- Clavius
- Medlem ●
- Stockholm
Så har den kungliga huvudstaden ännu en gång "begåvats" med en konkurrerande gratistidning till Metro...
Familjen Bonnier sätter hårt mot hårt och kommer i förlängningen att skapa att "attraktivt" annonspaket där bl.a. då "City" ingår. Man ser långsiktigt och hoppas kapa åt sig en stor del av annonskakan (som idag är värd ca. en miljard).
Har de chans att lyckas och (om du har läst tidningen) vad tycker du om tidningen personligen; är den bättre eller sämre än Metro?
För dig som inte har möjlighet att hämta ett eget ex. i sta´n finns tidningen att ladda ner som PDF HÄR!
Jag tycker Metro är bra. Tråkigt att vi inte har den nere i Kalmar bara. Jag läser gärna Stockholmsupplagan också, här händer det då inget intressant. En ladugård brann ner natten till söndagen, jaså.
Själv är jag ruskigt trött på alla dessa sk. gratis tidningar.
Alla "nyheter" i dom är minst ett dygn gamla och det skrivs bara om katastrofer, elände och misär, aldrig något kul och glädjande (enda garvet man får är av "Elvis"). Skulle det skrivas om något roligt så är det undanskuffat i nåt litet hörn av blaskan och uppmärksammas först efter att man har läst tidningen 5 gånger (vilket man säkert gör...NOT!)
Sen är precisionen av nyhetesrapporteringen löjligt dålig. Jag tycker att en redaktion av Metros kompakta storlek borde kunna unna sig lite mer research innan dom skriver och inte bara planka av gårdagens kvällstidning (som för det mesta förvränger och skriver sina egna "dokusåpor" av alla nyheter).
Slå upp Metro (eller den nya blaskan) och läs första bästa notis/artikel så kan jag slå vad om att den handlar om nåt "olyckligt" eller trist som har hänt (om man inte har tur och hamnar på SL´s informationssidor i mitten).
Vem sjutton vill börja sin dag med att läsa om misär och elände?
..bara min personliga åsikt om huvudstadens nedskräpnings faktor nummer ett..gratistidningar!
Jag upplever att det är lite olika inriktning på Metro och Stockholm City. Metro har mer inrikes och utrikes nyheter - lite mer blandat eller täckande helt enkelt. City tycker jag är mer Stockholms nyheter - mer lokalt stuff.
Jag brukar alltid ta en tidning på tunnelbanan, men jag orkar aldrig läsa den.
quote:Skapades ursprungligen av: Per Haglund:
Slå upp Metro (eller den nya blaskan) och läs första bästa notis/artikel så kan jag slå vad om att den handlar om nåt "olyckligt" eller trist som har hänt (om man inte har tur och hamnar på SL´s informationssidor i mitten).
Du har inte kollat dagens City, va? De frontar med positiva nyheter.
F.ö. så måste jag säga att jag hellre läser Metros "eländiga" nyheter gratis, än att betala för att läsa all skit i Piff & Puff (Aftonbladet och Expressen). Inte mycket vettiga nyheter där inte.
quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
quote:Skapades ursprungligen av: Per Haglund:
Du har inte kollat dagens City, va? De frontar med positiva nyheter.
F.ö. så måste jag säga att jag hellre läser Metros "eländiga" nyheter gratis, än att betala för att läsa all skit i Piff & Puff (Aftonbladet och Expressen). Inte mycket vettiga nyheter där inte.
Nope, har inte kollat dagens City. Jobbar hemma en hel del numera så det blir inte så mycket av med att läsa tidningar. Läser nyheter på nätet istället.
Jag ber om ursäkt för att jag kanske lät lite "hatisk" mot gratistidningarna i mitt tidigare inlägg. Jag är bara så innerligt trött på all smörja som skrivs (i både dom och "Piff & Puff") samt att dom skräpar ned så in i bängen.
Men även om Metro är gratis så tycker jag att dom borde kunna kosta på sig lite mer kvalitet.
Jag minns för några år sen när det stora "kriget" mellan flertalet gratistidningar pågick för fullt (har glömt bort vad dom hette). Det var inte en vacker syn direkt, varken i dom eller på stadens gator där dom låg och drällde.
Om City-tidningen skriver "bra" saker så är det bara till att gratuelera. Ingen blir gladare än jag.
Jag har i princip bara två saker att säga om "City".
1: Tidningen är otroligt ful i mina ögon, färgsättningen får mig att gråta och layouten varierar från intelligent till urkorkad från sida till sida. I första numret uttalade sig designern av formatet om de drivande "tankarna", jag personligen tvivlar. Nu ska sägas att jag är konsult inte designer / originalare så jag brukar inte få ha åsikter på området men som presumtiv "konsument" är analysen enkel.... skitful.
2: Det utspelade sig en humoristisk liten scen i Danderyd i förrgår morse, två grupper av människor (de röda och de gröna) slogs om den stackars morgontröttes uppmärksamhet. Detta höll på att urarta till ett slagsmål mellan de två grupperna som intensivt hävdade att "platsen var min". Kändes som en form av bonderiksdag för lokalpolitiken så där på morgonen. Inte varje dag man ser männsikor slåss för att få ge bort saker.
3: (Kunde inte hålla mig en sak till) Metro skakar tycks det. Vi lottar ut busskort varje dag sa "City".... vänta.... vänta... vi också säger Metro. Det är humor.
[ 31 Oktober 2002, 15:40: Meddelandet ändrat av: Lukas ]
quote:Skapades ursprungligen av: PJW:
Det skulle inte förvåna mig om blaskan "Stockholm City" kommer till Malmö snart och då under samma namn. Vi har ju Metro här och vi är fortfarande utan tunnelbana.
...fast ni kan ju förlänga Köpenhamns nya och "låna" en station av dom!
Det är trevligt, för nu finns det rödklädda personer man kan säga godmorgon och tack till vid min tunnelbanestation + att man får en blaska i näven. Metro har inte ens bemödat sig att langa in tidningar i något ställ i min tunnelbanenedgång, så metro - släng er i väggen.
Jag ogillar Metro. De har samma korthuggna tråkiga nyheter som Arbetet hade här i Malmö.
metro borde döpas om till TT för det är bara en massa TT-telegram...
Gillar mer berglinske uppstickare i Köpenhamn.
Det lilla jag läst Stockholm City per PDF så verkar den vara ganska mysig och trevlig. känns som den har en själ... Det tycker jag inte Metro har.
Däremot finansvision är en bra affärstidning som är lagom dyr när den är gratis!
För mig känns city oseriös. Till en början var det bara koservative ivar som visade sig, men sedan läste jag Bengt Åkessons krönika onsdagen 30 okt och bler så fly förbannad. Trodde det var ett skämt, väntade hela tiden på att han skulle vända riktning totalt och visa sig vara "god" men icke. Grabben skriver om "vanliga" heterosexuella och homosexuella men menar att bisexuella är det något fel på.
quote:"Det vet ju alla att bisexuella är sexuella monster som kan hoppa på vem som helst - man som kvinna, hetero som homo var som helst och när som helst."
Gör tidningen bort sig genom att publicera krönikan eller vad? Jag försökte förstå varför och insåg snabbt att det _måste_ vara som så att tidningen vill få uppmärksamhet, bra som dålig, bara det är publicitet!
Är killen galet fördomsfull,ev. dumpad av sin pojkvän(dvs sårad), då han skriver saker som:
quote:"Undersökningar har visat att barn mår bättre i familjer med normala homosexuella män eller kvinnor än med föräldrar spm lever i parförhållanden där mamman och pappan i hemlighet fantiserar - eller till och med tillfälligtvis praktiserar - älskog med partners av båda könen. En sådan uppväxt kan i värsta fall leda till att barnen själva blir bisexuella."
Alltså, vad säger att bisexuella skulle tänka mer på sex än någon annan? Bara för de inte inskränkt sin sexualitet till det ena könet?
De lever antagligen sina liv som vem helst annan. Lever de med någon av samma kön så är de som vilket annat homosexuellt par som helst och annars som vilket heterosexuellt par som helst.
Poängen här är inte att det i själva verket må vara så att "undersökningar" visat att barn utsatts för "mer" mobbing då de bott med bisexuella föräldrar/-er(de finns undersökningar som visar motsatsen!) utan faktum att han insisterar för jag-vet-inte-hur-många-gånger-i-raden i sin artikel att om man är bisexuell så måste man vara en kåtbock som bara tänker på sex dagarna i ända...
Om det inte vore för att jag är rätt dålig med ord och argumentation så skulle jag skicka en arg insändare som jag hoppas hade publicerats... man får hoppas att någon annan frisk människa tar på sig ansvaret.
J_vla Bengt Åkesson får ju samhällets framtid, de mest lättpåverkade, ungdomarna att suga i sig åsikter som är långt ifrån det samhälle de flesta eftersträvar. Ett samhälle där ödmjukhet, respekt, vänlighet, samlevnad och förståelse lär stå högt.
Nej helsike, jag känner mig lurad... känns inte verkligt att något så absurt kan få publiceras. Trodde det var bra koll på vad som "läckte ut" i tidningar....
Jaja, nu har jag skrivit av mig lite, hoppas ingen tog illa upp och hoppas alla förstår att jag inte säger att vartenda ord han må ha skrivit är patetiskt men bra nära
tummen ner för Stockholm City
[ 31 Oktober 2002, 23:15: Meddelandet ändrat av: ivar ]