Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Router » Nätverk » Printer

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag sitter i ett nätverk på en skola. Vi har fått var sitt IP nummer. Men eftersom jag har två vackra Mac:ar så köpte jag en NetGear router (model RP614).

Nu har jag connection på båda men..........

Jag kommer inte åt det övriga nätverket.
Jag kommer inte åt/hittar inte skrivarna.

Säg att detta går att lösa med lite hokus pokus.
Någon?

  • Medlem
  • 2002-11-25 21:33

Sitter du på skolan eller i studentlägenhet? Sitter du i en lägenhet så kan det vara så att en del skolor låser på nätverkskortets mac adress, så sätter man in tex en router så måste man be admin att reseta mac adressen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-25 22:57

Routern skapar ju ett eget lokalt nätverk åt dina två datorer, isolerat från skolans nät. Kolla routerns inställningar om du kan skapa öppningar till nätverket.

Jag sitter på skolan.

Efter en titt i inställningarna på routern att man kan välja någon av följande: Use Default MAC Address,Use Computer MAC Address,Use This MAC Address .

Men samtidigt hade jag märkt och förståt det som HL säger "Routern skapar ju ett eget lokalt nätverk åt dina två datorer, isolerat från skolans nät".

Men jag kan inte hitta något som säger "klicka här så kommer du åt alla andra i ditt nätverk" och undrar om det är någon som vet vad jag ska leta efter. Kanske sitter det någon med en NetGear router (model RP614) eller liknande som vet hur jag ska bära mig åt. eller är det ett död lopp?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-25 23:54

Tja, en sak som kanske skulle kunna tänkas funger(fast då bara för en dator) är att du ställer in, under port forwarding, så att alla förfrågningar utifrån kommer till en dator. På så sätt fungerar det mesta i alla fall för den datorn.
(Advanced -> PORT FORWARDING: i första raden(default) ska du skriva ip nummret till datorn)
Men för att det här ska fungera bra för dig så måste du ha fast ip adress på den datorn du tänkte använda, och inte låta netgear routern tilldela en adress till den.

/arvid

/arvid

Fast om jag hade haft ett ip nummer över hade jag inte behövt använda routern över huvetaget.

Ja ja, jag ger up för stunden. Åter kommer om jag fixar det. Men fler förslag är mer än välkommna.

och tack till alla.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-26 17:22
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: nuzzaci:
Fast om jag hade haft ett ip nummer över hade jag inte behövt använda routern över huvetaget.

Ja ja, jag ger up för stunden. Åter kommer om jag fixar det. Men fler förslag är mer än välkommna.

och tack till alla.

He he.. menar inte ett "riktigt" ip nummer.. Jag menar ett fast ip nummer inom din interna ip-range. Dvs du ställer in ditt ip nummer själv istället för att låta DHCP servern i netgearen tilldela dig ett.

/arvid

1
Bevaka tråden