Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple - snabbt som tåget

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag så kom det ett efterlängtat brev från Apple på Irland. Det var ju trots allt tre veckor sedan jag skickade in min beställning till Apples Up-to-date-program. Men glädje slet jag upp brevet och tog ut en bunt skivor. Konstigt, tyckte jag, jag trodde inte att det skulle vara såhär många... jag tittade på dom och såg att det stod iBook på flera. Hur visste dom att jag hade en iBook? Ja ja, sprolla, huvudsaken är ju att jag har en skiva med... ...med 10.0.3?!? Och 9.1?

Det visade sig att jag inte alls fått min uppdatering, utan en helt annan sak. Det var sammanlagt 10 skivor:

iBook Software Restore 1 of 4 (Mac OS versions 9.1, 10.0.3)
iBook Software Restore 2 of 4 (Mac OS versions 9.1, 10.0.3)
iBook Software Restore 3 of 4 (Mac OS versions 9.1, 10.0.3)
iBook Software Restore 4 of 4 (Mac OS versions 9.1, 10.0.3)
iBook Software Install (Mac OS version 9.1)
iBook Applications
iMovie 2 for Mac OS 9.1
iMovie 2 Built for Mac OS X
Mac OS X (Version 10.0.3)
Apple Hardware Test

Hur gick detta till? För att gå tillbaka lite i historien så...

Jag köpte Mac OS X 10.0 på premiären. Då var det ju en engelsk version jag fick, vilket passade mig bara fint. Senare köpte jag också iBooken när den var sprillans ny. Så ny att man inte fick OS X installerat eller medleverat.

Lugnt tänkte jag, det är ju bara att installera den engelska versionen som jag köpt. Men se det gick inte så bra. Apples 9.1-skiva som fanns i OS X 10.0-paketet fungerade nämligen inte ihop med iBooken, den var helt enkelt för ny. Och att försöka använda mitt svenska 9.1 som var förinstallerat på iBooken med 10.0 engelskt var ingen bra idé.

Från ett tips här på 99mac (var annars? så ringde jag Apple support nån gång i juni och sa att jag ville ha en ny 9.1-skiva, en engelsk sådan som fungerade med min iBook, jag var berättigad en sådan eftersom jag köpt 10.0. Visst, svarade dom på Apple support, den ska vi skicka.

Så gick tiden och hela sommaren passerade. Jag fick iofs OS X 10.0.3 på svenska via Up-to-date-programmet efter att jag skickat in en kupong, men mitt mål var hela tiden att få installera det engelskt istället. Så när det gått ungefär tre månader så ringde jag Apple support och frågade om min skiva igen.

Oj då, den verkar inte ha skickats, jag vet inte varför, svarade killen där. Men nu ska jag se till att det blir av. Fint tänkte jag och väntade igen. Men inte kom det nån skiva från Apple. Jag gav upp det hela, speciellt som 10.1 var runt hörnet.

När 10.1 lanserades så skickade jag efter en uppgradering för 195 kr via Up-to-date på Irland. Det var tre veckor sedan ungefär. Och idag fick jag alltså en fullständig uppsättning skivor för en iBook, men med de systemversioner som var aktuella i början av sommaren. Jippiie... Rätt språk i och för sig, men ändå rätt osmidigt av Apple måste jag säga.

Ja ja, om sex-sju månader får jag nog mina 10.1-skivor....

Jag hoppas at någon på Apple läser detta...

• Oregistrerad
  • 2001-11-05 00:04

Det vore som att hoppas att Gud ser dig när du betalar räkningar och fyller ditt konto med mer pengar per automatik så fort saldot understiger 10.000.

1
Bevaka tråden