Jag tror faktiskt OS X har större potential att locka PC-användare än OS 9. OS 9 har funnits länge och inte lyckats så bra, men i och med uppmärksamheten kring OS X så får PC-användare upp ögonen för det. Många nyblivna macägare är faktiskt PC-ägare som aldrig skulle ha bytt tidigare, jag har sett såna kommentarer här på 99mac t.ex. Och för systemansvariga bjuder OS X på en hel del fördelar som funnits på pc (både win och unix) som t.ex. ett riktigt fleranvändarsystem.
Vad gäller Apples sätt att pusha extra för OS X så kan det faktiskt vara just för att sätta blåslampan på utvecklare som ännu inte tagit steget över. Det har ju varit lite av ett moment 22 där utvecklare väntar på användare och användarna väntar på program. Apple gör vad dom kan, nämligen genom att försiktigt "tvinga" användarna in i OS X-fållan. Personligen tycker jag OS X är moget för det faktiskt, men först nu efter 10.2.
Men för den grafiska branschen som fortfarande klamrar fast vid Quark är det ju förstås tvunget att sitta i OS X. Musikbiten är inte min grej, men som jag förstått det så är OS X bättre än det mesta för just musik (väldigt liten "latency") samtidigt som programutvecklarna tar tid på sig att fixa programmen för OS X. Så dom kanske behöver lite blåslampa...
[ 29 Augusti 2002, 00:28: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]