Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Biografernas nya filmtidning; FILMGUIDEN

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-28 18:43

Sedan ett par månader finns det en ny gratis filmtidning på alla SF-biografer i landet; FILMGUIDEN - som egentligen är ett slags samarbete med kvällstidningen Expressen...eller rättare sagt: en utarbetad variant av Expressens nöjesbilaga.

Tidningen är fylld av recensioner, filmartiklar, betygstoppar,filmtips,biografinformation och annat smått&gott från (inte bara film- och biografvärlden) nöjesvärlden. Tidningen är alltså ett samarbete mellan Svensk Filmindustri AB och Expressen, medan dess föregångare FILMTIDNINGEN (nu t.v. lagd på is) var ett samarbete mellan alla filmdistributörer på marknaden.

Tidningarna skilljer sig åt, inte bara till utseende, utan främst innehåll - givetvis är syftet med båda att marknadsföra nya kommande filmer på bio (vilket också i förlägningen gynnar video- och DVDutgivningen). Båda tidningarna är annonsfinansierade och ges ut i en upplaga på ca. 400.000 ex. (i fallet FILMGUIDEN så distribueras den enbart på SF-biografer, FILMTIDNINGEN distribuerades däremot ut bland de 400 frekvent mest besökta biograferna i landet)... Båda kommer ut med ca. 6-10 nummer per år.

Vad tycker du om dessa två tidningar - har du kunnat jämföra eller är de helt enkelt lika bra fast på olika sätt ?! Behövs det överhuvudtaget
någon gratis filmtidning - fyller den någon egentlig funktion utöver att "bara" sälja biograffilm ???



[ 28 Oktober 2002, 18:47: Meddelandet ändrat av: Thomas ´´Clavius´´ ]

  • Oregistrerad
  • 2002-10-28 18:48

Låter inte som en helt genomtänkt produkt, om man redan är inne på en biograf så har man väl redan "köpt" en biograffilm, eller?!? Tidningen skulle nog göra mer nytta "ute på stan" - fast då kostar det väl för mycket med distribution, osv.

  • Medlem
  • Borås
  • 2002-10-28 19:44

Meningen är väl att locka till "återbesök"? Det annonseras (annonserades i alla fall) mest om kommande filmer om jag inte minns fel.

  • Oregistrerad
  • 2002-10-28 23:22

Förr älskade jag biotidningen. Den gav en underhållning under bussresan hem. De där 30-40 minuterna skulle ju fyllas med något kul. Men idag när bian ligger 200 meter bort så fattar jag inte vad jag skall ha en biotidning till öht.

1
Bevaka tråden