Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows-program native på Linux - Hoax eller inte?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

lindows.com med mp3.com:s fd VD Michael Robertson har grundat ett företag med målet att skapa ett Linux-system som kan köra Windows-program native, därav namnet Lindows.

Nu är frågan, är detta en Hoax precis som COS var på Macen sommaren -97 eller är det möjligt att detta kan bli sant?

Och om man lyckas utveckla ett "lager" för Linux som kan köra Windows-program, vore det inte möjligt att flytta detta lager till Darwin för Intel och i någon form senare till PowerPC?

Jag vet att Intel-processorn då måste emuleras på något sätt men kan det bli bättre än t ex Virtual PC?

• Oregistrerad
  • 2001-11-04 20:32

Hört talas om wine? Där har du levande exempel och det borde väl gå att porta till macosx

Jag känner till Wine men är det inte så att Wine bara funkar på
Intel-processorer? Och att man därför inte kan porta den till OS X?

• Oregistrerad
  • 2001-11-04 22:25

Ingen aning, men principen är väl den samma, att det går alltså. Borde väl även gå att emulera x86 annars.

Rätta mig om jag har fel, men detta funkar väl säkert på samma sätt som MOL(Mac on Linux), som gör så du kan köra Macprogram på Linux på en mac.

En kompis körde något program som gjorde att han kunde använda Windows Program i Linux. Men båda dessa program kräver ju givetvis att datorarkitekturen under är samma. Dvs MOL funkar ju inte på en pc.

Detta är väl föresten exakt samma som Classic på OSX.

Wine har jag provkört, det var en ganska trevlig bekantskap faktiskt! De stora problemen med Wine är dels att gränssnittet inte blir riktigt detsamma, att prestanda blir lite halvdåliga och att ljudet inte alltid klaffar. Det är dock inte detsamma som Classic i OS X, eftersom Wine inte behöver starta Windows. Provade att köra Winamp, men Wine hade lite svårt att få uppspelningen att gå jämnt.

Rent teoretiskt borde Wine gå alldeles utmärkt att porta till OS X. I bästa fall är en kompilering allt som behövs, men en del mixtrande lär behövas eftersom jag antar att Wine innehåller en hel massa processorspecifika funktioner. Som en gammal högstadielärare jag hade brukade säga: "Ingenting är omöjligt, en del saker tar bara lite längre tid..."

Skulle tippa att porta wine till OSX är lika enkelt som att porta själva Windows till OSX, då wine inte är som VPC utan den kör ju programmen direkt på processorn, som råkar vara Intel.

1
Bevaka tråden