Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du CRT eller TFT-skärm i ditt dagliga reklamarbete?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-10 14:26

Med anledning av den aktuella diskussionen om färgkalibrering i TFT-skärmar undrar vi på 99mac vilken typ av färgskärm ni själva använder (i första hand professionellt)..!?

Kommentera gärna för och nackdelar med dessa två typer av skärmar ut rent användarmässigt perspektiv...

[ 10 Oktober 2002, 14:27: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ ]

Använder båda. TFT är ju helt klart skönare att sitta framför, men färghållningen är snäppet bättre på CRT (här hos mig iaf).

Det här är väl inte helt OT: Var och tittade på en eMac för första gången idag. Det är himla synd att Apple bara låter den köra 72 Hz i högsta upplösningen, det upplevs tydligt som flimrigt i mina ögon. En CRT med 85 eller högre känns ju betydligt skönare för ögonen än 72.

Små kommentarer:
TFT känns väldigt mycket skarpare och trevligre för ögonen att titta på lång stunder men har tyvärr ofta lite dålig ljusstyrka. Det jag ser som det stora problemet med TFT-skärmar är för övrigt den långsamma tänd/släck-tiden som gör dem olämpliga till exempelvis spel. Har lovat mig själv att aldrig mer köpa en CRT skärm. CRT känns så 1900

• Medlem
  • Lund
  • 2002-10-10 15:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B.:
Det här är väl inte helt OT: Var och tittade på en eMac för första gången idag. Det är himla synd att Apple bara låter den köra 72 Hz i högsta upplösningen, det upplevs tydligt som flimrigt i mina ögon. En CRT med 85 eller högre känns ju betydligt skönare för ögonen än 72.

85 Hz är absolut minimum för mig. J

Jag kör 1600x1200 @ 85 Hz på en Sony CPD-G500. På den förra skärmen jag hade körde jag 1024x768 @ 120 Hz. Det var riktigt skönt. Men när jag fick en större skärm kändes det naturligt att byta till 1600x1200 och då orkar den inte mer än 85 Hz, tyvärr.

När jag bytte från 120 till 85 upplevde jag 85 som flimrigt. Jag vande mig efter ett tag, men jag har svurit att aldrig utsätta mina ögon för mindre än 85 Hz på jobbet.

• Oregistrerad
  • 2002-10-10 16:45

För färgjusteringar i Photoshop gäller endast "Barco Calibrator V" hos oss. Främst för att vitpunkt och färger justeras hårdvarumässigt och så lite som möjligt i icc-profilen. Man får även en indikering på att skärmen är korrekt kalibrerad när datorn startas på morgonen, då datorn snackar USB med skärm och kalibrator. Jag tycker att det är viktigt att man verkligen vet att man ser på en kalibrerad skärm. Hur vet man det med en TFT?
Gillar annars Apples 17" Studio Display TFT som har en OK betraktningsvinkel och trevlig färgåtergivning.
Viktigt är också omgivningsljuset. 5000 K indirekt ljus. Glöm inte heller kepsen.

Jag kör med en Cinema Display 22 tum och har svårt att sitta framför en CRT numera.
Vad det gäller färghållningen är den helt OK, det finns så många hjälpmedel i form av div profiler numera så man behöver inte oroa sig så mycket. Jag tycker att den är kalas och tillräckligt bra för att man ska kunna justera bilder på ett säkert sätt.
Dessutom är ergonomin mycket bättre, en bild som inte fladdrar och som lök på laxen slipper man merparten av Gammastrålningen som en CRT avger.
Nästa generation av TFT kommer att göra alla CRT-skärmar överflödiga.

På jobbet hade jag svårt att motivera en TFT och nu börjar jag bli lite skeptisk till dem också.
Min Pismo har nämligen blivit rosa i nedre vänstra hörnet, det försvinner efter att skärmen lyst en stund. Men jag vet inte om det kommer att bli värre och värre.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Jag kör med en Cinema Display 22 tum och har svårt att sitta framför en CRT numera.
Vad det gäller färghållningen är den helt OK, det finns så många hjälpmedel i form av div profiler numera så man behöver inte oroa sig så mycket. Jag tycker att den är kalas och tillräckligt bra för att man ska kunna justera bilder på ett säkert sätt.
Dessutom är ergonomin mycket bättre, en bild som inte fladdrar och som lök på laxen slipper man merparten av Gammastrålningen som en CRT avger.
Nästa generation av TFT kommer att göra alla CRT-skärmar överflödiga.

Sen när avger ett bildrör gammastrålning? Möjligtvis på Barsebäck, men inte i mitt rum....

du kanske rör ihop det med Adobe Gamma som man ställer in gammavärdet... hoppas för din egen skull att du ställt gammastrålningen på minimum... HAHAHAHA

1
Bevaka tråden