Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det rätt att nya macar endast bootar i OS X?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gör Apple rätt när det efter årsskiftet endast låter Macar boota med OS X?

Bra o bra, det är bra för Apple eftersom de kommer "tvinga" in mer folk till OS X och därmed blir det fler utvecklare som vill satsa på OS X.

Samtidigt är det väldigt dåligt att Apple inte låter folk välja själva. Kommer det verkligen inte gå ALLS att installera OS 9? Hur påverkar detta att kunna köra andra operativsystem som t.ex. Linux?

Tänk er om Microsoft skulle göra nån liknande deal med intel, AMD och moderkortstillverkare? Bara windows.

Gillar inte det hela.

Ciryon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-11 11:30

Ingen är väl tvingad att använda Mac OS X. Folk kan ju behålla sina äldre G3- och G4-maskiner och ha Mac OS 9 och alla sina Classic-program på den. Det är bra att Apple lägger Mac OS 9 på hatthyllan nu. Det är kass att gå och dra på gammal teknik för länge. Bra Apple!

Bara ett förtydligande: Classic finns ju fortfarande kvar som vanligt.

ciryon: Tror du inte det bara är så att Apple inte längre kommer att fixa OS 9 så att det passar för de nya datorerna? Alltså att Apple inte på något sätt bygger in ett anti-alla-andra-OS-skydd i macar efter nyår, utan bara att dom inte längre uppdaterar nian för att stödja ny hårdvara.

Det blir nog precis som när Apple introducerade USB på iMacen. Folk grinade över att deras prylar inte fungerade, men det kom USB alternativ och nu är USB standard . Apple har möjligheten att kunna göra saker som det här väldigt snabbt, jämtemot på Wintel sidan som tar mycket längre tid på sig :rolleyes:

Vi gör det nästan i Borg hastighet

Och jag tycker det är väldigt skönt att Apple just gör som dom gör, men det säger jag eftersom jag inte har något att vara ledsen över

Alla vinner hur man än vrider på det i det stora.

Vill du ha OS9...spara den.

Vill du ha båda...gör en partition på din nuvarande dator eller ha endast OS9 på den gamla och köp en ny senare när dessa nya bara bootar i OSX.

De som tycker som jag - Apple måste få gå vidare och tillslut lämna det som varit och att det är för det bästa i utvecklingen kan göra allt det ovan eller köra endast OSX.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Bara ett förtydligande: Classic finns ju fortfarande kvar som vanligt.

ciryon: Tror du inte det bara är så att Apple inte längre kommer att fixa OS 9 så att det passar för de nya datorerna? Alltså att Apple inte på något sätt bygger in ett anti-alla-andra-OS-skydd i macar efter nyår, utan bara att dom inte längre uppdaterar nian för att stödja ny hårdvara.

Så tror jag är fallet.

Smart drag utav Apple du får köra vilket OS du vill bara du kör OS X,Så sätt dig lugnt tillrätta det är vi,inte du som avgör vad som är bäst för dig...

Hmmm...
Kan det vara nån ny hårdvara som kommer?
- INTEL?!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Holmqvist:
Hmmm...
- INTEL?!

Fullt möjligt, men inte aktuellt i dagens läge, enligt Jobs.

/M

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
Smart drag utav Apple du får köra vilket OS du vill bara du kör OS X,Så sätt dig lugnt tillrätta det är vi,inte du som avgör vad som är bäst för dig...

Ja för fram tills nu så har det funnits en uppsjö av OS för macen, men så kliver elaka Apple in och stryper det helt!

Såhär har det ju alltid varit. Det fanns en gräns när Apple slutade supporta OS 7 också. Och sen OS 8. Nyare maskiner krävde nyare OS.

Det handlar inte om att Apple ska säga vilket OS vi ska köra, utan hur länge dom fortsätter att stödja gamla verioner. För min del får de hellre lägga kraft på att optimera prestandan i OS X än att fortsätta uppdatera OS 9. Det tjänar vi alla på i längden.

Inte tror jag att Apple tar bort möjligheten att boota i 9an bara för att dom VILL att folk ska använda OSX.

Det måste ju finnas en teknisk begränsning som gör att man inte kan köra OS9 direkt mot processorn. Det är jag övertygad om.

• Medlem
  • Nacka
  • 2002-09-15 23:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Holmqvist:
Hmmm...
- INTEL?!

Fullt möjligt, men inte aktuellt i dagens läge, enligt Jobs.

/M

Enligt Mac Rumors så är det moderkortet som är jokern i leken, inte någon ny processor.
No G5´s until (late) 2003

/arvid

edit: lite galen ordning på saker...

[ 16 September 2002, 00:24: Meddelandet ändrat av: .arvid. ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan Arvidsson:
Inte tror jag att Apple tar bort möjligheten att boota i 9an bara för att dom VILL att folk ska använda OSX.

Det måste ju finnas en teknisk begränsning som gör att man inte kan köra OS9 direkt mot processorn. Det är jag övertygad om.

Det är möjligt, och jag hoppas det (64-bitarsprocessorer till exempel, som jag tror att nämndes i en annan diskussion), men det kan också helt enkelt vara fråga om att spara pengar, genom att slippa de mer måttliga anpassningar som behövs för ny hårdvara. Man tycker att det skulle vara småsaker, så länge som processorn är densamma, men det är svårt att avgöra utifrån.

Allvarligt talat, det är i såna här situationer som Open Source glänser. Då kan man fixa det om det är tillräckligt viktigt och alls kan göras.

1
Bevaka tråden