Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vektorisera bild

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag har en bild bestående av text och en illustration, nu vill ett tryckeri ha den vektoriserad, hur gör jag det enklast? Finns det program som gör detta automatiskt?

Tacksam för tips

  • Oregistrerad
  • 2002-07-16 17:22

I vilket format är texten och illustrationen idag? är det på papper?

Då blir det till at scanna. Sen är det oftast enklast i freehand eller illustartor att själv sitta och vektorisera den. annars finns iofs Streamliner....

[ 16 Juli 2002, 17:22: Meddelandet ändrat av: :::NIKKE::: ]

Har den både på papper ock som inscannad, är dålig både på freehand och illustratur, vilket program är det enklast att göra det i?

Fröjdan

Enklast är att använda t.ex. Adobe Streamline. Det finns även ett program som heter (tror jag) Silhouette, vet dock inte om det är bra eller inte.

Tyvärr är det inte så enkelt att få ett kanonresultat på en gång. Det krävs mycket laborerande med inställningarna i Streamline innan resultatet blir hyfsat. Oftast måste man ändå gå in och snygga upp vektorbilden i Illustrator eller Freehand efteråt. När det gäller texten skulle jag rekommendera att du tar reda på vad det är för typsnitt som är använt och skriver in den efteråt i illustrationsprogrammet (glöm inte att göra textkonturer, annars måste tryckeriet ha samma typsnitt).

Senare FreeHand (8-10) gör jobbet precis lika bra som Streamline, jag har egna erfarenheter.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
Senare FreeHand (8-10) gör jobbet precis lika bra som Streamline, jag har egna erfarenheter.

Berätta! Menar du kalkera eller annat!

Jag har en bild som består av en blomma och en textrad, allt gjort i photoshop, jag har skickat den till ett tryckeri som skall trycka detta på en plastbricka, enfärgstryck screentryck, och min bild är s/v.
Dom påstår att dom måste ha en vektoriserad bild som är rastrerad för att göra det? låter konstigt, men så säger dom

Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:

Citat:

quote:Berätta! Menar du kalkera eller annat!

Jo jag tänker på FreeHands kalkerverktyg och alla fina kombinationer som finns under det verktyget.

För optimalt resultat, då förlagan är komplex, krävs lite tålamod, men förutsättningarna finns där.

[ 16 Juli 2002, 21:00: Meddelandet ändrat av: Olav Rust ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-16 21:37

Man kan även använda en funktion i Flash för att vektorisera bilder.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fröjdan:
Jag har en bild som består av en blomma och en textrad, allt gjort i photoshop, jag har skickat den till ett tryckeri som skall trycka detta på en plastbricka, enfärgstryck screentryck, och min bild är s/v.
Dom påstår att dom måste ha en vektoriserad bild som är rastrerad för att göra det? låter konstigt, men så säger dom

Tycker också att det låter konstigt! Är det för dålig upplösning menar de? Det kommer säkert inte att bli bättre för att man vektoriserar den, särskilt inte med automatik. Byt tryckeri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-16 23:52

Tryckerier brukar vara gnälliga när det gäller Photoshopfiler av ren princip, men är originalet gjort i 5:an eller 6:an så finns det ingen anledning för dom att tjura - se bara till att upplösningen är tillräcklig. Ett annat alternativ är att du skriver ut en s/v laserutskrift på logon/texten...både på papper och på s.k. OH-film Det är egntligen vad de behöver för att kunna screentrycka! Är logon i flera färger och skall också tryckas i flera färger så måste du skriva ut varje färg separat...

En högupplöst Photoshopfil är inga problem att vektorisera - färgmarkera samtliga delar som skall med och skapa därefter banor som du exporterar till Illustrator eller Freehand. Sedan kan du göra ev. puts...

Lycka Till!

P.s Är fortfarande tryckeriet gnälliga så byt!

Hej
Bilden är 10x35 mm, en färg och 300 dpi gjord i PH 5.0, dom fick den i både jpeg,tiff och som eps ändå dög det inte, jag har nu frågat om dom känner till något tryckeri som kan slutföra min order,och helt plötsligt skulle dom fixa det med de inskickade bilderna?
Kanske var det sommarvikarier som jobbade?

Allt klart, tack för hjälpen

Fröjdan

Spara som PDF.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-17 01:11

Silhouette är väldigt bra men jag sprang på Delineate idag som är helt gratis, har dock inte testa själv ännu men det ska tydligen vara helt OK,,,

http://delineate.sourceforge.net/

1
Bevaka tråden