Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför valde du bort MacPressen?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med anledning av informationen om MacPressens nedgång före uppköpet ställer jag frågan:

Varför valde du bort MacPressen - och vilken/vilka tidningar eller sajter valde du istället?

Jag valde MacPressen före MacWorld 1998/1999 eftersom jag tyckte att den var intressantare och mer välfylld med intressanta artiklar. Dessutom gillade jag de artiklar som riktade sig till hemanvändare av Macen (MacJätten/iMacJätten-avdelningen). Jag saknar också MacPressens temanummer.

Förutom MacPressen läste jag MacWorld sporadiskt och höll mig mest utomlands (MacAddict, Macworld US, Macworld UK, MacFormat).

När nyheten om att MP skulle läggas ner kom blev jag förvånad eftersom MacWorld av årsmodellerna 2000 och 2001 var betydligt sämre genom fin layout, men lite text och lite innehåll.

Nu har MacWorld däremot den kvalitet den ska ha vilket är positivt. Däremot är det tragiskt om MacWorld 2001 lyckades döda MacPressen.

Jag valde aldrig bort macpressen. Jag prenumererade sedan -99 när jag köpt min första mac. Dock tror jag macpressen sköt sig själva i foten - under de, var det två, år jag "prenumererade fick jag aldrig se ett inbetalningskort, och jag undrar hur många med mig som aldrig betalade för tidningen....

Jag tycker inte det var speciellt konstigt att Svenska MacPressen inte var lönsam. Någon gång runt 1997 beställde jag ett gratis provnummer av tidningen. Därefter fick jag i tre års tid (tills tidningen blev uppköpt) ett nytt nummer i brevlådan varje månad. Ett provnummer, blev en evighetsprenumeration, utan att jag betalat ett enda öre. Inte konstigt att den ekonomiska biten inte riktigt gick ihop för dem.

Haha, såg Scooterbabes inlägg precis, så det är alltså fler än jag som fått tidningen gratis. Några fler?

/M

[ 13. mars 2003, 10:57: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

• Oregistrerad
  • 2003-03-13 11:04

Jag valde aldrig bort det ... men jag betalade i alla fall

Därimot har jag försökt bli av med MacWorld men inte lyckats ännu trots tre tillsägelser ... men de upptäcker väl att jag inte betalar snart

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-13 11:23

Jag slutade prenumerera eftersom tidningen inte gav mig någonting, den var alldeles för inriktad mot nybörjare och normalanvändare. Hade PC+ (del av nuvarande Datormagazin), Nätverk & Kommunikation samt Computer Sweden. CS läser jag inte idag, utan endast i handdatorn. Datormagazin och N&K har jag fortfarande, samt läser en del andra tidningar på biblioteket på Campus.

Efter jag slutade prenumerera på MacPressen fick även jag tidningen gratis ett antal år tills den köptes upp. Min bror fick även han tidningen i evigheter efter något gratisnummer. Detsamma gäller en kompis. MacPressen gjorde tydligen allt för att höja upplagan och få reklamintäkter.

[ 13. mars 2003, 11:29: Meddelandet ändrat av: marcus ]

Det jag minns av MP var att den var virrigt layoutad och tämligen dåligt typograferad. Det gjorde att jag inte orkade läsa den, hur intressanta artiklarna än var. Och då kunde jag ändå läsa den gratis här på jobbet.

När det gäller gratisex´en så är det som tidigare sagts ingen större utgift för tidningen. De ville hellre pumpa upp upplagorna för att kunna sälja fler annonser (vilket uppenbarligen inte funkade). Tidningars absolut största inkomstkälla är annonsförsäljning.

Det är inte bara prenumeranterna som styr.

Apple slutade annonsera i MacPressen på order av marknadsavdelningen i USA. Det finns överhuvudtaget inte många som annonserar mot Applekunder - titta bland landets återförsäljare.

Såvitt jag vet så finns det ungefär 4-5 företag som satsar någorlunda på annonsering och det är väl främst Macoteket, Redagruppen och Adept jag tänker på. MacData och MacDirekt finns inte kvar.

Intressanta fakta:

MacWorld ökade sin upplaga med 21,3% efter att MacPressen försvann till 13.100 exemplar. För helåret 2002 blev ökningen 8% till 12.100 exemplar.

MacPressen tappade 25% av sina prenumeranter i slutet på 2001 - början på 2002. Ska försöka hitta siffrorna på TS hemsida.

http://www.ts.se/Home/pdf/upplagestatistik/upplagor2002tidskrift.pdf

Jag valde heller aldrig bort MacPressen, och jag betalade för den. MacWorld får jag stå ut med ett tag till då jag betalade för ett år innan MacPressen försvann samt att min prenumeration från MacPressen också gick över till MacWorld.

Jag tänker dock inte förnya min prenumeration.

Vi fick också tidningen gratis i flera år.

Sitter och bläddrar i en gammal MacPressen (November 2000) och jag blir fövånan över hur amatörmässig denna tidning egentligen var.

Bilderna är av skittaskig kvalite, flera ser ut att vara tagna med en webbkamera, andra är giffar. Layouten ser ut att vara gjord som ett projektarbete av en högstadieklass. Trist som tusan, det var egentligen ett under att denna tidning hängde med så länge som den egentligen gjorde.

/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-13 12:49

Håller med. MacPressen var verkligen riktigt usel och amatörmässig. Inte konstigt att den försvann. Fattar inte att IDG iddes punga ut med pengar för eländet. Det hade kanske varit bättre att låta tidningen självdö, men MacWorld var väl ute efter prenumerant- och annonsörsstocken antar jag.

Jag kände att MacWorld hade en lite högre nivå, det var lite mera nybörjarstuk över MacPressen. Men den passade bra för min familj att prenumerara på.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Belak:
Haha, såg Scooterbabes inlägg precis, så det är alltså fler än jag som fått tidningen gratis. Några fler?

Det finns många sådana historier, jag har läst om det här tidigare och känner folk som också haft den gratis.

Kolla t.ex. mitt inlägg här och dess uppföljning eller starten av den här tråden.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Apple slutade annonsera i MacPressen på order av marknadsavdelningen i USA.

Vad??? Det låter verkligen märkligt. Varför? Låg upplaga?

Att Niltek försvann måste varit ett hårt slag för tidningarna. Länge fanns det två stora annonsörer - Macoteket och Niltek - och en liten - MacData - som hade annonser som jag alltid läste. De presenterade alltid intressanta produkter på ett sätt som gjorde att man blev intresserad av att köpa.

Jag gillade MacPressen och tyckte alltid att MacWorld var den tråkigare tidningen, speciellt vad gäller layouten. MacPressen kändes "glad" medan MacWorld kändes opersonlig och "pretentiös". MacWorld hade färre artiklar, större ytor som fylldes ut med färgade boxar och för stora bilder. BÅDA tidningarna slogs med problemet att de innehöll för lite riktigt matnyttigt, för mycket tomtugg, självklarheter och nybörjargrejer, men chansen att hitta intressanta artiklar var alltid större i MacPressen.

Där tycker jag att nya MacWorld höjt sej en bra bit, med ett par vettiga fokus (ljud, bild) som går lite djupare. Den känns inte alls lika ytlig och "utfylld" som tidigare.

Jag tyckte att layouten i MacPressen var trevlig, men jag gillar mycket text och är inget fan av "glassig layout" med en massa bilder och annat.

Det där med Apple: det kan inte vara så att det förekommit någon deal med IDG om bättre villkor om annonseringen enbart skedde i MacWorld-tidningarna vilket lett till ordern om att sluta annonsera i MP?

Det låter som ett komplext spel bakom MPs död. Vad som drog igång nedgången har jag svårt att förstå, eftersom MP trots allt var framgångsrik i många år. Det kan inte vara så att IDG sänkts kostnaderna för annonsering i MW till en lägre nivå än vad MP kunde hålla med följden att det blev billigare att annonsera i MW?

• Medlem
  • 2003-03-13 18:44
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
Jag tyckte att layouten i MacPressen var trevlig, men jag gillar mycket text och är inget fan av "glassig layout" med en massa bilder och annat.

Det där med Apple: det kan inte vara så att det förekommit någon deal med IDG om bättre villkor om annonseringen enbart skedde i MacWorld-tidningarna vilket lett till ordern om att sluta annonsera i MP?

Det låter som ett komplext spel bakom MPs död. Vad som drog igång nedgången har jag svårt att förstå, eftersom MP trots allt var framgångsrik i många år. Det kan inte vara så att IDG sänkts kostnaderna för annonsering i MW till en lägre nivå än vad MP kunde hålla med följden att det blev billigare att annonsera i MW?

Ja, jag tror till och med att Macpressen var större än Macworld vid uppköpet. För ett par år sedan när jag premurerade jag på Macpressen och läste Macworld ibland så tyckte jag alltid att Macpressen var en mer personlig tidning medans Macworld var ganska stel. Men Macpressen kunde också vara lite tjatig med alla dessa artiklar om ekonomiprogram och dylikt. Men jag tycker att Macworld har på ett par år utvecklats till en bra tidning med intressant innehåll.

MacMagazine, jag säger bara Mac Magazine (de försvann alldeles för tidigt)

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-03-13 19:30

prenumereade på MacMagazine ett kort tag, innan de försvann(-98?)... min resterande prenumeration övergick i en "gratisprenumeration" på Macpressen som varade till sammanslagningen(bra valuta för 300:-)

[ 13. mars 2003, 19:33: Meddelandet ändrat av: oskich ]

Prenumererade också på MacMagazine, bra tidning om jag minns rätt. Så fick man också en CD-skiva med varje gång. Fast den höll väl knappt ett år eller så.

• Medlem
  • 2003-03-13 23:35

Tog man en "prova tre nummer gratis" prenumeration så fick man tidningen i 2 år, sedan var det bara att ta en ny gratisprenumeration

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: kaspar:
När det gäller gratisex´en så är det som tidigare sagts ingen större utgift för tidningen. De ville hellre pumpa upp upplagorna för att kunna sälja fler annonser (vilket uppenbarligen inte funkade). Tidningars absolut största inkomstkälla är annonsförsäljning.

Det här är en sanning med modifikation. En hälsosam tidning har en ganska jämn fördelning mellan annons- och prenumerationsintäkter.

I praktiken är dock problemet med gratisdistribuerade tidningar att de inte läses i lika hög grad som tidningar som någon betalat för. Varje MacWorld läses av i snitt tre personer, men det finns skräckexempel på tidningar som har större tryckt upplaga än antal läsare.

Eftersom annonsörerna inte är intresserade av hur många gånger deras annonser trycks, bara av hur många gånger de läses, är antalet läsare därför mycket viktigare än den tryckta upplagan.

Det finns gott om exempel på undantag från regeln om att friex ska försöka undvikas (i lanseringsfasen, om upplagan är extremt stor som t ex Metro), men har man haft en hög upplaga och måste hålla den uppe genom friex har man problem.

Tryck och distribution ligger på cirka tio kronor per tidning, så även om det inte är så mycket springer det snabbt iväg.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Håller med. MacPressen var verkligen riktigt usel och amatörmässig. Inte konstigt att den försvann. Fattar inte att IDG iddes punga ut med pengar för eländet. Det hade kanske varit bättre att låta tidningen självdö, men MacWorld var väl ute efter prenumerant- och annonsörsstocken antar jag.

Redaktionens storlek har en väldig betydelse för vad som är möjligt att göra med en tidning. Det fanns flera skäl till att vi köpte Macpressen, men ett av dem var att det bakom den kanske inte så glättiga fasaden faktiskt fanns ett par duktiga journalister som gjorde vissa saker betydligt bättre än vad MacWorld gjorde.

Det är naturligtvis jättekul att höra att så många här trots allt tycker att MacWorld är en bra tidning, men för ett år sedan var det samtidigt många som klagade på att vi var för arroganta, kalla och tråkiga. Det var det aldrig någon som sa om Macpressen, och det var en av de saker vi lärde oss av Valter och Magnus när de jobbade på MacWorld.

Nils Holmlöv

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:

Den som letar efter Apple-annonser i svenska Mactidningar de senaste åren kommer att hitta enstaka sidor här och där. Apple har annonserat i MacWorld en eller två gånger de senaste fyra åren. Så det där med att Apple skulle stött MacWorld och diskriminerat mot Macpressen stämmer inte alls.

Citat:

citera:Det låter som ett komplext spel bakom MPs död. Vad som drog igång nedgången har jag svårt att förstå, eftersom MP trots allt var framgångsrik i många år. Det kan inte vara så att IDG sänkts kostnaderna för annonsering i MW till en lägre nivå än vad MP kunde hålla med följden att det blev billigare att annonsera i MW?

MacWorld hade alltid högre annonspriser per sida, eftersom vi hade fler läsare av tidningen trots att upplagan de senare åren periodvis var lägre.

När två aktörer slåss på en marknad som har blivit för liten är det lätt att det inleds en "dödsspiral" där man bjuder under varandra. I förlängningen leder det till att man lägger sig på en intäktsnivå som är lägre än kostnaderna.

Så illa blev det aldrig för MacWorld - vi gick med vinst och det fanns ingen anledning för oss att bjuda under Macpressen.

Nils Holmlöv

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: XedoZ:
Ja, jag tror till och med att Macpressen var större än Macworld vid uppköpet.

Det gäller som sagt att hålla reda på vilka siffror man pratar om. Den totala TS-siffran anger både hur många som prenumererar, köper lösnummer och får gratisex. Det är ett ganska trubbigt mått på hur framgångsrik en tidning är.

Ett annat mått är hur många som läser tidningen, vilket man ser i den så kallad Orvesto-siffran. Egentligen finns det två Orvesto-siffror, dels för konsumenter, dels för proffesionella (skillnaden ligger bland annat i årsinkomst och kraven på hur många utgåvor av en tidning man måste läsa per år).

TS-siffran går alltså att påverka direkt genom att fortsätta skicka tidningar till prenumeranter som slutat betala, genom att låta gratisprover fortsätta i flera år osv. Orvesto-siffran däremot kan man bara påverka indirekt, genom att göra en tidning som folk vill läsa. Ett bra sätt att få folk att vilja läsa är att övertyga dem om att betala för den (vilket iofs inte alltid är så lätt).

Macpressen var större än MacWorld enbart vad gäller TS-siffrorna. I Orvestomätningarna var MacWorld ungefär 50 procent större. Annorlunda uttryckt - Macpressen distribuerade fler tidningar än MacWorld, men MacWorld hade fler läsare.

Citat:

citera:För ett par år sedan när jag premurerade jag på Macpressen och läste Macworld ibland så tyckte jag alltid att Macpressen var en mer personlig tidning medans Macworld var ganska stel. Men Macpressen kunde också vara lite tjatig med alla dessa artiklar om ekonomiprogram och dylikt. Men jag tycker att Macworld har på ett par år utvecklats till en bra tidning med intressant innehåll.

Tack.

Nils Holmlöv

Fick också MacPressen gratis under några år innan undergången

tror min far fick macpressen gratis i ett år eller två också..hmm..märkligt !

• Medlem
  • Borås
  • 2003-03-14 20:59

Får fortfarande flera ex av MacWorld efter uppköpet trots flera påstötningar. Men det löser sig när vi inte betalar några nya prenumerationer

• Medlem
  • 2003-03-14 23:37
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nils Holmlöv:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Redaktionens storlek har en väldig betydelse för vad som är möjligt att göra med en tidning. Det fanns flera skäl till att vi köpte Macpressen, men ett av dem var att det bakom den kanske inte så glättiga fasaden faktiskt fanns ett par duktiga journalister som gjorde vissa saker betydligt bättre än vad MacWorld gjorde.

Det är naturligtvis jättekul att höra att så många här trots allt tycker att MacWorld är en bra tidning, men för ett år sedan var det samtidigt många som klagade på att vi var för arroganta, kalla och tråkiga. Det var det aldrig någon som sa om Macpressen, och det var en av de saker vi lärde oss av Valter och Magnus när de jobbade på MacWorld.

Nils Holmlöv

Magnus vet jag att han går på Hyperisland, men var tog Valter vägen?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Freske:

Tyvärr tror jag att detta kan ha påverkat MacPressens rykte. Ni som tyckte MacPressen var dålig, fick ni den gratis eller betalade ni för den?

Många människor reagerar lite konstigt på saker de får billigt eller gratis. Det möts med förakt, det nedvärderas. De som tyckte sämst om min spelprogrammeringsbok hade köpt den på rea, och bara läst första kapitlet (introduktionen som editorn gjorde som var alldeles för svår). Eftersom den var billig fanns det ju ingen investering att bevaka. De som betalade fullt pris letade lite mer efter nyttigheter, hittade mer och blev nöjdare.

Kan MacPressen ha haft samma problem?

• Medlem
  • 2003-03-15 23:31
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Freske:

Tyvärr tror jag att detta kan ha påverkat MacPressens rykte. Ni som tyckte MacPressen var dålig, fick ni den gratis eller betalade ni för den?

Många människor reagerar lite konstigt på saker de får billigt eller gratis. Det möts med förakt, det nedvärderas. De som tyckte sämst om min spelprogrammeringsbok hade köpt den på rea, och bara läst första kapitlet (introduktionen som editorn gjorde som var alldeles för svår). Eftersom den var billig fanns det ju ingen investering att bevaka. De som betalade fullt pris letade lite mer efter nyttigheter, hittade mer och blev nöjdare.

Kan MacPressen ha haft samma problem?

Jag tyckte Tidningen var bra och jag betalade med

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ingemar Ragnemalm:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Apple slutade annonsera i MacPressen på order av marknadsavdelningen i USA.

Vad??? Det låter verkligen märkligt. Varför? Låg upplaga?

Att Niltek försvann måste varit ett hårt slag för tidningarna. Länge fanns det två stora annonsörer - Macoteket och Niltek - och en liten - MacData - som hade annonser som jag alltid läste. De presenterade alltid intressanta produkter på ett sätt som gjorde att man blev intresserad av att köpa.

Jag har information om att svenska Apple fick order ifrån USA om att inte annonsera i MacPressen (troligen var det inte fråga om att peka ut just den tidningen utan snarare ett principbeslut att bara annonsera i vissa tidningar). Enligt min källa har Steve Jobs personligen varit involverad i val av media när det gäller tidningsannonsering.

Vad gäller Niltek så håller jag med - ju fler ilskna konkurrenter desto mer annonser och "strid" i tidningarna.

1
Bevaka tråden