Widescreen och spel är absolut inget du kan ta för givet. Jag stod bl.a. och demade en Dual G4 1Ghz med GF4MX och Apple Cinema 22" display och det kändes riktigt sunkigt att vissa spel bara fungerar i 4x3-format (1024x768, 800x600 ex.). Att köra i ex. 1152x768 eller 1400x900 är INGET man kan räkna med, tyvärr, av den erfarenheten jag har.
Plattaskrämar fungerar utmärkt för arbete och spel även om jag personligen föredrar en CRT. Sitter med TFT (Apple Studio 15" TFT/PowerBook G4) på jobbet och tycker den har både för och nackdelar jämför med CRT:n hemma. Två saker jag stör mig på är:
1. Efterläpningar
Detta är YTTERST irriterande. Känns som om man vore hög eller nått. Visst minskar TFT-skärmarna generellt "tröttheten" att sitta vid en dator, men om du rör på mycket saker vete 17-singen om det är sant fortfarande. Detta blir värre då stora kontraster är på skärmen, märks rel. lite i filmer och spel. Märks extremt mycket i OSX.
2. Färger och kontraster
Detta är något som också känns svårt med alla TFT-skärmar jag använt. Det verkar OMÖJLIGT att få en perfekt och jämnt bild vad gäller färger och kontraster. Mkt irriterande om man pysslar med bilder.
Vänta tills nu i slutet av Augusti/början av September så kanske Apple har uppdaterat sina skärmar. Vad du än gör så BÖR du skaffa en hel-digital-TFT, dvs ADC eller DVI-skräm. Tänkt även på det att TFT-skrämar måste i princip köras i deras optimalaupplösnig. Skaffar du en skärm med högupplösning bör du även ha ett grafikkort som hanterar detta.
Tillägg: Cinema 22" Displayen är en av de mest imponerande skapelserna jag någonsin jobbat vid. Har du råd med en sådan skärm kan jag VARMT rekommendera den
[ 02 Augusti 2002, 23:05: Meddelandet ändrat av: Erik.dv ]