Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

No Logo, yet....

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-11-03 18:37

Startar just upp ett företag, ett litet sidoprojekt där man ju får hålla i pengarna.
Trots det tänkte vi anställa någon för att göra en logo.

När man beställer vad ska man tänka på?
Vilket filformat är bäst? (Ska användas till trycksaker)
Annat?

Och, vad kostar en enklare produkt? Vi har inte Telias eller SAP:s budget)

Tror en logga kan kostan allt mellan himmel och jord faktiskt, helt beroende på vem du anlitar...

Men ett tips för bra filformat är att göra den till en illustrator EPS med all text konverterad till linjer. Brukar fungera bra i tryck och man behöver inte oroa sig för typsnittsproblem.

En logo ska vara vektorbaserad och utformad för att hålla i alla upptänkliga storlekar. Illustrator EPS är vanligast.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-03 19:44

Det är ju ett tips att tänka på att loggan skall kunna tryckas i svart och se bra ut. Den skall även funka på webben och i stort och litet format....

Allting som ska tryckas ska för övrigt också vara i CMYK. Använder du RGB blir färgerna ganska konstiga när du trycker det.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: spaceman_helge:
Allting som ska tryckas ska för övrigt också vara i CMYK. Använder du RGB blir färgerna ganska konstiga när du trycker det.

Det där gäller inte på samma sätt nu som förut. Det går ofta bra att lämna in RGB och låta tryckeriet göra om det. Plus att vissa tryckerier jobbar med RGB som huvudfärgrymd. Jag är lite ute på halt is här, men jag vet att jag läst artiklar om detta.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: spaceman_helge:
Allting som ska tryckas ska för övrigt också vara i CMYK. Använder du RGB blir färgerna ganska konstiga när du trycker det.

Bara om man ska trycka i fyrfärg. Vanligast är att man gör fler logotyper, en i dekorfärg, en i cmyk, en i sv/v och ev variationer för olika bakgrunder.

  • Medlem
  • 2002-11-03 20:39
Citat:

quote: Skapades urrsprungligen av: David Molarin:
Vanligast är att man gör fler logotyper, en i dekorfärg, en i cmyk, en i sv/v och ev variationer för olika bakgrunder.

Ursäkta en amatör.

Vad menas med "dekorfärg"?

[ 03 November 2002, 21:11: Meddelandet ändrat av: =BC= ]

Det är en färg som inte är sammansatt av t.ex. CMYK utan är en enda definierad färg som t.ex. en Pantone-färg. (Tror jag - rätta mig om jag har fel...)

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Det är en färg som inte är sammansatt av t.ex. CMYK utan är en enda definierad färg som t.ex. en Pantone-färg. (Tror jag - rätta mig om jag har fel...)

Det kan man säga stämmer väldigt bra.

Om man har en logga som är i två färger så kan det ibland vara lite onödigt att trycka den i 4-färg och då väljer man istället att trycka med två färger. Blir både billigare och bättre.

Dock brukar jag inte kalla det dekorfärg utan pms-färg.

  • Medlem
  • 2002-11-03 23:47

Jag tycker frågeställningen är lite märklig, med tanke på att det ska anlitas en formgivare. Det ingår i jobbet att ha koll på sådana saker. Anlita någon du litar på, så blir det nog bra.

Det viktiga är förövrigt att man bäddar in en profil som fungerar. Har man det kan man använda vilken färgrymd som helst, även om jag föredrar att låta tryckeriet göra om till CMYK. Ibland kan man inte lita på att det blir bra (eller ens gjort), så då får man göra konverteringen själv.

Pantone, och andra dekorfärgssystem, fungerar som en profil på papper. En färgton defineras, och ska jämföras med hur den ser ut i ex. Pantones bibliotek som finns att köpa. Antingen gör man om Pantone färgen till lämplig CMYK-färg, eller använder en femte dekorfärg, som trycks separat från rasterfärgerna CMYK.

[ 03 November 2002, 23:49: Meddelandet ändrat av: stfm ]

  • Medlem
  • 2002-11-05 16:18

Hallå eller...
Varför ska du göra en sån dyr logga?
Varför göra om allt till CMYK och inte använda en PMS-färg (Pantone, specialfärg...) Ju mindre färger desto billigare vid tryck och framtida fönster/bildekor.

Mitt tips använd en PMS-färg med raster om Ni vill ha flera färger i loggan. Det lönar sig i längden.

MEN visst kan man göra om logotypen i CMYK då ni ska trycka en trycksak med bilder i.
Som sagt ju mindre färger desto billigare!

  • Medlem
  • 2002-11-05 16:22

Gul är en liten färg. Mörkgrön är STOOOR!

(ska sägas med ljus resp. mörk röst)

1
Bevaka tråden