Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är IKEA bra eller dåligt?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-24 23:45

Nog har vårt kära blågula möbelvaruhus satt sin prägel på detta land. Det har ju t.o.m. kommit att bli en av våra bästa exportprodukter...

Men hur bra är egentligen IKEA?
Utarmar det vår möbelstil och smak?
Inspirerar det till inredning och lyfter det kanske våra hem till nya praktiska och estetiska höjder?
Eller sprider de bara frustrerande känslor över köer, billiga köttbullar med lingonsylt, saknade sexkantsnycklar och oändliga högar med bruna wellpapplådor över världen....

Hur ser ditt IKEA-liv ut?

• Oregistrerad
  • 2002-07-25 09:57

Jämför man med vissa andra möbelföretag i vårt land så har ju IKEA modern stil. Andra möbelhus har ju ofta en stil som jag inte gillar.

Ha rman gott om pengar så köper jag ju gärna möbler ifrån tex DavidsDesign. Fast IKEA har ofta samma stuk fast till en tiondel av deras pris... Valet blir ibland ganska enkelt.

IKEA har ju även en förmåga att hålla hög kvalité på sina möbler. De håller förvånnansvärt bra i jämförelse med konkurrenter som är 3-4 gånger dyrare. Ingvar Kamprads koncept är som jag ser det Sveriges bästa företagskoncept.

Hur hade det sett ut i våra svenska hem utan IKEA? Jag vågar knappt tänka tanken!

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-07-25 11:43

Jag tror att det bidrar till bättre inredning över lag i svenska hem. Speciellt för folk som inte har råd att köpa en känd formgivare.

Generellt är det bra. Vill man ha bättre kvalitet så får man hosta upp mer pengar. Men så är det ju överallt.

Utan IKEA hade nog många svenska hem bestått av mestadels arvegods. Tror jag...

• Oregistrerad
  • 2002-07-25 12:10

IKEA är som alla andra lågkostnadskoncept jag känner till, det gäller att hålla tungan rätt i mun och välja ut saker som de kan producera med bra kvalitet (om det nu är det man är ute efter).

Saker på IKEA som är rena kopior tycker jag ofta är sämre än orginalet, eftersom de sparat in på materialet och försämrat hållfastheten. Det gäller åtminstone för vissa pallar och stolar jag tittat närmare på. När deras egna designers får vara kreativa blir det oftast bättre lösningar, rent tekniskt, och det blir mer en fråga om man gillar deras stil eller inte.

Sedan är det kanske lite tråkigt att hälften av Sveriges hushåll har en bokhylla som heter Billy, även om den funkar väldigt bra. Å andra sidan har DavidDesign och Asplund dominerat en hög andel fd IT-miljonärers hem, så det blir nästan exotiskt med IKEA-möbler.

Kontentan: IKEA är bra, men inred inte hela lägenheten med saker därifrån.

El Macos kontenta kan jag skriva upp på, det ser tråkigt ut om man fått sin lägenhet att se ut som en sida ur IKEA-katalogen. *Även* om det ser snyggt ut.

Men när man som jag bor i min första egna lägenhet och vill inreda den så är IKEA en guldgruva, faktiskt! För om man har en begränsad budget så får man faktiskt väldigt mycket för pengarna. Det är många gånger jag kommit hem med en massa prylar, allt från mattor och cd-hyllor till kabelsamlare och dricksglas. Och det mesta är väldigt snyggt faktiskt. Ok, det är inte samma gedigna kvalité som man kan få hos den lokala möbelaffären, men jag ska ändå inte ha den här inredningen resten av livet.

Här i Umeå har vi dessutom nästan 30 mil till närmate IKEA (Sundsvall) och det gör det faktiskt lite exotiskt. När jag talat med andra som bor söderut och har IKEA runt hörnet så förstår de inte riktigt varför vi tycker det är så kul att besöka det.

Hade jag gott om pengar skulle jag gärna handla lite mera exklusiva möbler, men tills dess tycker jag IKEA är förträffligt när det gäller att få mycket för pengarna till hemmet. Och så får jag lita på mitt inredningomdöme så jag inte gör lägenheten till ett IKEA-varuhus.

Förresten (det här har inget med saken att göra annat än jag upptäckte det i samband med IKEA), så är det ganska roligt att säga cd-pelare. Man låter som ett barn som försöker säga cd-spelare, men inte klarar s:et...

[ 25 Juli 2002, 12:41: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

• Medlem
  • 2002-07-28 21:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: El Maco:
Kontentan: IKEA är bra, men inred inte hela lägenheten med saker därifrån.

Just det, en skön mix skall det vara. Basgrejjer är Ikea oslagbara på, sen kan man krydda med lite mer orginella grejer. Sen är det skönt med ett ställe där det mesta finns så man slipper leta runt. Ikea är framför allt bekvämt.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-07-29 10:24

Varför det är slutsålt?
Därför att Norrmännen kommer i tusental och köper upp allt.
Gäller IKEA Sundsvall iallafall. Det enda språk man hör i affären och i kön till kassorna är vårt grannlands trevliga språkmelodi.

Jag gjorde revolt när jag flyttade ifrån min första egna lägenhet och slängde ut en stor del av IKEA möblemanget som dominerade mitt första hem.

Sagt och gjort så började jag besöka andra möbelföretag som jag aldrig tidigare tittat närmare på. Chock!

- Lager? Nä, vi har ingenting i lager. Varför skulle vi liksom?

- Leveranstid? Nja, dom måste ju göra möbeln först och vi vet inte riktigt hur lång tid det tar. Räkna med ett par månader.

Jag ville ha "riktiga" möbler utan fanér - saker gjorda i riktigt solitt trä osv. Köpte grejer ifrån House främst, och något enstaka ifrån R.O.O.M.

Jag flyttade in i Januari 1997. I April fick jag min efterlängtade soffa... I Maj kom både köksbordet och soffbordet samtidigt. I Juni började det likna lägenhet (TV:n stod inte längre på golvet) osv osv.

Säga vad man vill om IKEA - men dom har revolutionerat en bransch som helt verkar sakna koppling till konsumenternas behov. Lite DELL fast tvärtom!

• Oregistrerad
  • 2002-07-29 12:11

Måste erkänna att jag köpte datorbordet "Halvmåne" mer eller mindre för att de i affären skyltat upp det med en iMac på och det var så fint. Nu är det så hemma hos mig, och 1,5 år senare är jag fortfarande helnöjd.

IKEA rockar. Även om det äör London W8 som får mest besök från min sida..

• Oregistrerad
  • 2002-07-30 13:01

Och snart så kommer ju den nya katalogen också....

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dennisb:
Och snart så kommer ju den nya katalogen också....

Hoppas, hoppas, hoppas att de har nya överdragsklädslar till min soffa!

Jag tycker man får helt OK prylar från Ingvar Kamprad Emtaryd Agunnaryd till ett lågt och bra pris... däremot tycker jag Jysk känns riktigt sunkigt. *sitter på Jysk fällstol*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-31 03:06

Ikea är både bra och dåligt. Visst har de mycket smäck och skräp och kitschiga plastsaker men de har en massa bra saker också. Men man får mycket möbler och kvalitet för pengarna tycker jag. En soffa som kostar 12 000 i butiken på Fina gatan kostar kanske 7 000 på Ikea.

*ser mig omkring i rummet*

Få se nu... Jag har två Ivar-hyllor för videokassetter och böcker. De är fula men oerhört funktionella. Jag har ett hörnskrivbord (Effektiv T) med ben och fötter av aluminium. Mycket robust och bra.

Ikea-kontorsstolen är däremot ingen höjdare eftersom den inte ger något som helst stöd för ryggen. Ful är den också. Pris 450 kronor på rea dock...

Jag har en blå Ikea-soffa vars namn är okänt. Jättebra men kanske inte världens snyggaste. Kontorslysrörslampa (blå transparent plast) som funkar bra. Global tror jag att den heter.

Idag besökte jag annars världens eller i alla fall Europas absolut kitschigaste möbelaffär vid Ö & B i Solna. ÅK DIT - det är en sevärdhet! Åk till Ö & B och gå förbi överskottslagret till nästa hus. Gå in genom huvudingången och fortsätt till butiken längst in till vänster och häpna över denna orgie i smaklöshet!

Jag kan inte beskriva grejorna... Man stönar och kippar efter andan! Det är sånt där som zigenarhövdingar brukar ha hemma: maskintillverkade lampor i rosa eller ljusblått glas och förgyllt mässing, italienska blankpolerade sängar med speglar, guld, och rysch och pysch osh stora rosetter i rött, skärt eller ljusgrönt.

Stora blaffiga tavlor med naturmotiv eller gråtande barn. Animerade vattenfallstavlor i plast. Glasbord i form av spritt språngande nakna kvinnor i mystiska poser (glasskivan vilar på hennes bröstvårtor och knän osv).

Krämfärgade vitrinskåp med FLÄSKIGT MYCKET guls och krås. Man tar sig för pannan! Urk. Det är så fult att man nästan kräks.

[ 31 Juli 2002, 03:11: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-03 01:37

Stora blaffiga tavlor med naturmotiv eller gråtande barn. Animerade vattenfallstavlor i plast. Glasbord i form av spritt språngande nakna kvinnor i mystiska poser (glasskivan vilar på hennes bröstvårtor och knän osv).

Krämfärgade vitrinskåp med FLÄSKIGT MYCKET guls och krås. Man tar sig för pannan! Urk. Det är så fult att man nästan kräks.

[/QUOTE]

Haha, jag kan inget annat än instämma. Var med om liknande upplevelse för något år sedan. Bäst är ändå själva godis / mat / whatever avdelningen på Ö & B, det ser ut som någon gammal rysk flyktingförläggning.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Glasbord i form av spritt språngande nakna kvinnor i mystiska poser (glasskivan vilar på hennes bröstvårtor och knän osv).

Låter precis som borden i Korova Milk Bar eller vad den heter, i A Clockwork Orange.

Det ikea är bra för är att man kan köpa någon enstaka liten möbel som man skall ha i arbetsrummet eller liknande. andra stora möbler skulle jag aldrig köpa där och enda anledningen är att de ser så billiga ut. Dock tycker jag att det är helt suveränt att handla små prylar som kastruller och liknande.

Vad ikea inte har förstått är att det borde ha ett showroom och en mindre affär med just små prylar (kastruller, porslin etc) förlagd till stockhom innerstad. Förmodligen också i göteborg. I malmö uppfattade jag det som att det inte låg så ocentralt, men jag kan ha fel.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Carl.Fredrik:
I malmö uppfattade jag det som att det inte låg så ocentralt, men jag kan ha fel.

Nja, det ligger ganska "centralt".
Tar ca 10-15 min med bil, eller ca 20 min med buss, från centrum.

[ 03 Augusti 2002, 18:13: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

*precis satt upp två st "gör det själv" vägghyllor*

De kostade under hundringen och ger mig nästan 2,3 hyllmeter att ställa cd´s på. Helt OK, beslagen är dessutom ganska snygga.

1
Bevaka tråden