Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad händer med Appleaktien innan nyårsskiftet ?!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-28 18:30

Apple kämpar på och lanserar nya produkter; aktien åker jo-jo...ömsom upp,ömsom ner...

Vad tror du händer innan nyårsskiftet - kommer det finnas ett starkare eller svagare företag....eller rent av oförändrat?

Kommentera gärna!

  • Oregistrerad
  • 2002-08-28 22:03

Personligen tycker jag att Apple stressar fram OS X för hårt nu. Det är taskig stil att inte ens inkludera OS 9 på de nya maskinerna, eller att utveckla OS 9 till 9.5 och ha ett vettigt MP-stöd osv inbyggt där. För det är bara vi "geeks" som börjat lattja med OS X. Jag tvivlar på att man kör OS X stenhårt på DN-redaktionen t ex. För oss som pysslar med musik finns inte tillräckligt med program för OS X. Och alla i världen har inte lust att köpa en mastodontuppgradering av Logic bara för att få ett säkerligen buggigt OS X-stöd.

Jag tror faktiskt att OS X-lanseringen kan avskräcka många traditionella Mac-köpare och kanske rent av få dem att i så fall köpa en PC i stället. För många, många Mac-användare är lite halvbekanta med Windows men har kanske ingen aning vad OS X är, ingen möjlighet att få chefen intresserad av det och får då svårt att berättiga ett inköp av en ny Mac. Är jag ute och cyklar?

[ 28 Augusti 2002, 22:06: Meddelandet ändrat av: PF ]

Jag tror faktiskt OS X har större potential att locka PC-användare än OS 9. OS 9 har funnits länge och inte lyckats så bra, men i och med uppmärksamheten kring OS X så får PC-användare upp ögonen för det. Många nyblivna macägare är faktiskt PC-ägare som aldrig skulle ha bytt tidigare, jag har sett såna kommentarer här på 99mac t.ex. Och för systemansvariga bjuder OS X på en hel del fördelar som funnits på pc (både win och unix) som t.ex. ett riktigt fleranvändarsystem.

Vad gäller Apples sätt att pusha extra för OS X så kan det faktiskt vara just för att sätta blåslampan på utvecklare som ännu inte tagit steget över. Det har ju varit lite av ett moment 22 där utvecklare väntar på användare och användarna väntar på program. Apple gör vad dom kan, nämligen genom att försiktigt "tvinga" användarna in i OS X-fållan. Personligen tycker jag OS X är moget för det faktiskt, men först nu efter 10.2.

Men för den grafiska branschen som fortfarande klamrar fast vid Quark är det ju förstås tvunget att sitta i OS X. Musikbiten är inte min grej, men som jag förstått det så är OS X bättre än det mesta för just musik (väldigt liten "latency") samtidigt som programutvecklarna tar tid på sig att fixa programmen för OS X. Så dom kanske behöver lite blåslampa...

[ 29 Augusti 2002, 00:28: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

Jag tror att dom kommer att sälja fler burkar och att dom kommer att ha ännu mera pengar att investera med, dvs. fler uppköp av andra företag. Däremot så tror jag marknaden är mer svårflörtad och att aktien på sin höjd kan ha nått upp till 17-18 dollar. Jag tror att Jobs bedömning stämmer, dvs. att det tar minst 9-10 månader innan vi kan se slutet på Nasdaqs berg och dalbana.

- Olle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-29 09:44

Jag håller med PF om att uppdateringarna bör komma lite mer sällan men jag vill också ha ett lite mer sansat gränssnitt utan konvexa knappar och svulstiga pastellfärger. X är visseligen oändligt mycket snyggare än XP men det säger inte mycket. Jag förväntar mig absolut ingenting från Microsofts sida men från Apple vill jag ha det bästa som marknaden har att erbjuda.

Apple i USA har bara lyckats att få 0.9% av användarna från Pc sidan.
Och det lär inte vara mer i resten av världen.
Samt att Apples globala marknad sjönk med 4.6% jämfört med år 2001.
Det flesta som kör mac Os X är gamla macanvändare pg att Os 9 inte var så stabilt som OsX.
Själv tycker jag att Os X inte riktigt är färdig växt men det kommer, framförallt så är det för mycket av blinkande samt animerande i Os X det kan bli störande för användaren i längden.

infon kommer från businessweek

  • Oregistrerad
  • 2002-08-29 20:30

Jag bryr mig inte ens om PC-användarna i mitt resonemang; jag tror att OS X till och med kan avskräcka traditionella mac-köpare. Det är en för stor förändring och placerad för drastiskt. Apple har en övertro på sitt nya OS, men framför allt, på sina kunders trofasthet.

Scenario: Låt oss ta ett företag med 100 PC och 10 st Mac. Mac´arna används till grafisk produktion och man har länge försökt få den avdelningen att köra PC i stället på grund av att det skulle vara lättare att administrera. Avdelningen har alltså redan från början ett visst motstånd mot sig. Det är alltid lite kärvt att få till inköp av ny Mac-utrustning eftersom de två supportgubbarna förespråkar PC i alla väder. Men då det blir läge för två arbetsstationer att uppdateras, ja, låt oss säga just nu, så föreslår de entusiastiska Mac-användarna att man ska satsa på OS X. Till de maskinerna behövs nya programlicenser och supportkillarna ser nya svåra moln framför sig för att lära sig integrera dessa datorer in till nätverket, och de har ingen aning om Mac - dessvärre heller ingen lust alls att lära sig hantera vår favoritdator. Det går så långt att en av dem går till sin chef och klagar. "De här jäkla Mac-nissarna tar knäcken på oss, nu vill de ha nå´n UNIX-burk och nya program och gud vet vad". En utredning tillsätts och resultatet blir att de kan få två nya datorer om de vill. Men de burkarna blir PC-datorer.

Så illa kan det bli.

1
Bevaka tråden