Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kommer du att ladda ner och använda iCal ?!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-10 21:23

Apple har idag släppt iCal för Jaguar-användare...
På sikt (när du ev. har skaffat Jaguar) : tror du att du kommer att använda denna applikation, eller finns det andra som är bättre...????

Motivera gärna ditt svar, tack!

Det fanns inte något alternativ som passade mig. Jag har inget behov av ett kalenderprogram faktiskt, men som med alla nya iApplikationer från Apple så laddade jag hem och provade.

Fungerade precis som man kan vänta sig, enkelt och lättförståerligt...

Jag är inte den som kommer att ladda ned den i första hand utan min f/v.
Hon var med på Steve Jobs visning utav Jaggan och efter showen var över var hon såld!
Inte bara för iCal utan för alla de nya "fetures".
Fast iCal var liksom en höjdpunkt för henne. Då vi satt tillsammans och tittade var detta någonting hon lade märke till och fick en rejäl kick utav den infon som presenterades där.

Hon jobbar som lärare för bla. Astra Senica där hon lär ut Americanska för div. direktörer, chefer och branchfolk som vill bättra på sin Engelska/Amerikanska.

Eftersom hon måste hålla reda på så mycket i fråga om datum, klasser etc, etc nappade hon speciellt för iCal.

Det var faktiskt ganska kul att ta med f/v till 99macs sändning utav S. Jobs Expo.
Ni förstår...hon kom hit för 2 år sedan och hade endast suttit framför PC datorer och när hon hade dels sett mina burkar och vad de kan göra och sedan grädden på moset: Expot, ja...då var hon helt såld!

Ett klassiskt "switch-objekt".
Vi har flera gånger skrattat gott över hennes totalomvändning och den perfekta "switch-personen hon skulle kunna vara.

Trött på alla problem med PC, drivrutinger, uppgraderingar, virus etc, etc var hon ganska frustrerad. Nota Bene: hon hade använt PC länge.

Om någon undrar om jag försökte övertyga henne om att "omvända" kan jag bara säga att så inte var fallet i något stycke som helst.

Hon insöp endast allt som Mac står för och hur enkelt det är att använda den och att det fanns så himla många fördelar med Mac vs. PC när jag satt framför min älskling (datorn alltså, heh)
Hon ville testa min nya iBook/500/640 2001 och sen var det kört!

Ingen mer PC!
"-Jag vill ha, jag vill ha" var återkommande kommentarer jag fick höra.

Sumering:
Hennes bärbara PC är nu såld och hon åker över till staterna om ett par månader och skall införskaffa sin iMac combo 17tum och komma tillbaks till gamla svedala. Jag kommer ha det svårt med mitt avund är jag rädd

*Lol* till hennes omvändelsen är jag totalt oskyldig.
Det enda jag gjorde var att sitta framför min egen dator, minding my own business och det bara kom från henne helt bara så där.

iCal var en av de program hon speciellt gav henne stora ögon vid visningen för ett tag sedan

Slutkommentar efter Expot: "-Im amazed! Im definetely converting!!! Goodby PC!"

Gambit

[ 10 September 2002, 21:58: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-25 20:11

Hur går det med iCal - enl. vår lilla "ovetenskapliga" undersökning så skulle över 40% ladda ner och nyttja iCal...

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-10-25 20:27

Laddat ner Ical har jag gjort.Frågan är bara om jag har någon praktisk nytta av den.Men nyfikenheten är iallafall stillad för den här gången

[ 25 Oktober 2002, 20:28: Meddelandet ändrat av: Ariel ]

• Medlem
  • Nyköping
  • 2002-10-25 21:42

Jag laddade ned iCal och testade. Importerade alla mina Entouragehändelser och det blev hur segt som helst.

Vet inte om jag gjorde något fel men det var det tveklöst slöaste program jag någonsin stött på.

Och då körde jag ändå FrameWork på en PCXT 1984...

Hasse

• Oregistrerad
  • 2002-10-25 22:26

Kunde jag bara sync med exchangekalendern så hade det varit det enda jag använde.... men nu är det inte så, dessvärre...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-25 16:31

Hur går det med iCal-användandet?! Eller funderar du fortfarande...

Gör din röst hörd!

(Glöm inte att vi på 99mac har en egen liten iCal-kalender över viktiga event ! Du finner den på vår förstasida...)

/ Clavius

För slött och klumpigt IMO.

Jag använder iCal dagligen och är fantastiskt nöjd. Integrationen med .mac är strålande och om man inte vill köpa .mac går det förstås bra att dela sina kalendrar på exempelvis webcalx. Dela kalendrar, det är liksom hela poängen med hela det här konceptet. Om det bara vore för min egen nytta, skulle jag lika gärna kunna släpa runt på min Palm. Det behöver jag nu inte göra, eftersom jag prenumerar på min jobbkalender hemma och vice versa. Nu kan jag även låta mina kollegor prenumerera på min kalender. Underlätter oerhört i planeringen. Jo, faktiskt!

Jag har ännu ett tips på var man kan dela med sig av sin kalender:

http://www.icalshare.com/

Jag hittade svenska högtider där bland annat.

Länken till: http://www.webcalx.com/ fungerade inte när jag provade den.

/Ola

I macen tycker jag att iCal

men det går ju brottsligt långsamt att öppna dagarna och läsa informationen i iPoden när man har för mycket information i almanackan.

• Medlem
  • 2003-01-26 23:56

vet någon varför i övrigt suveräna Safari fungerar så dåligt på vissa sajter, där annars andra browsers tuffar på, jobbar på mailsiten home.se och får aldrig upp väsentlig information. Har försökt med home.se-supporten, men hittills inget svar. Kan någon något om Safari som stöder mitt problem?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: floke:
vet någon varför i övrigt suveräna Safari fungerar så dåligt på vissa sajter, där annars andra browsers tuffar på, jobbar på mailsiten home.se och får aldrig upp väsentlig information. Har försökt med home.se-supporten, men hittills inget svar. Kan någon något om Safari som stöder mitt problem?

Jag skulle gissa att problemet är Safari och inte home.se, om den sajten fungerar bra i IE, Chimera osv. Kom ihåg att Safari bara är en betaversion ännu och inte alls färdig.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-04 11:34

Jag har funderat över att byta från Entourage till iCal men vet inte riktigt... känner mig inte övertygad. Särskilt inte nu när jag läste att iCal är så långsamt !

Jag skulle hemskt gärna vilja importera mitt schema som DSV förser mig med och det är i .ics format. Jag har ingen aning om hur jag importerar det tyvärr. Helst skulle jag nog vilja importera det till Entourage, men funderar på att byta till iCal då .. jag vet inte, känns lite roligt att använda Apples egna program. Brukar vara rappa på buggfixar, updates och dylikt. Bra integration är också en positiv aspekt.

Så, någon som vet hur jag kan importera .ics och någon som kan rekommendera antingen iCal eller Entourage?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-04 22:02

cmon någon nu !
Går det att importera .ics filer till entourage?

Går det ens att importera dem i iCal ?

jag tror inte att jag kommer att skaffa ical.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ivar:
Går det ens att importera dem i iCal ?

Ja det gör det. Under menyn Import..., bara att prova!

1
Bevaka tråden