Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färgkaliberering for dummies

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-08-21 00:36

En sådan där sak som jag borde kunna men aldrig riktigt förstått mig på. Jag tror att många andra som sysslar med trycksaksproduktion likt mig chansar ganska vilt på detta området.

Vad jag vill veta är hur man skall ställa in skärmen för att nå någon slags standardläge som iaf inte är helt fel. Kort sagt någonslags pedagogisk ABC.

Tex:
-Vilken gamma?
-Vilken vitpunkt?
-Vilka färginställningar skall man ha i Illustrator och Photoshop?
-Skall man använda Colorsynk?
osv

[ 21 Augusti 2002, 00:42: Meddelandet ändrat av: apu ]

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-23 12:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: apu:
Tex:
-Vilken gamma?
-Vilken vitpunkt?
-Vilka färginställningar skall man ha i Illustrator och Photoshop?
-Skall man använda Colorsynk?
osv

- 1,8 vilket är standardgamma för trycksaksproduktion.

- Rekommenderat är 5000K alternativt 6500K. Jag kör det senare. Beror lite på vilket typ av ljus man vill simulera. 5000K är sommarljus och ju högre värde destå mer vinter blir det. 6500 tycker jag är ett bra mellanvärde för sverige under arbetsåret.

- Colorsync-inställningar utan svartpunktskompensation. Perceptuell färgåtergivning i PS, och mättnad i Illustrator. Mättnad ger bättre stuns i bilderna i Illu tycker jag, och lämpar sig för de flesta illustrationer. Jobbar du däremot mycket med logotyper och liknande bör du testa någon annan.

- Självklart! Det är ju en standard som äntligen fungerar tillfredsställande. Du bör dock läsa på lite om hur det fungerar rent tekniskt för att kunna lösa problem som uppstår när man jobbar mot ett tryckeri som inte har implementerat färgstyrning. Det går ändå!

Ett tips är att läsa på Apples sidor om Colorsync och på Adobes. Där finns allt och lite till. Börja med readme-filen till Colorsync.

Grafisk kokbok 2.0 [ISBN 91-7843-161-1] och Trycksaksboken [ISBN 91-86425-18-8] är också heta tips.

• Medlem
  • 2002-08-23 19:31

Tack för ett bra svar, jag antecknar ivrigt.

Citat:

quote:- Colorsync-inställningar utan svartpunktskompensation. Perceptuell färgåtergivning i PS, och mättnad i Illustrator. Mättnad ger bättre stuns i bilderna i Illu tycker jag, och lämpar sig för de flesta illustrationer. Jobbar du däremot mycket med logotyper och liknande bör du testa någon annan.

Ok, varför skall man inte ha svartpunktskompensation på?

Citat:

quote:
- Självklart! Det är ju en standard som äntligen fungerar tillfredsställande. Du bör dock läsa på lite om hur det fungerar rent tekniskt för att kunna lösa problem som uppstår när man jobbar mot ett tryckeri som inte har implementerat färgstyrning. Det går ändå!

Ett av de första tryckjobben jag gjort var en CD-booklett som trycktes i tjeckien. Oerfaren som man var frågade jag inte efter provtryck. De stödde inte colorsync .... märkte jag när kartongerna kom... Jag har varit lite skeptisk sedan dess. Men nu skall jag ta mig i kragen och läsa på lite.

Citat:

quote:
Ett tips är att läsa på Apples sidor om Colorsync och på Adobes. Där finns allt och lite till. Börja med readme-filen till Colorsync.

Grafisk kokbok 2.0 [ISBN 91-7843-161-1]

Den har jag ju ,eller 1.0 iaf . Är det några stora skillnader mellan de två upplagorna, gällande sånt här?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-24 22:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: apu:
[b]Ok, varför skall man inte ha svartpunktskompensation på?

[/b]

Har man det kommer bildens mörkaste del att antas vara svart, vilket den förmodligen inte är. Det är mycket bättre att sätta svartpunkten manuellt i nivåer i PS.

Citat:

quote:Den har jag ju ,eller 1.0 iaf . Är det några stora skillnader mellan de två upplagorna, gällande sånt här?

När det gäller färgstyrning så är 2.0 mycket mer uppdaterad. Egentligen är det det som är den stora skillnaden mellan de två upplagorna. Jag rekommenderar verkligen att du uppgraderar.

• Medlem
  • 2002-08-25 14:49
Citat:

quote:Egentligen är det det som är den stora skillnaden mellan de två upplagorna.

Det var ju typiskt …

• Medlem
  • 2002-08-27 15:57

Jag ska krångla till det och säga:använda relativ till bägge Photoshop samt Illustrator, varför
jo det är ganska enkelt svarat så var det just det Photoshop hade som grundinställning i tidigare versioner samt nu med samma sak gäller Illustrator.

Kolla på vad dom 4 olika återgivningarna gör för något det är där den stora hemligheten ligger.

Mättnad=gör vad den vill med färgerna bara den ligger innanför destinationsfärgrymden (skit används till typ PowerPoint där färgerna spelar mindre roll)

Absolut samt Relativ=nästan samma sak bara att
absolut beräknar med vitpunktern, men bägge flyttar enbart färger som ligger utanför in i destinationsfärgrymden. (färgförlusten mellan tex RGB-CMYK blir minimala, gäller bägge vektor sam pixelgrafik bör användas och är dessutom förval i Adobe produkter)

Perceptuell=flyttar all färg innanför destinationsfärgrymden (bör enbart användas på bilder med många färger utanför käll/destinationsfärgrymden)

I stora drag använd Relativ till allt, men en JÄTTEVIKTIG regel...det är du som är betraktaren som avgör i slutändan, men Relativ är bäst som förinställt, och dessutom är det Adobes förval.

Colorsync, nästan inga program drar nytta utav vad som stor inställt där utan har sina egna inställningar, men vikigt är att ha en bra bildskärms profil inställt.

Här kan du hitta massa info i PDF format bla om svartpunktskompensering med.
http://digitaldog.net/tips.html

Lycka till
Micke

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-08-27 16:33

Problemet med att använda sig av någon annan renderingsmetod än perceptuell för pixelbilder är att om du skapar en del bilder för digital publicering så stämmer inte färgerna över plattformarna. Perceptuell löser det åt dig.

Jobbar du enbart med trycksaksproduktion är ju detta inget problem, men alla gör ju inte det.

Annars tycker jag att man bör ta hänsyn till vad man ska använda bilderna till, och vilken typ av bilder man använder sig av. Plus att förstå hur de olika renderingsmetoderna fungerar.

Läs i manualen till Photoshop. Där står mycket nyttigt.

Hej,
jag har fått lära mig att gamma skall vara 2,2
och färgtemperatur 6500K, tydligen har branschen bestämt det som standard.
Kommentar någon?

Gamma 2.2 gäller för PC och 1.8 för Mac. har aldrig hört något annat.

• Medlem
  • 2002-08-28 23:27

Gamma 1.8 gäller för tryck. Däremot ger det lite fadda färger på skärmen i allmänhet. För videoproduktion är det nog ungefär 2.0 som funkar. Det beror ju på skärmen man använder, men man brukar ställa in ´target gamma´ i kalibreringsprogrammet som sedan försöker få din skärm att nå det.

1
Bevaka tråden