Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska du/har du rösta(t)

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gör du din plikt eller är du soffliggare???

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-15 16:51

Att rösta är en rättighet men inte en plikt. (Vi har rösträtt men inte röstplikt.) Att rösta blankt eller inte rösta alls är också ett sätt att uttrycka en politisk åsikt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Att rösta är en rättighet men inte en plikt. (Vi har rösträtt men inte röstplikt.) Att rösta blankt eller inte rösta alls är också ett sätt att uttrycka en politisk åsikt.

Men det kanske vore bra om det var en plikt och en rättighet.

Citat:

Att rösta blankt [...] är också ett sätt att uttrycka en politisk åsikt.

Blanka röster räknas inte längre. Sedan förra riksdagsvalet är de ogiltiga röster. De har inte heller någonsin påverkat mandatfördelningen. Snart kommer det antagligen läggas fram ett lagförslag som ogiltigförklarar alla påhittade partier också. Kalle Anka-partiet och liknande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-15 17:15

Nästa steg är förstås att förbjuda alla partier som inte finns representerade i riksdagen.

Citat:

Nästa steg är förstås att förbjuda alla partier som inte finns representerade i riksdagen.

Sedan kan man förbjuda alla partier också blir jag frälsare/diktator.

För mig är det en plikt att rösta. Det är inte länge sedan folk med min samhällsstatus saknade rösträtt, dit ska vi inte komma igen...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:

Citat:

Men det kanske vore bra om det var en plikt och en rättighet.

Fast något du blir tvingad till är ju aldrig en rättighet.

Det skulle vara förtryck att tvinga folk att rösta. Precis som i tveksamma, odemokratiska länder där alla var tvugna att gå och rösta, och det bara fanns ett enda alternativ.

Anser man att det svenska systemet är dåligt/korrumperat/whatever ska man absolut inte bli tvingad att medverka. Det är min åsikt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-15 19:42

Jag har röstat men jag anser att det är var och ens förbannande rättighet att inte rösta om man anser att politikerna avlägsnat sig alltför långt från vardagen eller om man anser att den verkliga demokratin satts ur spel genom att vi har yrkestyckare istället för politiker.

• Medlem
  • 2002-09-15 19:48

Jag snackade med valförrättarana, som tyckte att det verkade vara ovanligt högt valdeltagande i år. Hoppas att det gäller för hela landet och inte bara mitt valdistrikt.

Citat:

Jag har röstat men jag anser att det är var och ens förbannande rättighet att inte rösta om man anser att politikerna avlägsnat sig alltför långt från vardagen eller om man anser att den verkliga demokratin satts ur spel genom att vi har yrkestyckare istället för politiker.

Jag tänker inte lägga någon värdering angående om dagens politiker bara är en samling yrkestyckare eller inte.
Men om alla resonerade som du och gav sjutton i att rösta, så dröjer det inte länge förrän vissa ljusskygga grupper drar nytta av det låga röstdeltagandet och därmed vinner mark. Det håller på att hända redan idag på kommunal nivå och i förlängningen är det inte omöjligt att dom vinna mark i riksdagen.

Rent teoretiskt så skulle vi här i Sverige kunna få ett likadant styre som Tyskland fick 1933 då en "viss" känd herre blev rikskansler. Med den händelsen i färskt minne hos mänskligheten så är det vår förbannade PLIKT att gå till vallokalerna och rösta.

Citat:

quote: Blanka röster räknas inte längre. Sedan förra riksdagsvalet är de ogiltiga röster.

Det stämmer inte. Följande är saxat från valmyndighetens websida ( www.val.se ):

Den som använder en blank valsedel röstar inte på något parti. För att en valsedel ska vara giltig måste den ha en partibeteckning överst. Alla blanka valsedlar räknas som ogiltiga och dessa redovisas i valresultatet. Av alla ogiltiga valsedlar är de allra flesta blanka.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kaspar:

Citat:

quote: Blanka röster räknas inte längre. Sedan förra riksdagsvalet är de ogiltiga röster.

Det stämmer inte. Följande är saxat från valmyndighetens websida ( www.val.se ):

Alla blanka valsedlar räknas som ogiltiga och dessa redovisas i valresultatet. Av alla ogiltiga valsedlar är de allra flesta blanka.

Ja? På vilket sätt skiljer det sig från vad jag sa? Blanka röster räknas inte. De är ogiltiga. Sedan att de ogiltiga rösterna räknas spelar ju ingen roll eftersom ingen statistik förs över hur många procent av de ogiltiga rösterna som är blanka röster.

Att blanda ihop ogiliga röster med blanka är fel tycker jag. En blankröst är ju ett klart ställningstagande också.

Och vad är skillnaden i ställningstagande mellan en blank röst och en på gurkpartiet?

Med en blankröst visar man att det inte finns något parti som man vill stödja.
Vilket man gör om man röstar på Gurkpartiet.

Jag tycker att de blanka ska räknas och redovisas det kan ge en bra fingervisning till de partier som finns att deras budskap inte appelerar till en viss procent av befolkningen.

Den som inte röstar har inte rätt att gnälla.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Den som inte röstar har inte rätt att gnälla.

Nu har jag alltid röstat men tyvärr så håller jag inte med dig om din kommentar.
Det är att göra det enkelt för sig att säga så.

Alla har rätt att framföra sin åsikt, vare sig de röstar eller ej.

Det finns nämligen de som inte finner det värt att gå och rösta pga det system vi har idag och har haft sedan länge.

Dvs: Blockpartierna Rött och Blått. Hur du än röstar i dagsläget har du egentligen bara två val.

Antingen hamnar du på den blåa sidan eller röda.

Det är ett fattigt system och farligt i längden.

För att klaga på det har man inte många val...

antingen rösta blankt eller inte alls.

ELLER....bli politiker själv.
Men säga sin mening tycker jag att alla skall få göra oavsett om det är gnäll eller pris.

Gambit

Argh

ta inte allt på så blodigt allvar... jag tycker inte soffliggarna skall gnälla på det rådande styrelseskicket när de själva valt att inte göra en skillnad.

Citat:

quote: Blanka röster räknas inte. De är ogiltiga.

Jo de räknas, läs urklippet igen. "Alla blanka valsedlar räknas som ogiltiga och dessa redovisas i valresultatet." Haka inte upp dig på uttrycket "ogiltiga", valsedlarna är alltså ogiltiga som röster på ett parti. De räknas fortfarande in i statistiken rent numreriskt.

Citat:

quote: Det finns nämligen de som inte finner det värt att gå och rösta pga det system vi har idag och har haft sedan länge.

Är det systemet med allmän rösträtt som är fel då? Den enda man protesterar mot genom att inte rösta är väl just rätten att rösta? Om inget av partierna är nå´t att ha är väl blankröst det enda raka? Eller engagera sig politiskt?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: kaspar:

Citat:

quote: Blanka röster räknas inte. De är ogiltiga.

"Alla blanka valsedlar räknas som ogiltiga och dessa redovisas i valresultatet."

"Dessa" måste ju syfta på de ogiltiga som helhet, inte de blanka rösterna. Eller hittar du någon statistik för blanka röster på val.se?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-16 14:54
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Det finns nämligen de som inte finner det värt att gå och rösta pga det system vi har idag och har haft sedan länge.

Dvs: Blockpartierna Rött och Blått. Hur du än röstar i dagsläget har du egentligen bara två val.

Det som är bra med Sverige är att det är precis tvärt om. Det är i Riksdagen som de viktiga besluten fattas, och partierna får mandat beroende på väljarnas val.

I vissa frågor kanske S och M vill samma sak och röstar således likadant, alla andra partier kanske tycker tvärt emot och röstar så. Ändå går ärendet igenom då S och M är i majoritet. Flera frågor har samma svar oavsett ideologi, men många har det inte. Det är partiernas sakfrågor inom ideologin som oftast avgör.

Däremot är det regeringen som utför det Riksdagen beslutar, men inte ens Regeringen behöver stanna inom blocket.

Edit: stavfel.

[ 16 September 2002, 14:56: Meddelandet ändrat av: marcus ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-16 15:02
Citat:

quote: Det finns nämligen de som inte finner det värt att gå och rösta pga det system vi har idag och har haft sedan länge.

Det är ett föråldrat system som inte återspeglar hur samhället fungerar längre. Jag ställer inte upp på det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-16 18:25

Keep it cool!

Låter tråden vara t.v. - men flyttas till "Livsstil"!

1
Bevaka tråden