Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pris hemsida

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-11-13 10:41
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Nja W3C har ju spelat ut sin roll för nu.
Kunder vill oftast ha saker som fungerar optimalt på det som är defacto standard.

Kunder med KNOWHOW har det som krav idag. W3 har som jag ser det aldrig varit mer aktuellt än nu. Det är ju ett bra mått på att skilja på de som kan och de som inte kan producera kvalitativt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Kunder med KNOWHOW har det som krav idag. W3 har som jag ser det aldrig varit mer aktuellt än nu. Det är ju ett bra mått på att skilja på de som kan och de som inte kan producera kvalitativt.

De kunder som gör en glad för att de har KNOWHOW är de som ser till att inte låsa in sin information inuti varken formen eller tekniken.

Det är inte så kul att göra av med andras pengar för att fixa tidigare galna lösningar istället för att kunna lägga ner de pengarna på att göra projektet bättre.

Usch vad jag inte gillar hemmasnickrade Lotus Notes lösningar.

[ 13 November 2002, 12:09: Meddelandet ändrat av: thevil ]

• Oregistrerad
  • 2002-11-13 12:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: thevil:
[QB]De kunder som gör en glad för att de har KNOWHOW är de som ser till att inte låsa in sin information inuti varken formen eller tekniken.

Det är inte så kul att göra av med andras pengar för att fixa tidigare galna lösningar istället för att kunna lägga ner de pengarna på att göra projektet bättre.

RUP och W3 är två viktiga komponenter för ett lyckat webprojekt anser jag. både som kund och som levrantör.

vet man som kund att det blir kod som fungerar slipper man alla support mail om att den ena eller andra sidan inte fungerar i vissa browsers.

Med RUP kan alla förstå funktionaliteten utan att slänga sig med en massa tekniska termer.

Citat:

RUP och W3 är två viktiga komponenter för ett lyckat webprojekt anser jag. både som kund och som levrantör.

Håller med dig. Men viktigare än att det är RUP som används i alla projekt är att processen är tydlig och att alla involverade i projektet förstår den.

Om man inte kan beskriva vad man ska göra som en process så vet man inte vad man gör är en bra regel som jag brukar hålla på.

[ 13 November 2002, 12:44: Meddelandet ändrat av: thevil ]

Visst, man måste utbildas kunden. Till skillnad från skräckexemplet
http://www.studieinfo.edu.stockholm.se/ och deras webbkatalog.

Men seriöst. Jag har fått igenom 3 (!) sidor genom en W3C validator som är godkända. Och inte ens W3Cs egna sidor på vissa ställen går igenom deras egna validator.

Visa mig gärna saker ni har gjort som går igenom en W3 validator utan fel. Då tror jag er.
För hitintills tycker jag mest folk snackar om det. Men jag har inte sett någon följa dom till punkt och pricka.

Sen KNOWHOW. Om Microsoft säger att dom vill ha speciella features som bara fungerar på IE6 vad ska jag göra då? (t.e.x med Active X komponenter) då kna jag ju inte påstå att dom inte har någon KNOWHOW. Det är ju helt olika.

[ 13 November 2002, 14:18: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: thevil:

Citat:

Håller med dig. Men viktigare än att det är RUP som används i alla projekt är att processen är tydlig och att alla involverade i projektet förstår den.

Om man inte kan beskriva vad man ska göra som en process så vet man inte vad man gör är en bra regel som jag brukar hålla på.

Visst, det är ju A och O.
Har stött på skräck exempel där projektledaren inte har en aning om vad teknikerna egentligen sysslar med. Och hon hade ingen lust att ta reda på det heller.

• Oregistrerad
  • 2002-11-13 15:11
Citat:

Visa mig gärna saker ni har gjort som går igenom en W3 validator utan fel. Då tror jag er.
För hitintills tycker jag mest folk snackar om det. Men jag har inte sett någon följa dom till punkt och pricka.

Sen KNOWHOW. Om Microsoft säger att dom vill ha speciella features som bara fungerar på IE6 vad ska jag göra då? (t.e.x med Active X komponenter) då kna jag ju inte påstå att dom inte har någon KNOWHOW. Det är ju helt olika.

W3 valideringen kan vara svår. använde man tex GoLive 6 så kan man strikt välja ren W3 kod. Fast börjar man pilla runt i koden själv brukar dte bli pannkaka...

Just nu är det få saker jag gjorde mellan 99-01 som är i grundutförande, men då de producerades så var de W3 godkända. Nu är där en massa annat inlagt på sidorna som gör den ovalideringsbara idag...

Kunden SKALL ju ha knowhow, men inte detaljstyra. Med vettig styrning med tex RUP så kan man ine misslyckas i kommunikationen.

Satt med i ett jätteprojekt med flera hundra inblandade. tackvare RUP så kunde allt producera utan missöden.

Ibland måste man kunna välja bort kunder. Även om det känns i plånboken...

RUP, vad är det?

/Ola

• Oregistrerad
  • 2002-11-13 15:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
RUP, vad är det?

/Ola

RUP : Rational Unified Process

http://www.rational.com/products/rup/index.jsp?SMSESSION=NO

http://sdt.web.cern.ch/sdt/RUP/

http://susning.nu/RUP

Tack Nikke, skall kika mera på det här och kanske läsa boken.

En fråga i det här sammanhanget är förstås om det finns andra bra böcker man bör läsa om man som jag driver utvecklingsprojekt av lite olika saker som tex webbplatser, administrativa system, databassystem och annat?

/Ola

Visst, har iofa aldrig haft problem. Tycker det i grunden i botten handlar om logiskt tänkande. Men som sagt..

• Oregistrerad
  • 2002-11-13 18:18
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Tack Nikke, skall kika mera på det här och kanske läsa boken.

En fråga i det här sammanhanget är förstås om det finns andra bra böcker man bör läsa om man som jag driver utvecklingsprojekt av lite olika saker som tex webbplatser, administrativa system, databassystem och annat?

/Ola

Vår AS 400 grupp på jobb har valt RUP efter att ha utvärderat andra typer av utvecklingsinstrument för att styra upp projekt.

När jag jobbade på internetkonsult så låg RUPen som grund för en egen lösning som jag upplevde löste många problem mellan kund och olika interna projektgrupper.

Personligen har jag bra erfarenhet av RUP både som beställare och producent. har gått några andra kurser med andra inriktningar, men de når inte lika långt fram. Fast det dyker ju upp nya tankesätt hela tiden. Fast det känns som RUP är det som flest fastnar för.

RUP borde införas på fler organisationer.
NIKKE du har inga bra länkar som man peka åt med generell information?

• Oregistrerad
  • 2002-11-14 07:09
Citat:

RUP borde införas på fler organisationer.
NIKKE du har inga bra länkar som man peka åt med generell information?

Dessvärre hittar jag den inte... Hade en kanonbra sida, men det var i min gamla burk och det tycks som jag sumpat att bokmärken i IE....

Men jag skall se vad jag hittar hemma ikväll i min gamla maskin.

Jag har inte någon riktigt bra sida om RUP, men några dokument för de som vill börja sniffa lite finns bl a här:

- Completing the Unified Process With Process Patterns av Scott W. Ambler

- Rational Unified Process En modell för kvalitetsfrämjande systemutveckling? uppsats av Sandra Pettersson (PDF / 550 kb)

- Rational Unified Process: Best Practices for Software Development Teams White paper

- Rational Unified Process, An Introduction, Second Edition, The bok av Philippe Kruchten (Anses av många vara den första man bör läsa angånde RUP.( Det går att läsa utdrag ur boken online och om man inte är orolig för att skicka kreditkortsinfo över nätet så kan man också få läsa hela boken på prov i 14 dagar.

Som motvikt till vårt gemensamma hyllande av RUP bör man kanske också lyssna till någon kritisk röst. Då kan man läsa varför du ska Akta dig för Metodologier hos Joel on Software (vars artiklar brukar vara både roliga och intressanta).

Edit: stavfel

[ 14 November 2002, 18:42: Meddelandet ändrat av: thevil ]

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-14 15:33

Jag tycker att W3C är ganska ointressant så länge browsers inte stöder standarden.

Användarmålgruppen skiter i om sajten är W3C-validerad så länge den fungerar och ser bra ut.

Annars är det väl vettigt att styra upp en standard som förenklar utvecklingen av en webbsajt - W3C.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: tobot:
Jag tycker att W3C är ganska ointressant så länge browsers inte stöder standarden.

Användarmålgruppen skiter i om sajten är W3C-validerad så länge den fungerar och ser bra ut.

Det man kan göra är att se till att sidan klarar W3C-validering och sen se till att sidan fungerar i Internet Explorer för Windows. Då kan man vara ganska så säker på att sidan är riktig i alla webläsare.

Men jag håller med er andra att det är svårt att klara valideringen. Man måste tänka på det enda från början och validera då och då under utvecklingsarbetet. W3C är inte bara till för att skapa kompatibla websidor, utan även för att få ren kod som inte innehåller missar som browsers ofta ignorerar. En kvalitetsmärkning helt enkelt, och något jag tror kommer uppmärksamas mer och mer i branchen.

Ciryon

Bevaka tråden