Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har du ett hemmanätverk?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har ett gäng kopplat

100mbit Internet
:
Windows 2003 Small buisness server
:
______ Switch___________
: :
Wireless AP1 Wireless AP2

På Wireless AP1 sitter min Powerbook 12", tjejens Thinkpad x23 och Xbox spelet

På wireless AP2 som går ner i källarförrådet till ännu AP som gör att jag får kontakt med meck maskinerna.

Delvis

Linux-server på en P3 866mhz
Citrix Metaframe på en Dell PowerEdge 4300
VirtualPC server på en P3 866mhz
Även en äldre Dell laptop med Win98

SBS -server kör jag allt från IIS, Exchange, AD Fileshare och Router med VPN.

Nästa projekt är att få in en dator i bilen med Wireless så jag kan tanka över mp3:or till.

Skönast är ändå att jag fått till Wireless ner till källaren så man slipper ha en jäkla massa maskiner som för oljud i lägenheten och strömnen är ju gratis där nere.
....................................

Snålband från Comhem (256) via Motorola-modem, sedan 3com-router (100Mbps/11G) på vilken det via kabel hänger en Shuttle SN41G2 (XPPro) samt en iBook trådlöst.

Emellanåt startar jag även garderobsservern (PentiumII någonting med XPPro) som har en USB-dongle för trådlös uppkoppling, osså kör jag RemoteDesktop till den. Den gamla HP-skrivaren (Deskjet 720) hänger på denna dator men det går tyvärr inte att skriva ut från iBooken. Tänkte köra in Linux på den men nu struntar jag nog i det och handlar en MacMini endera dagen i stället...

<funderar dock på bingolottos ide att ställa den på vinden/källaren med gratis el...>

Dubbla nätverksjack i varje rum förutom vardagsrummet där det finns två dubbeljack. Cat6 kabel dragen i vägen, mynnar ut i grovkökets garderob där mitt 19" rack står med en patchpanel samt en 3Com 10Mbit 12portarts hubb (skall köpa en 100Mbit vid tillfälle).

Jag har dessutom ett dubbeljack i det fristående förrådet/verkstan. Var nästan på väg att dra kabel ut i trädgården, men jag hittade inga utomhusjack

Allt detta specades då huset byggdes (gissa om det satte myror i huvudet på NCCs säljare )

Hubben går vidare till en Airport Extreme, som tar hand om NAT/ADSL.

Min gamla G3a agerar i vanliga fall sörver, men har behagat lägga benen i vädret av ospecificerad anledning - den skall upp på operationsbordet snart...

• Oregistrerad
  • 2005-03-29 14:55

Telia Adsl kopplat till D-link router/wlan accesspunkt/4 portars swith uplink till en 8portars switch. Därifrån ut i huset via lexcom home patch. Alltid minst 4 macar via kabel samt 2 via trådlöst. Skrivardelning och fildelning på en imac.
känns riktigt stabilt att kunna patcha ut nätverket till de rum man vill ha det i..

Bostream 512 K ->
Netgear ADSL modem/router/"brandvägg"
-> Powerbook 15" Ti med OS X Server 10.3.8 (DNS, Web, FTP, OD)
-> Airport Snow

På det trådlösa nätet finns en iMac 15" Globe med ett antal mobila konton för mig, sambon, katterna och gäster
Samt då min arbetsmaskin en Powerbook 15".

• Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2005-03-30 11:23

Kör med 3 st airport express stationer. Jag har en ansluten till stereon och de andra 2 för utökning av räckvidden.

[internet]

till

[switch]

till

[PC1] [PC2] [d-link trådlös router]

till

[linuxserver] [powerbook]

J.

Bevaka tråden