- Fredrik Dolk
- Medlem ●
- Ljusdal
Är det bara jag som tycker att någon driftig person borde dra igång en motsvarighet till Dreamhack, ex. Machack?
Dreamhack känns lite väl PC-inspirerat och jag utbyter hellre konstruktiva idéer med en macanvändare.
En fet lokal som är packad med macanvändare, som är anslutna till varandra via ett Gigabitnätverk, det är vad jag vill uppleva...
Finns det någon/några driftiga personer som känner för att ta tag i den saken???
Gigabit lät lite väl dyrt i onödan...
Om det finns intresserade så finns det möjlighet. Den 17:e Juli arrangerar vi 99mac Expo - det skulle vara möjligt att dra igång MacHack 2002 direkt efter Expon (vid 19.30 tiden kanske) och köra stenhårt.
Finnes: lokal och 2mbit lina.
Givetvis menade jag att Gigabitlinan skulle vara inom LAN:et...
Jag menar, om vi nu har gigabitkort så ska dom väl f*n utnyttjas...
Vi som hänger på #maclounge funderade om man inte kunde hyra Messe Münchens lokaler på 160 000m2 och klämma in 70 000 macare och lira lite?
Seriöst, så låter det som ett vettigt förslag. Det arrangerades tidigare ett nationellt Lan som gick under namnet MacMekka, vilket arrangerdes två år i rad. Vi på f.d. iMacsidan skulle ordna efterföljaren, men vi hann inte göra det innan vi blev tvungna att lägga ned.
Det låter som något att satsa på.
quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Bara det att gigabitswitchar är ganska ovanliga för o inte tala om dyra..
Nu var det väl inte riktigt tänkt att 99mac skulle köpa en knippe Gb-switchar i så fall, utan snara försöka låna (av en sponsor, typ).
Jag förstår att Gigabit var LAN:et - även om Arrowhead faktiskt levererade 1GB internetaccess till Dreamhack.
En 96 portars Gigabit switch kostar ca 500.000 kronor
Hur länge skall MacHack 2002 hålla på? Om vi drar igång vid 19.30 den 17:e - ska vi stänga vid 18.00 nästa dag eller?
En bra början kan väl vara att se över intresset hos medlemmarna på 99mac...???
Jag tar mig därför friheten att ställa frågan:
Hur många skulle vara intresserade av att delta i ett "Machack 2002"???
Upp med en hand...=)
Jag kan starta en poll lite senare.
Det kommer ett 99mac Expo forum inom kort och där kan vi placera en MacHack diskussion och poll.
Det ska tydligen bli ett större MacLan i augusti har jag fått höra. Ska samla mer fakta om det och återkommer!
Men det lät ju väldigt trevligt...
Jag kände på mig att det var klokt av mig att ta semester i augusti...
Jo det stämmer om ett Maclan i augusti.. Inte officiellt ännu, men vänta några dagar till så tror jag det dyker upp mer information
Jag flyttar denna diskussion till 99mac Expo 2002 forumet!
MACMECCA ja det var ju spännande ca 25 personer i en liten byggnad utan lina utåt, en hel del pc nissar var där, vi stack efter första natten det var en lokal fylld med ångest.
Detta är ingen diss mot macmecca utan snarare att man hade lite för höga krav typ iaf ett 33.6 modem ut .
Dreamhack är rätt pc-centrerat ja, när jag var där (dreamhack 2000) var vi kanske totalt högst 20 macare av 2500 datorer (dom jag kunde räkna mig till och hittade var väl runt 13-15 stycken). Inte ens 1 ynka procent macare av alla närvarande alltså...
Hade varit bra med ett stort mac-only hack
Som med allt annat sp gäller det ju att i god tid marknadsföra sina "events" för att få folk att komma...
Om det nu är som ryktet säger, att det ska vara ett MacLan i augisti så har man ju god tid på sig att planera in det samt att sprida ryktet till att sina Macpolare...
Det vore ju fränt om man kunde få ihpå åtminstånde 250-500 macanvändare under en helg. Skulle det vara omöjligt???
Om det finns intresserade så finns det möjlighet. Den 17:e Juli arrangerar vi 99mac Expo - det skulle vara möjligt att dra igång MacHack 2002 direkt efter Expon (vid 19.30 tiden kanske) och köra stenhårt.
Finnes: lokal och 2mbit lina.
Jag tillhör en av dom få som har varit med på båda macmecca och jag har bara gott att säga om både det lanet och personerna som ordnade det hela...Första året så var det endast tillåtet att spela med en mac men det ändrade sig för att nästkommande året tillåta pc-burkar med...Med det tillägget att det endast gällde dom som hade varit med på föregående årets träff...
Handen på hjärtat dom häftigaste spelen kommer först på pc och därefter om dom någonsin kommer överhuvudtaget till mac...Och ibland släpps dom inte ens till dessa plattformar...Typ HALO...*L*
Visst det kan säkert vara kul att lira ute på nätet,men det kan man ju göra hemmavid närsomhelst...Tjusningen med ett lan är ju att man endast lirar mot dom som är i just den lokalen...Och ganska praktiskt med när det kommer till prisutdelning...Lite opraktiskt att dela ut ett pris till någon på andra sidan atlanten eller var det nu kan vara i den vida världen.
Du Fredrik Dolk verkar ju vara en driftig person så varför kan inte du dra igång ett liknande lan...Men ett litet tips på vägen,lägg inte ribban på en för hög nivå från början då är det lätt att allt rinner ut i sanden...Bätte att börja i en liten skala och därefter öka efterhand...Och jag lovar 25-35 personer är alldeles lagom att börja med...
Maclan låter bättre.. Eftersom MacHack redan finns.. (utvecklar mässa)
quote:Du Fredrik Dolk verkar ju vara en driftig person så varför kan inte du dra igång ett liknande lan...
Nog är jag driftig då och då. Men i sammanhanget så ska det erkännas att jag helt saknar erfarenhet. Exempelvis så är jag inte rätt person att administrera ett nätverk för 25-50 personer. Men det vet jag ju att det finns andra människor som klarar av...
Den första frågan man ställer sig är ju hur man roddar ihop ett dylikt arragemang utan att gå minus i plånboken och vad det finns för lagar och regler att hålla sig till.
Men jag kommer ju gärna med goda idéer och kritiserar när jag tycker att andra gör någonting tokigt...
*ironi*