Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bullriga datorer

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-10-31 07:52

Har precis uppgraderat från Cube till Quicksilver.
Bara en sak som stör mig F*n vad den bullrar! E de någon som har experimenterat med tysta fläktar, eller dylikt?
Vill få tyst på "eländet"......

Jag har också precis köpt en Quicksilver. Mycket nöjd. Oerhört tyst.

Som vanligt finns det en massa tips för att få tyst på datorn på Accelerate Your Macintosh. Här, här och här.

[ 31-10-2001: Meddelandet ändrat av: Pelle Sten ]

• Oregistrerad
  • 2001-10-31 09:53

Lysande!!
Nu har jag lite att bita i.....

Jag har märkt att ljudnivån varierar från burk till burk. Men också att en maskin som står ute i ett kontorlandskap verkar helt tyst, för att inne i ett litet kontorutrymme bullra otroligt högt...

Eder tacksamme MacMicke

Citat:

Skapades ursprungligen av: MacMicke:
Jag har märkt att ljudnivån varierar från burk till burk. Men också att en maskin som står ute i ett kontorlandskap verkar helt tyst, för att inne i ett litet kontorutrymme bullra otroligt högt...

En snabb dator genererar mer värme som skall kylas bort eller hur? Förmodligen är kylflänsen större och kanske har man även satt in en större fläkt som brusar mer? Har ni samma klockfrekvens?
En kullagrad fläkt ger ett högre lagerljud än en glidlagrad fläkt men den håller längre.

I ett konorslandskap är det knappt förnimmbara bakgrundsbruset oftast högre än i ett kontorsrum därför uppfattarman man inte datorljud som störande.

Ett annat tips är att köpa massor av ram. Ju mer ram som finns desto fler program kan systemet ha i minnet samtidigt och desto mindre behöver det använda hårddisken. Ergo mindre hårddiskljud.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2001-11-01 20:56

Håller med om att det bullrar. Hade tidigare en fläktlös(?) iMac. Tyst och fin.

Jag har en kompis som haft liknande problem med en lite halvbullrig Sun Ultra-station. Han löste det genom att sänka spänningen på fläktarna från 12 V till 5 V och leda luften lite smartare, med pappbitar. Funkade finfint, men då måste man ju ta in i beräkningen att Sun har väldigt robust hårdvara med rejält tilltagna säkerhetsmarginaler. Powermacarna är inte fullt lika bra som Sun och IBM:s AIX-burkar på den fronten, men de håller iaf betydligt högre komponentkvalitet än pc-burkarna (som ju är billiga i ordets alla bemärkelser).

Jag föreställer mig att lite lödarbete med en termistor borde lösa problemet finfint; då kan man få fläktarna att öka luftgenomströmningen när det är varmt och minska när det är svalt. Hade gärna provat själv, om det inte vore för att jag sitter med en behagfullt fläktfri Cube

• Oregistrerad
  • 2001-11-03 13:19

Jag har ju en Cube oxå, men vill man bränna DVD så.....
Hittade kabeln till den fläkt som sitter ovanför hårddiskarna. När den är urkopplad så blir det genast acceptabel nivå på ljudet. Men vetefasen om jag vågar ha det så. Ska nog testa att sänka varven genom att gå till 5v som beskrivits ovan.... Då fläktar det ju i alla fall...

Jag har en gammal klon som det sitter 3 SCSI-HDs i och 2 fläktar så den lät otroligt mycket tills jag satte en enkel vridresistor till den ena fläkten och stack ut justerpinnen genom ett hål som redan fanns på baksidan av min maskin. Så nu kan jag justera hastigheten hur jag vill Samt satte jag en bit gummi mellan HD - chassi och fläkt - chassi. Nu är den mycket tystare! Min klon är uppgraderad till G3/400 och jag kan kolla tempen på processorn genom Metronome (följer med Sonnets kort). Så jag körde igång SETI med full fläktstyrka och lät den gå ett tag, och sedan stängde jag av den ena fläkten helt och tempen höjde sig inte ens en grad. så som jag ser det behövs inte den fläkten Men jag har den snurrandes sakta utifall att...

[ 04-11-2001: Meddelandet ändrat av: psychozz ]

Marknaden var ju inte mogen att betala för tysta datorer......... Sett i det perspektivet så var cube billig!

Anders
(som ångrar att han inte köpte Cube!)

• Medlem
  • International user
  • 2001-11-04 20:53

Sitter och retar mig på hårddisken i min PB G4, men samtidigt vill jag inte vara av med maskinen i 3 veckor medans apple byter hårddisk, någon som har tips på hur man får hårddisken utbyt under garantin utan att vara av med maskinen mer än någon dag? Hårddisken bullrar så mycket att den hörs från andra rum.

Angående sun-datorer så har jag stoppat en sun ultra i en ljuddämpande låda som tar bort mycket av oväsendet, det var då jag upptäckte att sun-maskiner har automatisk avstängning om de blir för varma, den stängde av sig hela tiden tills jag modifierade lådan så att luften fick bättre genomströmning.

Mitt tips för att få en stationär dator tyst är att stoppa hela datorn i en ljuddämpande låda, enda nackdelen är att det är fult och att man måste skaffa usb hubbar osv om man kopplar i och ur grejer ofta.

Såhär gör man om man vill få tyst på datorn:

1) Installera MacAAM (gör hårddisken tyst vid sökningarna, dock blir den ca 10% slöare - vilket normalt inte märks)

2) Dra ur sladden till stora fläkten i datorn. Kabeln som går från den har en liten kontakt på sej - dra ut den och njut av tystnaden. Den stora fläkten är HELT ONÖDIG om du inte har FULLT med PCI-kort OCH hårddiskar!

3) För hardcore-tystare: Ryck sladden till processorn. Detta funkar normalt sett bra för cpuer som är de långsammare i produktserien, alltså inte bra för dual 800 osv
Processorn kan bli ca 60-70 grader varm, men detta är inte skadligt och förstör inte processorn. Blir den för varm stänger den av sej själv automatiskt.

4) Köp en ljudlåda - 12000kr

• Medlem
  • International user
  • 2001-11-04 22:02

Oj, är ljudlådor så dyra, har aldrig sett räkningen när jag har beställt mina.

Citat:

Skapades ursprungligen av: bigmac:
Såhär gör man om man vill få tyst på datorn:

1) Installera MacAAM (gör hårddisken tyst vid sökningarna, dock blir den ca 10% slöare - vilket normalt inte märks)

Vart hittar jag MacAAM?

[QUOTE]Skapades ursprungligen av: bigmac:
[B]2) Dra ur sladden till stora fläkten i datorn. Kabeln som går från den har en liten kontakt på sej - dra ut den och njut av tystnaden. Den stora fläkten är HELT ONÖDIG om du inte har FULLT med PCI-kort OCH hårddiskar!

bigmac: Den stora fläkten fungerar också som kylning för nätdelen. Nätdelen är ganska kraftig i G4 :orna och kan behöva kylning i sig. När det dessutom kommer en massa damm inne i den så småningom så kan det blir en otrevlig maj-brasa.

• Oregistrerad
  • 2001-11-05 13:04

Har aldrig varit med om att en maskin, oavsett mängd damm, har brunnit. Och jag har sett riktiga skräckexempel.
Den stora fläkten är faktiskt den som låter mest, man kan ju kanske lägga in en digital termometer (sån med sladd) och hålla ett öga på graderna....
Ljudlåda är mest till besvär (utöver kostnaden) man jonglerar ju med CD, DVD ämne hela tiden. Speciellt om man köpt maskinen för att bränna DVD skivor....

[ 05-11-2001: Meddelandet ändrat av: MacMicke ]

• Oregistrerad
  • 2001-11-05 13:43

Hur funkar det med värmen om man helt enkelt kopplar bort fläktarna och har datorn helt öppen? Räcker det för att värmen skall avledas?

1
Bevaka tråden