

> En affär nära Linnégatan i Göteborg säljer, bl.a. oliver och fårost. På
> deras skylt kan man läsa den intressanta upplysningen:
> "OLIVER FÅR OST"
> Då blir Oliver säkert glad!
>
>
> På vår nya fina kaffeautomat på kontoret finns det en fin särskrivning
> längst ner i instruktionerna:
> "Växel i retur skål"
> Skål på er själva!

> I godiskiosken kan man vid juletid inhandla:
> "Skum Tomte"

> En härlig särskrivning, hittad på Domus i Lund:
> "Djupfryst kyckling lever".

> På en fotoaffär sågs anonnsen:
> "Student plakat, monterad och klar"
> Verkar rationellt. Antagligen lämnar man in sin student på morgonen och
> hämtar ut honom eller henne på kvällen, färdigfestad och klar!

> Särskrivning sedd på skylt utanför en restaurang:
> "VILT BORD"
> Gäller att hålla i tallriken...

> Läst i ett skyltfönster:
> "Sten tvättade Levis jeans!"
> Snällt av Sten.

> En ung civilingenjör skriver om sina arbetsuppgifter:
> "Jag arbetar en hel del med fel analys."
> Det verkar väl onödigt.
>
>
> Sett på skylt i centrala Lund:
> "Sjuk gymnastik"
> Man frågar sig vad de sysslar med på ett sådant ställe...

> På ett kondis i Jakobsberg kan man köpa en både munter och berusad
> smörgås:
> Glad packad räkmacka 35.00kr"

> Sett på skylt utanför djuraffär i Katrineholm:
> "JÄTTEFINA SMÅDJUR
> DVÄRG VÄDUR MARSVIN KANIN"
> Jag hade lust att gå in och fråga vad dvärgarna kostade.

> Hur undviker man att drabbas av musarm? Aftonbladet IT har svaret:
> "Försök att vila under armarna mot bordet."
> Låter invecklat, tycker jag.

> Sett på reklamtavlan på Ullevi:
> "Mässa för små företagare."
> Barn eller dvärgar?

> Den här skylten, vars erbjudande jag inte vill spekulera om, brukar runt
> Halloween sitta utanför Pressbyrån i
> Kristianstad:
> "Pumpa gubben 29 kr"

> Hos cykelförsäljare:
> "BILLIGA BARN CYKLAR"
> Hur gör andra barn då?
>
> Sett på en datormässa:
> "Prova våra kassa apparater"
>
> Sett vid hembygdsgård:
> "Häst skjuts varje timme"

Anders
(född 1963)

LOL

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBib:
LOL

Jag var sjuk den dagen då innebörden av LOL beskrevs i vår intensivkurs i internetska. Skulle någon kunna vara snäll och upplysa mig?

Tack på förhand

/John

• Medlem
  • Lund
  • 2002-04-16 10:08

Skrivihop.nu

Hugo
(född 1977)

• Medlem
  • Lund
  • 2002-04-16 10:09

LOL = Laughing Out Loud (skrattar högt)

• Oregistrerad
  • 2002-04-16 10:14

LOL= det mest värdelösa inlägg som kan tänkas!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
LOL = Laughing Out Loud (skrattar högt)

jaha, då kan jag också vara med och förstå vissa inläggs innebörd lite bättre. Tack!

Jag var annars inne på en svensk variant :
LOL = Ler Otrevligt Leende

/John

Om det är ännu roligare kan du dra en ROFL (rolling on the floor laughing)!

Och helt värdelöst är inlägg av den typen faktiskt inte Masterboy, det kan vara kul att få responsen att nåt man postat varit kul (om avsikten var sådan).

(Tror det finns en ROFLMAO eller nåt liknande, rolling on the floor laughing my ass off....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-16 11:46

Avigsidan har massor av sär skrivningar också!

Vad sägs om prins Korv och drottning Sylt?

• Medlem
  • 2002-04-16 14:24

Dvärgar nämns ett par gånger i texten. Heter det dvärg? Vet någon vad den korrekta benämningen på dvärgar är? Småväxta kanske? Tvärhandsman?

För övrigt så är jag helt övertygad om att anledningen till att folk skriver isär beror på att folk inte läser böcker längre. I tidningar och andra snabba media, skrivs det ofta fel och dessutom är raderna för korta för att särskrivning med bindestreck inte ska förekomma. Man får ingen god känsla för ett skrivet språk, utan att läsa böcker.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-16 14:59

Här är min personliga amatörteori. I ettan i lågstadiet fick man först lära sig de enskilda bokstäverna i alfabetet, ett stort problem för en sjuåring. Lärarna koncentrerade sig på de enskilda detaljerna, bokstäverna, istället för helheten: talet, det levande språket.

Sedan tvingades man med våld att traggla sig igenom sig texter där det stod "banan-skal", "fotbolls-spelare", "kanon-kula" osv. Det präntades in i hjärnbarken att många ord är sammasatta och består av två eller flera stavelser.

När man sedan ska skriva på en skrivmaskin eller databurk blir det lätt att det slinker in bindestreck och blanksteg här och där.

Enligt Fredrik Lindströms Världens dåligaste språk har särskrivning alltid förekommit i svenskan, även om detta ofog möjligen har galopperat iväg på senare år i och med att fler människor har datorer hemma.

En annan sak är att standarden på tidningsspråket och nivån på journalisternas språkkänsla har sjunkit. Man undviker det litterära, måleriska och skickliga till förmån för det förenklade, klatschiga och reklammässiga. Jag har emellertid inga belägg för det.

Dock tycker jag mig se en generell tendens att människors ordförråd har minskat. Synonymerna och variationen har försvunnit. (Det ser man också om man jämför amerikansk och brittisk engelska: britterna använder fler ord och ett mer varierat språk.)

[ 16 April 2002, 15:09: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

En annan anledning tror jag kan vara rättstavningsprogram i ordbehandlare som har svårt att känna igen långa sammansatta ord. Det är ju lättare att bara godkänna programmets rättningsförslag än att tänka själv och se att orden ska vara ihopskrivna.

SMS kan ha sin del i det hela med, jag tänker på T9, det går snabbare att skriva två korta ort som telefonen känner igen än att att knappa in ett långt ord som inte finns med i ordlistan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-16 15:11

Håller med. Rättsvavningen i Word, Outlook Express och även Eudora suger som kidsen säger numera.

Eudoras är väl OK men den fattar inte det här med särskrivning. Dumma dator.

Ett annat problem är att folk inte vet hur man kommaterar. Det finns enkla regler för interpunktion som man kan använda om man vill. Skaffa Svenska skrivregler som ges ut av Svenska språknämnden. Mycket lärorik, kompakt - bara 150 sidor - och välgjord.

En annan bok som jag lärt mig oerhört mycket av är Apples terminologiordbok från 1994, men den finns inte att få tag på idag. Jag har tre exemplar av den.

[ 16 April 2002, 15:37: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-04-16 16:28
Citat:

quote:Eudoras är väl OK men den fattar inte det här med särskrivning. Dumma dator.

Om inte kids klarar att separera sär- och ihopskrivningar, hur enkelt är det för en dator att göra det då? Jag menar.. "En brun hårig sjuk sköterska vid en bar disk" Det är kanske precis det jag menar?

• Medlem
  • 2002-04-16 16:37

Snyggt att det står "99mac nätverket" här ovanför...

• Oregistrerad
  • 2002-04-16 22:40

tja det kanske fyller någon bekräftande funktion!
Själv har jag sett ett antal disskutionsidor där det används alldeles för mycket. Att dessa sidor dessutom tillåter att man har en text som ligger i alla inlägg man skriver ( oftast i slutet av inlägget) som är lika lång som en uppsats. det består oftast av värdelösa citat och dylikt. När man har detta och många använder sig av LOL och inget mera blir det bara sida upp och ner med dessa citat. Därför gillar inte jag LOL.
En sak till eftersom man inte har någon tidspress i ett sådant här board så behövs väl inte förkortningar utan man kan väl skriva en mening. Det tror jag alla tycker är trevligt. Iofs så gillar jag smillis
Nog om detta. De som gillar LOL eller andra tråkiga förkortningar, använd dessa ,men jag gillar dem inte.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-16 23:11

Jag brukar skriva LOLOL eller LOLOLOL.

På Shells bensinmackar:

Bil Tvätt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-16 23:37

Det borde väl stå Ny diskussion, Skapa omröstning och Nytt inlägg?

Jepp, Mondo, där har du alldeles rätt.

Jag tycker det är skrämmande (dock felen är roande) att dessa särskrivningsproblem inte förföljs. Det verkar som om man inte bryr sig.

Om MacNytt skriver nyhetssida, forum-inlägg och telefon katalog så är inte det hela världen tycker kanske flera.

Om denna slapphet (för det är en lättja att inte vilja lära sig något riktigt) skulle breda ut sig, tänk vilka konsekvenser det skulle kunna få, med allt från tidningar (tänker osökt på Magnus & Brasses "cockpiten/kock-pitten") till i värsta fall riksdagen.

Missförstånden skulle t.ex. kunna göra lagar omöjliga att tolka => oanvändbara, vilket leder till anarki (vilket vissa av oss t.o.m. förespråkar i forumen).

Att skilja på reglerna mellan svenskan och engelskan är viktigt. Vi är dock så beroende av engelskan att vi glömmer bort vårt eget språk, titta bara på det dagliga talet, där ord som "downloada", "ICQ:a", "deleta" osv tar över mer och mer.

Det är krångligt men det går, jag skriver dagligen på tre olika språk med olika skrivregler. Två språk borde då inte vara en omöjlighet för andra, för jag är ingen språkbegåvning.

Så kära medlemmar, tänk på hur ni skriver. Vi tjänar alla på det.

[ 18 April 2002, 11:35: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

Minns inte riktigt, men är det inte så att du Enar är en av de drivande krafterna på skrivihop.nu? Eller var det du som startade det? Eller minns jag galet?

LOL är en bekräftelse. Om man ser att efterföljande inlägg på ett länkinlägg har LOL...jadå besöker jag sidan direkt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Masterboy:
En sak till eftersom man inte har någon tidspress i ett sådant här board så behövs väl inte förkortningar utan man kan väl skriva en mening. Det tror jag alla tycker är trevligt. Iofs så gillar jag smillis

Hade du bråttom när du skrev detta inlägg eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-18 15:18
Citat:

quote: Det är krångligt men det går, jag skriver dagligen på tre olika språk med olika skrivregler.

Hmmm, ja, och tyskan har ju en del rätt festliga skrivregler, till exempel när det gäller kommatering.

Tidigare hade vi satskommatering i svenskan precis som i tyskan, men numera är det tack och lov an aning ledigare hos oss.

Det är lämpligt att sätta komma i uppräkningar och efter en fullständig sats. Den lilla boken Svenska skrivregler förklarar alltihop mycket bättre än jag är kapabel till, men i princip kan det se ut så här:

"Jag gillar bananer, äpplen och kaktusfikon, samt dubbdäck."

"Jag gillar bananer, äpplen och kaktusfikon" är en fullständig sats med subjekt, predikat och objekt. Orden "samt dubbdäck" satte jag separat eftersom dubbdäck normalt inte är en frukt eller en grönsak...

Man bör också undvika att sätta dit för många komman. I svenska MacWorld pluppas det dit komman lite här och där...

Det finns en massa regler, men man bör undvika att skriva ihop två meningar. Så här:

"Pelle är en duktig Mac-meckare och spelar rugby med grabbarna."

Usch. Det här skrivsättet används mycket i reklamsammanhang. Det är extremt fult tycker jag.

Sätt punkt eller i nödfall semikolon.

Slutligen: det råder inte diktatur i Sverige än. Skriv som du vill, men tänk på att det påverkar omvärldens bild av dig.

[ 18 April 2002, 15:23: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Kommatecken före "men" är i 90 pricent av fallen totalt meningslösa eftersom "men" är ett ord som har samma funktion som kommatecknet. Det är särskiljande mellan två led i en mening och det är ett ord där vi kan vila i läsningen.

Mondo har rätt, Svenska skrivregler är ett måste för alla som på något sätt arbetar med publika texter.

Ytterligare ett hjälpmedel är SAOL, som är riktigt kul att bläddra i när man inte har något att göra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-18 16:19
Citat:

quote: Kommatecken före "men" är i 90 pricent av fallen totalt meningslösa eftersom "men" är ett ord som har samma funktion som kommatecknet. Det är särskiljande mellan två led i en mening och det är ett ord där vi kan vila i läsningen.

Pella har rätt: jag gjorde fel i exemplet ovan. Fast man kan mycket väl använda komma före men - om kommat föregås av en fullständig sats:

"Petter-Nicklas fick en orange cykel i födelsedagspresent, men han fungerar redan på byta den mot en beige." Det går bra, även om kommat inte är absolut nödvändigt.

Och förresten är det en myt att man inte bör börja en mening med "Och". Läs första stycket i Gamla Testamentet till exempel:

"I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. Och jorden var öde och tom, och mörker var över djupet, och Guds Ande svävade över vattnet. Och Gud sade:" bla bla bla i all oändlighet.

Det var väl någon pedantisk skollärare som för länge sedan hittade på att man inte bör börja meningarna med "Och".

Rekommenderar Fredrik Lindströms bok Världens dåligaste språk.

[ 18 April 2002, 16:30: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

1
Bevaka tråden