Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskemål inför 99mac Expo här!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Önska er aktiviteter och arrangemang i denna diskussion. Vi har fortfarande tid kvar att fixa roliga prylar till den 17:e Juli!

Jag ställer samma fråga ytterligare en gång!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-11 22:02

Bäste Martin,

jag är mycket nyfiken på Unix, utan att kunna något om det egentligen. Någonting om Unix ur ett "macperspektiv"?

Vänligen Ylan

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ylan:
Bäste Martin,

jag är mycket nyfiken på Unix, utan att kunna något om det egentligen. Någonting om Unix ur ett "macperspektiv"?

Vänligen Ylan

Bra ide - kanske en genomgång av de vanligaste unixbaserade tjänsterna typ bind, samba, ssh, osv...

Innan man studsar in på dessa saker kanske man ska gå igenom hur UNIX fungerar i största allmänhet.
Hur det fungerar att navigera sig fram i filsystemet, hur man hanterar filer, hur man skriver ut etc etc. Innan man dundrar in på saker som kan vara väldigt avancerade att förklara via terminal läget...

• Medlem
  • Lund
  • 2002-06-12 14:05

Ja, lite mer om UNIX skulle knappast skada. Man har ju inte direkt någon nytta av sina år som Mac-freak när man kör OS X. Nu måste man ju ringa sina vänner som inte ens har en Mac för att få hjälp.

Jag vet fortfarande inte riktigt om jag kan komma den 17:e, men jag försöker få till det.

• Oregistrerad
  • 2002-06-12 14:10

Jag skulle gärna vilja se något om Macen som musikmaskin, ur ett icke specificerat perspektiv.

Unixdelen verkar intressant. Hur skulle det vara att ta lite historik om Unix, hur det började, vad NextStep var egentligen och vad som gjorde den datorn och det systemet (med OpenStep) så suveränt? Sedan kanske lite information om vad OS X är idag.

Vissa Unix-nördar jag snackar med kallar det för Kvasi-Unix, andra minst lika stora unix-nördar prisar det som det bästa operativet. Vad ligger bakom dessa ställningstaganden?
Lite allmänkunskap om operativ helt enkelt så man har lite på fötterna när man kastas in i diskussioner om olika operativsystems bu och bä.

Kanske, eller nåt!?!

• Oregistrerad
  • 2002-06-13 19:26

Jag hittade tråden om en COOP AppleStore (http://99mac.com/cgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_t...) och blev lite inspirerad. Det är helt klart något som saknas i Mac-Sverige. Finns det några möjligheter att köra ett möte kring den idén under 99mac Expo?

Bra El Maco! Det är vi nog många som skriver under på!

/Jont Olof

Digital video. Jag har redigerat en semesterfilm i Imovie, men skulle gärna vilja lära mig lite knep. Både i Imove och kanske lite filmskola vad det gäller själva filmningen.

Även Final Cut Pro vore roligt att se. Vad skiljer. Vad kan man göra med en film vad det gäller effekter m.m.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:
Unixdelen verkar intressant. Hur skulle det vara att ta lite historik om Unix, hur det började, vad NextStep var egentligen och vad som gjorde den datorn och det systemet (med OpenStep) så suveränt? Sedan kanske lite information om vad OS X är idag.

Vissa Unix-nördar jag snackar med kallar det för Kvasi-Unix, andra minst lika stora unix-nördar prisar det som det bästa operativet. Vad ligger bakom dessa ställningstaganden?
Lite allmänkunskap om operativ helt enkelt så man har lite på fötterna när man kastas in i diskussioner om olika operativsystems bu och bä.

Kanske, eller nåt!?!

jag har en intel-box med Openstep 4.2 på som jag kan ta med och visa upp. Och Odlund har ju en gammal NeXT-maskin som fungerar som han säkert vill förevisa massorna.

• Medlem
  • 2002-06-16 22:39

Det har funnits önskan om ett Lan i samband med expot.
Hur går det med denna önskan?

1
Bevaka tråden