Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Företagsgrafitti i New York

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Microsoft har prytt hela Manhattan med klisterlappar med reklam för MSN. Irritationen är stor om man läser artikeln nedan. Frågan är väl vad vi tyckt om Apple hade gjort något liknande...

Artikel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-27 11:08

IBM gjorde något liknande för ett år sedan i San Franscisco och fick spö för det. De klottrade slagord om att IBM satsar på Linux över hela stan men begick det fatala misstaget att använda färg som var svår att få bort... Kostade skjortan att klottersanera stan.

Om Apple hade gjort något liknande och klottrat ner Manhattan hade åtminstone jag tyckt att det hade varit ett ovanligt korkat tilltag. Men om Microsoft gör så här innebär det att de har problem med MSN...

[ 27 Oktober 2002, 11:12: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

MS vägrar tydligen ta bort skiten. De hävdar att de har tillstånd men vill inte visa tillståndet. New York kontrar med 50 dollar i böter per dekal om de inte tar bort skiten.

Jag undrar om MS har råd aqtt betala dom böterna? Det kanske går i konkurs?

Vilka hänger med och klistar upp fler?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Jag undrar om MS har råd aqtt betala dom böterna? Det kanske går i konkurs?

Vilka hänger med och klistar upp fler?

LOL

Den var bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-27 12:03

Dålig reklam är också reklam.

Jo jag tänkte precis detsamma. Om några veckor är den här händelsen glömd men namnet MSN sitter kvar i folks medvetande.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-27 12:48

Det där är verkligen en stor myt.
Nej all pr är inte god pr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-27 13:07

Om NYC säger "OK ni får betala 50 dollar i böter per klistermärke" så säger MS "Ha, skiner väl vi i! Ni kan bötfälla oss hur mycket som helst, vi pröjsar i alla fall..."

MS måste vara rätt desperata i och med att de tar till en så ful och vulgär metod. Apple skulle aldrig göra något liknande, för det skulle skada Apples goda namn och varumärke. Steve skulle kanske kunna hänga upp banderoller på Brooklynbron eller på Empire State Builkding, men han skullle se till att få stadens tillstånd först.

  • Medlem
  • 2002-10-29 21:05

För två år sedan gjorde Sony samma sak i Melbourne. Skillnade då var att stans Graffitti polis absolut inte ville ge sej på företag, dom ville bara bötfälla klottrare som inte tjänar pengar på det.

Jag tycker idéen är kul och annorlunda faktiskt och behöver väl inte innebära att MSN har problem? Vilka slutsatser du drar, Mondo...

Hade Apple slängt upp en massa Äpplen hade de flesta tyckt annorlunda. För många är MS = djävulen. Oavsett vad de gör/säger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-30 13:00

Jag ser det som vandalisering och nedsmutsning av offentlig egendom helt enkelt. Det förstör för Microsoft. Jag hade reagerat exakt likadant om Apple hade gjort något liknande, men Apples marknadsförare är för smarta för det.

Den här typen av marknadsföring är på modet, se på Nike och Diesel, man vill nå ut till ungdomar som läser Adbusters, som tycker graffitti och streetart är coolt, som inte gillar storföretagen och deras reklam.

Microsoft reclaimar lite street helt enkelt...

Apple skulle säkert göra något liknande, om någon töntig reklambyrå sa att det var rätt.

[ 30 Oktober 2002, 14:52: Meddelandet ändrat av: MacPrat.nu ]

MSN-fjärilen eller MSN-tjänsten i sig är ju inte direkt känt som något coolt, däri ligger också en del av "problemet" tror jag. Hade däremot Ett Cool Amerikanskt Företag, Inc gjort något liknande hade vi sett färre protester.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
MSN-fjärilen eller MSN-tjänsten i sig är ju inte direkt känt som något coolt, däri ligger också en del av "problemet" tror jag. Hade däremot Ett Cool Amerikanskt Företag, Inc gjort något liknande hade vi sett färre protester.

Jo det blir ju lite "Steve Ballmer röjer runt på scenen" av den här grejen. "MSN" och "cool" är ju två motsatser och då blir den negativa effekten mycket större.

Steves sida på nätet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-30 16:48

Men det där är ju farbror Fester från Familjen Addams ju!

Onkel Fester i kostym

[ 30 Oktober 2002, 16:48: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Grafitti är till för folk som iinte har råd med dyr reklam för sina budskap. Det mediet ska Microsoft ge Fan i!

1
Bevaka tråden