Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivomslag

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skivomslag är mer kultur än man kan tro.

Känner du igen den här?

Då har du massor av att se fram emot på Storm Thorgersons hemsida.

Det är Flash och QT men använt på ett smakfullt vis. Klicka dig fram till Album Covers.

Vilka omslag gillar du? Ge exempel här!

[ 31 Juli 2002, 09:25: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]

  • Medlem
  • 2002-07-31 10:00

Shysst med sådana här länkar. Keep ´em coming!
Det är självklart Led Zeppelinomslaget som är bäst.

Inte Thorgerson men väl Travis Smith.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-31 10:38

Extra kort topplista:

1. Peter Saville är nog min personliga favorit, även om en del av hans omslag från senare delen av 80-talet / början av 90-talet börjar kännas lite "daterade".

Allra bäst av Savilles omslag är nog Joy Division / Unknown Pleasures, men en sån här liten bild gör det inte rättvisa...

2. Alla Blue Note-omslag är bara FÖR bra

Peter Saville-omslag

Och några Blue Note-omslag

[ 31 Juli 2002, 10:48: Meddelandet ändrat av: ceder ]

Eller klubb flyers.. Har gjort ett hundratal.. Och det finns inget roligare att göra.. Total frihet att göra vad man vill grafiskt..

Kolla in flyers hos Jimpa..

http://fly.to/flyerjimmy

personligen är jag närmast besatt av de som Anton Corbijn gjort för Depeche Mode. Ord kan inte beskriva hur snygga de är.

  • Medlem
  • Boston
  • 2002-07-31 10:59

Ett riktigt snyggt svenskt exempel är Cardigans - Gran Turismo med foton av Peter Gehrke och form av Martin Renck.

Lika sparsamt som Peter Saville och mycket väl utfört med komplett UV-lack. Exklusivitet och attityd...

Några personliga favoriter:

Stram, snygg och helt rätt till musiken.

Precis som jag är snubbarna i Puffball Mopar-fanatiker, och vad kan vara bättre på ett skivomslag än en ball muskelbil? Bilden och texten "Sixpack to go" är taget rakt av från originalreklamen för 1969 års Dodge Super Bee.

Tuff musik, tufft omslag. Dessutom är ju orange alltid på!

Ursprungsomslaget (ändrades senare p.g.a. det kontroversiella motivet) till Guns n´ Roses "Appetite for destruction". Motivet målades av konstnären Robert Williams, ett stort namn inom "hot rod/trash" kulturen i USA.

Det här omslaget har något speciellt "je ne sais quoi", men jag tycker om det av någon anledning . Den vackra flickan på omslaget är Baywatch-stjärnan Nicole Eggert. Titeln på albumet; "Lemonade and brownies", handlar inte alls om saft och kakor utan om något annat betydligt mer otrevligt.

Beastie Boys "License to ill" första hiphop-skivan jag lyssnade på. Om man vände på skivan så såg man att planet flugit in i en bergvägg. Kul fakta; på stjärtfenan finns en siffer/bokstavskombination som, om man håller upp omslaget framför en spelgel, blir "eat me".

[ 31 Juli 2002, 14:13: Meddelandet ändrat av: kaspar ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dsm:
Inte Thorgerson men väl Travis Smith.

Skojar du med min pappas båt eller? Ser du hur mycket av skivomslags-historia Storm står för?

Inget ont om Travis Smith.

[ 31 Juli 2002, 19:51: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
personligen är jag närmast besatt av de som Anton Corbijn gjort för Depeche Mode. Ord kan inte beskriva hur snygga de är.

Och han har minsann arbetat sig upp och skapat trender. Numera tragiskt kopierad av andra som han själv konstaterade i någon TV-intervju för ett tag sedan.

Jag tycker inte att vi får glömma Magnus Uggla i det här sammanhanget.

Konvolutet i hans senaste samlingsalbum är ju klockrent, när han håller upp gamla LP-plattor framföransiktet som i sin tur har hans ansikte på sig i någon form.

Ugglas omslag dom senaste åren har översakat mig glatt måste jag säga...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
Ugglas omslag dom senaste åren har översakat mig glatt måste jag säga...

Vem har designat och plåtat?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:
Ser du hur mycket av skivomslags-historia Storm står för?

Hittade inget på hans sajt som tilltalade mig... Så jag valde en annan kreatör. Hoppas att detta var ok.

[ 31 Juli 2002, 21:58: Meddelandet ändrat av: dsm ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: dsm:
Hittade inget på hans sajt som tilltalade mig... Så jag valde en annan kreatör. Hoppas att detta var ok.

Du får givetvis tycka vad du vill och jag gillar när det kommer andra åsikter Men Storm är en legend rent historiskt. Både designmässigt och hur väl dessa skivor har sålt.

Ditt förslag är schysst!

  • Medlem
  • 2002-08-01 01:58

Eftersom jag ägnat ena halvan av mitt liv åt att lyssna på musik och den andra på at stirra på vinylomslag, kan jag bara ge en promille av mina favoriter

Omslagen måste ses i full storlek för att bli rättvisa dvs 12"

Alla kraftwerkomslag är bra

  • Medlem
  • 2002-08-01 02:13

hehe, den här är också bra....

  • Medlem
  • Boston
  • 2002-08-01 10:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
Ugglas omslag dom senaste åren har översakat mig glatt måste jag säga...

Vem har designat och plåtat?

Tidiga (70-tal) Uggla-omslag är plåtade av Gabriel Uggla, Magnus bror. Duktig fotograf som har varit lite av pionjär inom digital korrektion och retush.

Vem som formgivit vet jag inte på rak arm, ska hem och rota fram Vittring på vinyl...

Det här omslaget är bättre än det först kan se ut. Hela inlagan är suverän. Det går från harmoniskt till hysteriskt. Tyvärr hittar jag inte hela att visa upp här.

Bowie har många sköna omslag i bagaget!

LP vs CD-design.

Jag vet - det blir lite som Mac vs PC.

Men jag tycker faktiskt att en del designers tagit till sig den mindre storleken och anpassat därefter. Som ovanstående omslag för Bowie.

Börja "bråka" om vad som är bäst format nu

Roger Dean arbetar med Mac

Apropå skivomslag ,)

Citat:

quote: LP vs CD-design.

Jag vet - det blir lite som Mac vs PC.

Men jag tycker faktiskt att en del designers tagit till sig den mindre storleken och anpassat därefter. Som ovanstående omslag för Bowie.

Större är ju alltid bättre

men LP-fodralen är så jobbiga att få plats med i bilens dörrfack. Skämt åsido, jag gillar LP-fodralen mer, men om det beror på nostalgi eller att de verkligen ÄR bättre låter jag vara osagt. Jag minns när jag var liten och hade fått Bowies "Let´s dance", jag kunde vrida och vända på konvolutet och innerfodralet om och om igen medans jag lyssnade på skivan. Ack ljuva minnen.

[ 01 Augusti 2002, 20:31: Meddelandet ändrat av: kaspar ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-08-01 23:25

LP-omslag rulez!!!!

Självklart kan man göra mycket mer med ett sånt omslag med inner och ytter, fold-outs och gud vet vad som tagits fram.

Faktum är att omslagen till CD, och dom sura plastlådorna i synnerhet, är en av anledningarna till varför jag aldrig riktigt gillat CD. Sen har ljudet en hel del med det att göra också....

Men att sitta och blädrra iu gamla gigantiska vinylfordral, det är livskvalitet...

Warhols klassiker för RS. Originalet var med riktig dragkedja för gylfen

Jag är inte insatt i "hur" logos, skivomslag, etc skall se ut men jag kan ju fortfarande tycka att vissa är snyggare än andra

En favorit är The Haunted Made me do it. Gillar hur bandets titel och logo passar ihop med skivans titel och hur bilderna i bakgrunden i sin tur passar ihop med texten på ett logiskt sätt.

Bild.

Synd bara att jag inte gillar musiken så mycket...

Annars är en favorit Niklas Sundin (Cabin Fever Media). Speciellt omslaget och häftet till Dark Tranquillitys Damage Done. Länk.

Några kommentara till min mäkta ambitiösa post..?

The Sisters of Mercy såklart:

Yum!

  • Medlem
  • 2002-08-02 18:52

Bauhaus! Några påminner om Mac-loggan. Jag misslyckades tyvärr med att finna några bilder.

ou jag älskar skivomslag!

Pink Floyd "Wish You Were Here" 1975, Troligtvis det snyggaste någonsin tycker jag. CD versionen är inte lika stilren men OK.

Sparks "Propaganda" 1974, mindre känd och kan inte besluta mig om den är snygg eller inte, mustachen är lite ute.

David Bowie "Hunky Dury" 1971, en av mina favorit skivor. Kanske inte bästa av Bowies omslag, och kanske inte ett av dom bästa men men...

Paul McCartney "McCartney" 1970
Paul & Linda McCartney "Ram" 1971
Gillar starkt "McCartney" omslaget, "Ram" omslaget är mindre bra men har man orginalet, dvs gatefold LPn så är den mycket fin! Också en av dom mest underskattade skivorna någonsin.

Ok, om vi bortser ifrån 70 talet och kollar på nya så tycker jag om...

Jim O´Rourke "Eureka" 1999
Jim O´Rourke "Insignificance" 2001
Den första är givet bäst, men i Insignificance fördral finns en bild på mannen ifrån Eureka som blir påsatt av en bläckfisk bakifrån, guld!

sist men inte minst, otroligt ren och fin:

Kevin Drumm "Comedy" 2000, från ett vykort.

Jaja, nu kommer jag att ångra att jag tog med någon och dra mig i håret för att jag glömde någon annan, men men, sånt är det!

Nu skulle ju det vara kul om ni kunde berätta VEM som gjort vilka omslag. Det var ju så tråden började

Nåväl...med tanke på senaste inlägget och mackans RAM. Undrar om Robert Broberg fann inspiration där? Han designar ju sina egna verk.

[ 03 Augusti 2002, 21:34: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]

Designad av Aliens fader, surrealisten H.R. Giger. Han har fler omslag på sitt "samvete".

  • Medlem
  • 2002-08-04 23:01

Moder Jords Massiva gör många snygga omslag. Här ovan: Ur djupen. En snygg svartvit digipack-cd. Bilden gör den inte rättvisa och det är inlagan och baksidan som är snyggast (full med bilder av kräftlikande djur). Synd att skivan inte är lika bra som liveframträdandena, som jag varmt rekomenderar.
Formgivare / illustratör: okänd, skulle gissa på att de gjort det själv.

White Stripes- White Blood Cells - snygg om man bortser från inlagan i bookletten och baksidan. Fast det kanske inte man får...
Formgivare: Third Man and Twirly Red (säger inte så mycket).

Snygga hiphippskivor är det ont om, men Looptroops, Modern Day City Sympony är det. Synd att jag bara fick tag på en så liten bild.
Formgivare: Mattias Lundin, INK Graphix.
Promoes soloskiva är också trevlig, Government Music.

Strange Games and things är en box med 3 skivor. Snyggt förpackade i enfärgade pappfodral med bilder från en helikopter.
Soul, hiphop och groove från 70, 80 och 90-talet.
Formgivare: Thomas ”Badshoes" Callion

Bevaka tråden