- Gäst
- Oregistrerad ●
Frågan är enkel, men försök se den ur ett större koncept än att du gillar Mac och även gillar MacOS X. Vi kan konstatera att Apple nu har dödat det som till stor del var Macintosh genom att dra ur pluggen ur utveckliingen av det klassiska MacOS vi har känt sedan början av 80-talet. OS X medför många efterlängtade uppdateringar och var förmodligen ett nödvändigt steg, men frågan är om Apple inte går för hårt fram? Från och med årsskiftet kommer MacOS 9 inte finnas med på nya maskiner. Är det inte lite ledsamt? Jag kan personligen räkna upp en handfull program och funktioner som ännu inte finns i MacOS X. Utan dessa tappar Mac´en många viktiga hörnstenar för mig och jag kan lika gärna välja en PC som att välja en ny Mac med OS X, eftersom övergången blir i princip lika radikal. Frågan är alltså om Apple inte skjutit sig själva i foten. Där de lockar till sig nya användare skrämmer de bort gamla. Sant eller falskt?
quote:Skapades ursprungligen av: PF:
Ursäkta att jag frågar förresten, Nixon, är du en tjej eller en kille?
Hehe gissa tre gånger.. gissar du rätt alla tre vinner du en porche......
(Gäller förståss bara om du gissar på olika alternativ)
[ 17 September 2002, 03:53: Meddelandet ändrat av: nixon ]
Det är en väldigt komplex fråga. OSX har många problem än, men Apple var tvungna att göra nånting. Copland hade kanske varit bättre, men nu blev det OSX. Har man skjutit sej i foten så var det för att det var enda sättet att komma fram, och man får hoppas att foten läker.
För min egen del är det en nackdel att den nya maskinerna inte kör 9:an, men för Apple är det en annan sak.
Ja, något alternativ finns inte. Farsan ska få en ny iBook när som helst här nu, och inte tusan kommer jag sitta och lära honom datorn i MacOS X-miljö. Även om Steve Jobs tycker att jag borde det. Apple är ute och cyklar någonstans.
Varför kommer du inte lära honom datorn i OS X miljö? Jag tycker i alla fall personligen att OS X är lättare att lära sig än OS 9.
Ciyron
verkligen.. sen skulle Apple huggit av sig huvudet om dom skulle fortsatt med OS9.
OS X är verkligen ett stort! steg framåt i utvecklingen av operativsystem.
Utan detta skulle nog Apple konkat illa kvickt..
Nu är man ju uppe och konkurrerar med Windows (och även Unix) igen..
Det många retar sig på är gränssnittet i Mac OS X tror jag. Många upplever det som tungjobbat och segt. Själva Unix-fundamentet är ju fenomenalt bra. Vad Apple borde göra kanske är att skära bort fläsket i Aqua och ersätta det med något annat. Hur länge kommer Aqua att kännas popping och modernt förresten?
Beklagar att de flesta röstar i sina egenskaper av att vara inbitna Macfreaks.
Å andra sidan kan man inte ha en någorlunda vettig åsikt om Apple och Macintosh utan att vara just Macfreak...
Men om ni ser det i ett större perspektiv, kan ni inte medge att OS X kan medföra problem? Tänk på medelålders användare som har svårt för datorer t ex.
Det är inte säkert att Apple skjutit sig själv i benet (det lär tiden utvisa), men däremot har de skjutit en hel del användare i benet (benen rentav?). Det handlar inte bara om att köra in ett nytt OS i burken; hur mycket tid och framförallt pengar man skulle behöva för att uppdatera all mjukvara för att få ett fungerande system i endast ETT OS (läses Jaguar) är det många som inte ens vågar tänka på. Jag är ingen principiell motståndare till utveckling och/eller ett nytt OS, men jag tycker Apple går för hårt fram och tycks tro att förnyelse handlar om att slänga ut allt barnet med vattnet (eller hur man nu säger...är lite trött idag!).
Edit: Var fick jag benet ifrån? Det skall vara foten jhu, liksom osv...
[ 17 September 2002, 12:13: Meddelandet ändrat av: PJW ]
Precis. Varför kan de inte städa upp snyggt och prydligt, släppa en sista MacOS 9-variant med lite hottare funktioner och ha kvar den i sortimentet (och inkluderad med burkarna) under en övergångsperiod av, säg 2 år?
Nu kommer det att bli så att folk avvaktar med att köpa nya Apple-maskiner. "Det är ju OS X också, då måste vi uppgradera det och det och det... det får vänta!".
Om jag var Apples rådgivare skulle jag definitivt pusha för en superstabil "MacOS 9.9". Nu har jag inte testat Jaguar, men min upplevelse av OS X fram till 10.1.5 är att det är stabilt, snyggt och prydligt men vääääldigt släpigt.
Nu kommer det att bli så att folk avvaktar med att köpa nya Apple-maskiner. "Det är ju OS X också, då måste vi uppgradera det och det och det... det får vänta!".
Om jag var Apples rådgivare skulle jag definitivt pusha för en superstabil "MacOS 9.9". Nu har jag inte testat Jaguar, men min upplevelse av OS X fram till 10.1.5 är att det är stabilt, snyggt och prydligt men vääääldigt släpigt.
Classic miljön funkar ju lika bra och tom bättre för 90% av alla program. Stabilitetsbiten gör att många uppgraderar.
10.1.5 var inte snabbt. Det kan jag hålla med om. Men köper man en ny maskin idag så är ju Jaguar snabbare än Mac OS 9... De flesta som gör en uppgradering gör det ju med nya maskiner och då blir det ett klart lyft.
Mac OS 9 och Quark Xpress är reliker ifrån 80-talet. De hör mer hemma på museum för var dag som går!
Hmm, det var väldigt ledande frågor det där...
Nåja, jag tror i alla fall inte att det är ett problem för folk som är nybörjare att läsa sig OS X istället, har sett bra exempel på när det gått smärtfritt. De som har svårast är de inbitna macanvändarna. Med tiden så lär man sig fördelarna med OS X bättre också, samt att Apple trots allt verkar göra saker och ting åt rätt håll (och på en hel del punkter har de mycket kvar att göra - som Finder i OS X t.ex.).
Men vänta dig inte att 10.2 ska ta bort all släpighet, det är snabbare, men inget mirakel. Bästa boten är nog tid, samtidigt som hårdvaran blir snabbare och snabbare så optimerar Apple OSet mer och mer.
Program och annat uppdateras ju fortlöpande och tids nog så sitter man där med OS X-kompatibla program vare sig man vill eller inte.
Apple borde ge användarna en möjlighet att välja OS X Pro eller Home edition likt Win XP. Home skulle vara så simpel "enkel" att till och med moster Agda på 90+ skulle förstå sig på operativet,det skulle inte finnas möjlighet att göra fel...Och Pro versionen skulle vara som den är just nu...
Apple borde låta användarna stänga av alla effekter och transparenser, ungefär på samma sätt som MS låter användare av Windows XP välja det mer sansade Windows 2000-gränssnittet.
Man borde också kunna välja det äldre Mac OS 9-gränssnittet om man så önskar, och ha minimerings-, maximerings- och stängningsknapparna placerade som i Mac OS 9 och inte till vänster.
[ 17 September 2002, 12:53: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]
Men varför vänta ännu mer?
Det har redan gått år sedan X kom skarpt. Och med mina föräldrars problem med det allt för flexibla MacOS 9 i färskt minne tror jag X verkligen tilltalar datorovana.
Om nu 9.2 är så lysande som många säger, nöj er med det. Att lägga mer utvecklartid och -kraft på att fixa till det lapptäcket vore självmål av Apple. Och som sagt, Classic funkar ännu ett tag.
Trots skönhetsfläckar (att använda ett trafikljus som betyder "stopp–vänta–kör" för "stäng–minimera–ändra storlek" är verkligen inte macigt) tycker jag X börjar rocka fint, även på en äldre burk.
Många program funkar bättre. Nya möjligheter med MIDI, streaming QT, spelvänlig grafik, Rendezvouz, Bluetooth och snart iSync mellan Mail, Adressbok, iChat, iCal, iPod, iTunes och snart kanske SonyEricsson iMobil m.m. m.m gör X till något mycket större än MacOS 9 nånsin varit. MacUnixLinux.
Och kolla anstormningen av program på Versiontracker! Det säger en del...
Musikprogrammen låter vänta på sig...
Nja , snart finns alla drakarna här.. det ser ljust ut för ljudkortdrivisar också... Bekymmret är väl pluggarna.. TC och Native och Prosonic kommer väl snart.. men Waves har inte ens knystat om nått osx.. Sedan är det ju många äldre pluggar man vill köra "Northpole" tex.. år väl köra D-pole istället