Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har av min arbetsgivare fått beskedet att jag ska skriva samman vilken ny dator jag vill ha och det i kombination med platt skärm.

Då tänker man ju spontant att man vill ha det allra värsta...men tyvärr så blir det ofta ett nej av kostnadsmässiga skäl då man önskar deluxepaket.

Jag arbetar på "inhousebyrå" med grafisk formgivning/design och trycksaksproduktion; Allt från interna nyhetsbrev till produktion av logos/symboler, profilbroschyrer etc.

Använder programmen: Indesign, Quark, Photoshop, Illustrator, Office m fl.

Ni som har liknande arbete/arbetsuppgifter/program;
Vad är ert tips ang. val av dator+skärm?
Vad bör man minst ha för att fungera och för att inte ligga hästlängder efter om några år?

En ny platt skärm som inte är från Apple men som är snygg och billigare - Formac Gallery 20.1" TFT - är det någon som har erfarenhet av den eller hör ris eller ros?

Det blev mycket det här men jag är otrilgt tacksam för all hjälp jag kan få! Tack på förhand!

Finns nog folk som kan svara på detta bättre än jag, men jag kan iaf tipsa om en annan tråd där det diskuterats köpråd för just en grafisk designer.

Tack för tipset!
Jag vill väldigt gärna ha svaren här under denna tråd och utifrån den maskinvara som är aktuell i dagsläget.
(apple.se/store)

Men som sagt! Tack för din snabba respons!

Jag upptäcker nu när jag läst igenom ditt länktips att det var den fakta jag sökte! Perfekt! Men fyll gärna på med mer här!

Något som stör mig är att jag har tinnitus och undrar nu om den höga ljudnivån alla pratar om är SKADLIG eller bara IRRITERANDE? Någon som har insikt i det? Kommer jag som även har nedsatt hörsel att ens höra ljudet?

Sedan något som inte stod något om på andra tråden.
Formac-skärmen 21", är den ett bra val? Någon som vet?

Jag tror inte ljudnivån är skadlig, men om den är konstant störande så är det ju ett tillräckligt problem. Om du har pengar nog så är ju en ny PowerBook ett ganska attraktivt alternativ, den är snabb nog att klara de flesta DTP-uppgifter och samtidigt är den ju nästan ljudlös jämfört med en stationär dator. Men då kostar den ju en del också...

Vad gäller Formac-skärmen så har jag aldrig sett den live, men om du letar reda på nyaste MacWorld (kom till prenumeranter i fredags tror jag) så har dom ett testa av just platta skärmar och Formac får bra betyg. Där har du även ett testa v nya G4:an coh (inte så positiva) kommentarer om ljudnivån på den.

Glöm inte att placeringen av datorn gör enorm skillnad i ljudnivå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-10 12:33

Jag kan ge ett tips på en platt bildskärm jag köpt nyligen: Samsung 171P - designad av F A Porsche.

Den är bara 17 tum stor, men jag tycker att upplösningen på 1280 x 1024 är fullt tillräcklig. Den har både VGA- och DVI-anslutning, så du kan koppla den till vilken dator som helst. Både Powermac och Powerbook har stöd för DVI, fast du behöver en adapter med Powermacen.

Jag tycker att den är snygg med sitt aluminium-stuk, även om det bara är lackad plast. Passar nog bra ihop med en Powerbook. Färgåtergivning, betraktningsvinkel osv verkar mycket bra tycker jag, åtminstone tillräckligt för formgivning/layout.

Men det bästa är nog ändå priset: 6500 kr på Inwarehouse. Din chef skulle gilla den med andra ord!

Kolla också senaste Macworld - där finns ett test av platta bildskärmar.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: HL:
...

Den har både VGA- och DVI-anslutning, så du kan koppla den till vilken dator som helst.

Kan man ha den ansluten till två datorer och switcha bildskärmsingång (på samma sätt som t.ex. vissa Sonyskärmar)?

Apples skärmar är inget alternativ för mig eftersom man inte kan ha två datorer anslutna (utan att ha KMV-box) till en skärm.

//Mikael

  • Medlem
  • 2002-11-11 05:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Glöm inte att placeringen av datorn gör enorm skillnad i ljudnivå.

Kan du utveckla det här lite?

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-11-12 10:30

Formac 20,1" nämns med goda ord i CAP&Design 8/02. de har dock inte testat den själva, utan skriver bara vad andra säger.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-12 10:50

TiTorsten, välj en CRT-skärm när du jobbar med att skapa, bl.a. för färgåtergivningens skull.

Kanske en sådan här?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-11-14 17:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mikael Svensson:
Kan man ha den ansluten till två datorer och switcha bildskärmsingång (på samma sätt som t.ex. vissa Sonyskärmar)?

Jag skäms över att säga det, men jag vet faktiskt inte. Jag tror det, för det finns en omkopplare mellan A och B, och när jag växlar till B så blir det svart ett tag tills den byter tillbaka till A.

Nån dag ska jag testa med en dator till. Det vore ju coolt att ha en linux-burk under bordet också, så man har nåt att pilla med när macen känns för användarvänlig.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-14 18:42

Den nya powerbooken och en CRT skärm hade jag kört med.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-14 19:02

Jag arbetar mycket med Photoshop privat och har tidigare haft en 17":are men har nyligen köpt en begnagad cinemadisplay. Dyrt som fan men jag ångrar mig inte en minut. Innan flyttade jag runt alla xxvla fönster hela tiden för att se bilden jag arbetade med. Vad dator beträffar så var det väl bara den dubbla 1.2 Ghz som förde liv.

Har en kompis som har en dubbel 1 Ghz:are. Den är ju full av fläktar i förhållande till min 400Mhz. Men så farligt lät den inte.

Kan bara ge dig rekomendationen att köpa en stor skärm. Vad datorn beträffar så är det väl inte frågan om hur mycket den låter, utan om den stör din tinitus. Gå till en mac handlare och be dom koppla upp den i ett avskilt rum är mitt råd.

1
Bevaka tråden