Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

värsta typsnittet?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-07-18 23:15

Vilket typsnitt står du inte ut med? Du kanske har en top 5?

• Medlem
  • 2002-07-18 23:30

Kanske lättare att säga vilka man står ut med. Zapf Chancery är dock ingen favorit. Finns på alla pizzamenyer.

Algerian - klassisk PC-typsnitt...
Det går kalla kårar längs min ryggrad när jag tänker på det tysnittet...

• Oregistrerad
  • 2002-07-19 10:47

Mja, det intressanta med typsnitt är ju att de egentligen inte finns några som inte går att använda "för att de är för fula". Ganska ofta ser man ju typsnitt användas rent ironiskt...

Så egentligen står jag nog ut med alla typsnitt, bara de används i rätt sammanhang.

Förutom de vars sammanhang aldrig har funnits och aldrig kommer finnas:

1. New Berolina MT
2. Arcadia
3. Banco
4. ITC Beeskness
5. ITC Lubalin Graph

(+ säkert typ 42 till som jag varken orkar lista eller komma ihåg vad de heter).

• Oregistrerad
  • 2002-07-19 10:56

Två typsnitt är så uttjatade att de är totalt oattraktiva för mig: Times och Arial. Jag har undervisat i textbehandling och grafisk design och det första jag säger till mina elever är att stänga av dessa två typsnitt i sina förinställningar.
I stort sett alla som skriver på en dator använder Word. Det programmet är förinställt med just Times och Arial. Det betyder att 95 procent av allt som skrivs i dag skrivs i just dessa typsnitt.
De är inte specifikt fula i sig själva (jo, rubriker i fet Times är faktiskt gräsliga) men de är så vanliga att man direkt ser att den här skribenten har ingen aning om att man kan ändra till något av de hundratals vackra typsnitt som finns att tillgå.
Tänk om Microsoft till nästa version av Word kunde byta till, tja, varför inte Bembo och Frutiger.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Pelle Thorsén:
Två typsnitt är så uttjatade att de är totalt oattraktiva för mig: Times och Arial. Jag har undervisat i textbehandling och grafisk design och det första jag säger till mina elever är att stänga av dessa två typsnitt i sina förinställningar.

Jag tycker det är precis som ceder skrev innan att alla typsnitt är bra om de hamnar i rätt sammanhang. Jag tycker till exempel att arial är ett utmärkt typsnitt. Sen så ska man inte låsa sig vid att jämt använda det.

Jo, det finns väl en tid och plats för alla typsnitt. Cooper Black och ITC Anna kan jag dock inte komma på när och var de ska användas, huuuu.

Det här är lite OT, men Apple verkar ha börjat lämna sin kondenserade variant av Garamond som dom använt sig av så länge. Har ju alltid varit en del av macen tycker jag, även om det nya dom använder inte är så dumt heller.

Jag läste Samhällsvetenskapliga programmet med Ekonomiinriktning på gymnasiet. ALLA jäkla papper man fick i de olika ekonomiämnena var skrivna med Comic Sans. Det såg så oprofessionellt och o-ekonomiartat ut att jag blev alldeles matt.

Sedan har vi ett typsnitt som heter Present om jag minns rätt, jag var rätt förtjust i det när jag var tio eller så. Det är inte groteskt fult, men det används ofta i groteskt fula och opassande sammanhang. Technoskivbolaget Tsunami (underbolag till HOK som nu blev uppköpta av MNW, så vete tusan om de finns kvar) har/hade det i sin logga, bland annat.

• Oregistrerad
  • 2002-07-19 12:37

Comic Sans. Särskilt när man använder det som rubriktypsnitt i sitt sliskigt fula reklamutskick. Felkernat och åt hellvitte. Urgoblurgo.

• Oregistrerad
  • 2002-07-19 12:38

Cooper Black har väl en renässans framför sig? Det kan vara rätt schysst tycker jag.

• Medlem
  • Boston
  • 2002-07-19 12:54

Som flera tidigare har nämnt: Comic Sans. Gärna som brödtext och rubriker, universitetslärare som vill vara lite poppiga. *rysningar*

Annars måste jag säga att dom flesta "riktiga" typsnitt har sin funktion. Är dom bara välritade så... att sen inte jag gillar dom är en annan sak... Det handlar väl mest om rätt sak på rätt plats, eller hur?

Några relativt "freakade" typsnitt som jag kan använda då och då är OcrB och Oracle.

Annars är jag väl mer av traditionalist, bra sans serifer är: Akzindenz Grotesk, Gill Sans och DIN Engschrift. Bra antikver: Adobe Garamond och Weiss.

/Gurra

Allt som Tarmsaft gjort. De är inte ens värda att kallas typsnitt. Och det är inte humor.

Jag gillar faktiskt Comic Sans. Men bara på skärmen i små storlekar. Aldrig i tryckt material. Liksom Chicago har sin charm på en datorskärm.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:
Allt som Tarmsaft gjort. De är inte ens värda att kallas typsnitt. Och det är inte humor.

Det är väl det som var meningen från dom. Att etablerade grafiker skulle reagera just som du
Ang tarmsaft. Har faktikst använt ett typsnitt av dom (eller grafik kanske man skall säga)

Det var till en flyer där spelet "Wipe out" lottades ut. Och Tarm killarna (som var anonyma, för dom ville inte förknippas med deras synder) hade just ett typsnitt som var på pricken likt Wipe outs.

Sensmoralen i det hela är att du kan använda nästan allt i rätt sammanhang.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen...
Blääää!!!!

Chicago och Comic Sans, hämska typsnitt! Men värst är nog Chicago, får rysningar när jag ser det.

Citat:

quote:Jag skrattar sällan som jag gör när jag kikar igenom listan med deras typsnitt. Puh... får inte luft... måste... sluta... läsa...

Du skrattar åt deras namn på "snitten" men som typsnitt är det pinsamt

• Oregistrerad
  • 2002-07-19 23:50

Det är ju kul när man ser reklamplancher där man har använt Sand. Eeeh...

Det finns ju en uppsjö av fria typsnitt på webben, men när man hittar ett som man vill använda till en tex. en rubrik så finns det inga åäö med, finns det någon bra site med svenska typsnitt?
Fröjdan

• Oregistrerad
  • 2002-07-20 11:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Henrik Norrman:
Chicago och Comic Sans, hämska typsnitt! Men värst är nog Chicago, får rysningar när jag ser det.

Hallå där! Chicago är inget hemskt typsnitt.

Jag är Susan Kare-polisen! När någon dissar något hon gjort åker jag ut och spöar skiten ur dom. Tänk på det nästa gång. Skönt nog behöver jag inte rycka ut så mycket.

Chicago är ju avsett för skärmen, det blir inte lika bra när man trycker det. Men man kallar det fan inte för hemskt typsnitt. Då blir jag arg.

[ 20 Juli 2002, 11:34: Meddelandet ändrat av: mr_oop ]

Fula typsnitt? Chicago och Comic Sans hemska?

Det är bara sammanhanget de kan hamna i som är olämpligt ibland. Till och med Bembo och Gill Sans kan bli fula om de hamnar i orätta händer.

• Oregistrerad
  • 2002-07-20 16:48

Algerian är ett av de fulaste jag vet liksom Fredrik!

Samtidigt på skärmen ogillar jag websidorn med times. Jäkligt svårläst allt som oftast.

• Oregistrerad
  • 2002-07-20 21:37

Finns inget fult typsnitt. Beror bara på sammanhanget.

• Oregistrerad
  • 2002-07-21 00:22

Till viss del. Men Comic Sans i 40 punkter är sannerligen ingen ögonfröjd.

• Brush Script ( blääääh )
• Copper Plate ( utjatat & felanvänt)
• Wingdings
• Manson & Exocet

• Oregistrerad
  • 2002-07-22 16:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jhonny:
• Copper Plate ( utjatat & felanvänt)

Instämmer till fullo!

Det är grunden ett vackert typsnitt men numera så finns det "överallt"...

Detta är ett känsligt ämne för mig, visst stämmer det att nästan alla fonter kan se bra ut i rätt sammanhang.
Men Folk har ju för H****ete ingen som hälst respekt för det, eller så är dom helt blinda och borde förbjudas att skriva på datorer, Times funkar bra som en defult-font, det är när folk börjar få för mycket tid över i livet, så att de kan börja gå igenom olka typsnitt och tänka att de ska vara lite kreativa. Comic sans livar väl upp tillvaron lite tänker dom. Eller så missbrukar dom fonten genom att dra och slita i den helt respektlöst så att den blir för platt och för lång åt alla håll, det gör mig förbannad.
Ett par typsnitt har jag i alla fall hittat som jag inte kan se att det finns någon som hälst användningsområde för.

1.Arnolböklin (hmm... osäker på stavningen)
2.Hobbo (vidrigt typsnitt)
3. Comic sans (denna font är inte att leka med)

Hobbo brukar finnas på korvgubbarnas menyer... och en del anrika pizzerior.
De som använt sig av dessa fonter saknar jag helt respekt för. Jag skulle vilja fråga vad som fått de att välja just dessa Typsnitt . Kanske skull jag komma in i en helt ny dimention, eller så skulle jag bara bli förbannad och be dom hålla sig till Times.

Detta är ett känsligt ämne för mig, visst stämmer det att nästan alla fonter kan se bra ut i rätt sammanhang.
Men Folk har ju för H****ete ingen som hälst respekt för det, eller så är dom helt blinda och borde förbjudas att skriva på datorer, Times funkar bra som en defult-font, det är när folk börjar få för mycket tid över i livet, så att de kan börja gå igenom olka typsnitt och tänka att de ska vara lite kreativa. Comic sans livar väl upp tillvaron lite tänker dom. Eller så missbrukar dom fonten genom att dra och slita i den helt respektlöst så att den blir för platt och för lång åt alla håll, det gör mig förbannad.
Ett par typsnitt har jag i alla fall hittat som jag inte kan se att det finns någon som hälst användningsområde för.

1.Arnolböklin (hmm... osäker på stavningen)
2.Hobbo (vidrigt typsnitt)
3. Comic sans (denna font är inte att leka med)

Hobbo brukar finnas på korvgubbarnas menyer... och en del anrika pizzerior.
De som använt sig av dessa fonter saknar jag helt respekt för. Jag skulle vilja fråga vad som fått de att välja just dessa Typsnitt . Kanske skull jag komma in i en helt ny dimention, eller så skulle jag bara bli förbannad och be dom hålla sig till Times.

Ballon Extra Bold höll jag ju på att glömma.
Men det är ju snudd på charmigt...

1
Bevaka tråden