Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du ett .mac konto?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har en tjänst kallad .mac som erbjuder epost, hemsida, iDisk lagringsyta, backup-programvara, virusskydd med flera.

Tidigare var tjänsten gratis under namnet iTools men nu kostar ett abbonemang ca 1.000 SEK per år (ca 500kr för tidigare medlemmar första året).

Nu undrar vi hur väl ni har mottagit dom nya betaltjänsterna?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-07 05:37

Saknas ett svarsalternativ.

JA, jag tänker testa det ett år för $49. $99 hade jag inte betalat.

Jag undrade mest om man betalar överhuvudtaget - för den som tackar jag till $49 väntar ju obönhörligen glädjen att betala dubbelt så mycket om ett år.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jag undrade mest om man betalar överhuvudtaget - för den som tackar jag till $49 väntar ju obönhörligen glädjen att betala dubbelt så mycket om ett år.

Om inte Apple tänker om när de ser hur dålig uppslutning det har blivit, och antingen sä´nker priset eller avskaffar tjänsten helt. Det kan inte vara företagsekonomiskt försvarbart att erbjuda en sådan tjänst med endast ca 200.000 använder jorden runt.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-07 16:03

Hmmm, undrar om Apple stängt av oss ickebetalande medlemmar redan? Har inte kunnat kolla mitt konto de senaste 4 timmarna...

  • Oregistrerad
  • 2002-10-07 16:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: El Maco:
Hmmm, undrar om Apple stängt av oss ickebetalande medlemmar redan? Har inte kunnat kolla mitt konto de senaste 4 timmarna...

Samma elände om man har betalt

Får jag återigen passa på att upplysa om att Apple har en liten preference-ruta på din .mac sida. Rutan är ikryssad som default vilket betyder att de drar kostnaden automatiskt nästa år. Jag klickade ur min ruta så får de smörja mig lite först...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-07 16:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jag undrade mest om man betalar överhuvudtaget - för den som tackar jag till $49 väntar ju obönhörligen glädjen att betala dubbelt så mycket om ett år.

Nja, jag använder det endast för att leka/testa med Apples nya tjänster. Det kan vara värt $49 för ett första år men inte $99 varje år.

...men vem vet om ett år kanske de har lagt till tjänster så att den är värd $99, Jag tycker inte det är värt ens $49 med det som finns nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-07 16:44

Nej, jag har loggat ur .Mac (iTools) för gott och fixat en bättre och billigare lösning.

Mondo, Du kör väl inte OS X va?
Det mesta lull-lullet runt .Mac finns ju bara i OS X version så jag förstår att OS 9 användare ryggar. Tror iofs inte att Apple har några fantasier om att de ska få så mycket .Mac-kunder den vägen.

500 spänn för automatisk backup samt Virex är klart värt för mig. Får se vad de lagt till om ett år innan jag betalar på nytt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-07 19:30

Jo, jag kör 9.2.2 och lär inte uppgradera än på ett tag. Jag har redan en kopia av NAV, så jag klarar mig (hoppas jag). (NAV har inte hittat ett enda virus sedan Autostart 98 och några makrovirus för MS Office för några år sedan.)

Är inte intresserad av Apples tjänster just nu, men kanske längre fram. Hoppas att de sänker priset. Undrar hur många procent av Mac-användarna som har Mac OS X förresten?

[ 07 Oktober 2002, 19:40: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Tror de nämnde siffran 20% i Paris...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
Det kan inte vara företagsekonomiskt försvarbart att erbjuda en sådan tjänst med endast ca 200.000 använder jorden runt.

Om tjänsten genererar 200.000 x 49 dollar = nästan 10 miljoner dollar. Så länge tjänsten kostar mindre än 10 miljoner dollar att driva är den väl företagsekonomiskt försvarbar?

Och jag håller med om att det borde finnas ett val som var "Jag testar ett år för halva priset och sen får jag se om det var värt det." Som frågan nu är utformad så vet man ju inte vilka som betalat, faktiskt, eftersom alla som hade iTools också kan svara ja på första frågan. Och på andra frågan, om man ska fortsätta betala, så kan man ju tolka det som att det gäller senare och inte nu, dvs efter ett år.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mattan:
...men vem vet om ett år kanske de har lagt till tjänster så att den är värd $99.

Det gissar jag att de gjort. Mac OS X om ett år - gottis.

Jag använder faktiskt .Mac mycket - lägger upp bilder - ifrån Roskilde, Midsommar etc. och det är smidigt att även lägga upp filmer - som hostas av Apple - kompisarna blir ständigt impade...

...att jämföra när pc-polarna lägger upp semesterbilder - hur roligt ser det ut med en ftp-liknande mapplista med filer etc. på .mac får man ju färdiga templates - smidigt helt enkelt - och ingenting man vill lägga tid på som "amatör" - visst är man proffs kan man säkert göra fräckare grejer. men när det handlar om virex - har inte själv haft virusprogram sedan 1993...

håller för övrigt med om att 99 USD är lite styvt...och varför erbjuder dom inte gratis webmail? eller mail för typ 29 USD

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-11 09:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: el gringo:
och varför erbjuder dom inte gratis webmail? eller mail för typ 29 USD

Hur är det med .mac webmail nu. Kan man använda den rakt av från en peze? Minns att det var strul/låst tidigare...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-10-11 10:22

Webmailen fungerar bra på PC. Driftklarheten har blivit betydligt bättre, men den strular fortfarande ibland.

Med tanke på den svidande kritiken som Apple har fått för driftklarheten så tror jag att dom arbetar för högtryck med att åtgärda det. Eftersom dom inte har gjort tavlan att försöka köra på windows NT så är väl chansen stor att dom ska få det att fungera

El Maco skrev Hmmm, undrar om Apple stängt av oss ickebetalande medlemmar redan? Har inte kunnat kolla mitt konto de senaste 4 timmarna...

Citat:

quote:

Den 14 oktober enligt ett mail ifrån Apple.

rolloq

  • Medlem
  • rörtången
  • 2002-10-16 21:55

go afton
de e väl inte så mycket 500 spänn ...
i disc mm

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-10-17 00:28

Men...500 spänn blir ju jättemånga öl! Jag prioriterar.

Ber om ursäkt men...

...jag är supernöjd med .mac och det fungerar mkt bra!
Återstår att se om jag tänker förnya nästa år, men till dess tänker jag utnyttja det maximalt.

Om jag jämför med mina PC-kollegor så är detta ytterligare en USP att välja Mac. Självklart skall Apple skicka med minst 6 månader gratis med varje ny Mac.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: HerrOlsson:
Självklart skall Apple skicka med minst 6 månader gratis med varje ny Mac.

Håller med om detta, lite för att jag tror att det är vettigt att ge fler chansen att prova speciellt iCal som är ett jättelyft, nu kan jag äntligen ha koll på en massa saker som jag vill passa eller komma ihåg... värt varenda krona. Tror faktiskt att Apple i längden kan tjäna mer pengar på detta, något som gynnar oss alla.

Fråga: Vad finns det för bra prenumrationer om vad som försigår i den svenska mac-världen värt att iCal prenumrera på - finns 99mac och ölkvällarna t.ex ?

- Olle

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: HerrOlsson:
Självklart skall Apple skicka med minst 6 månader gratis med varje ny Mac.

Håller med om detta, lite för att jag tror att det är vettigt att ge fler chansen att prova speciellt iCal som är ett jättelyft, nu kan jag äntligen ha koll på en massa saker som jag vill passa eller komma ihåg... värt varenda krona. Tror faktiskt att Apple i längden kan tjäna mer pengar på detta, något som gynnar oss alla.

Fråga: Vad finns det för bra prenumrationer om vad som försigår i den svenska mac-världen värt att iCal prenumrera på - finns 99mac och ölkvällarna t.ex ?

- Olle

  • Medlem
  • rörtången
  • 2002-10-18 19:15

go kväll
de väl inte så mycket
ett bra virus program
och en fin mail adress mac...
de e annat än hot mail...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: johan e:
go kväll
de väl inte så mycket
ett bra virus program
och en fin mail adress mac...
de e annat än hot mail...

Glöm inte att det är 100 MB lagringsytrumme också där man kan lägga upp sin hemsida, iPhotobilder, kalender mm.

Microsoft jobbar förövrigt hårt på att göra Hotmail så oanvändbart för gratisanvändarna att dom antingen blir tvugna att betala eller sluta använda det. Det senaste i ordningen var att begränsa antalet filter (som många använder för att hålla borta de stora mängder spam som kommer till Hotmail) till endast 10 om man inte betalar.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-19 13:11
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Får jag återigen passa på att upplysa om att Apple har en liten preference-ruta på din .mac sida. Rutan är ikryssad som default vilket betyder att de drar kostnaden automatiskt nästa år...

Det är sånt här som gör mig så j-la förbannad att jag hoppar jämfota!
Först så överraskar dom genom att göra helt om och plötsligt börja ta betalt för en tjänst som var avsedd att skänka Mac användare världen över lite mervärde på sitt datorinköp.

OK fine. Inte för att jag tycker att tjänsterna är nåt att ha men...

...jag var tvungen att betala för att kunna behålla min mailadress ett tag till så att mina kunder kan nå mig.

Men sen, visar det sig, behåller dom mitt kontokortsnummer utan min vetskap (förrän nu...) för att om ett år automatiskt dra tusen spänn. Har dom förlorat förståndet helt därborta i Cupertino? Det blir inga stilpoäng på den manövern minsann! morrrrr...

1
Bevaka tråden