Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Faktura: Logotyp!???

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-12-13 12:22

Har blivit ombed att göra en logotyp åt ett nystartat företag som är HonKong baserat(de kommer ha försäljning inom hela Asien).
Har själv en nystartad firma och vet inte vad man kan ta betalt för en sådan tjänst?!

Snälla ett snabbt råd!
/D

Ska du lämna ett pris eller vill du bara veta vad du kan begära?

Till att börja med ... du ska inte ta betalt för tiden. Gör du en snygg logga till dem på en timme så har du gjort en dålig affär. En bra logotype/symbol är värd mycket för ett företag. Titta på hur stort företaget är nu, kan tänkas bli och så vidare. Vilka betalningsmöjligheter har de? Är det en person som startar upp det eller är det ett dotterbolag med en massa cash i ryggen?

Fråga Apple eller Coca Cola hur mycket deras symboler är värda

Du får helt enkelt ta på dig hästhandlarmasken och bedömma kunden efter det.

Jag har gjort loggor i spannet "några tusingar" - 25000.

  • Medlem
  • 2002-12-13 12:40

Det är ett dotterbolag med en massa "cash" i ryggen. Moderbolaget omsätter X antal miljoner/år. Jag skulle vilja vet hur mycket man ska förhandla sig till. Vart kan man börja att lägga sig? Ska man sälja alla rättigheterna eller ska man "leasa"? Om jag ska sälja alla rättigheter vart hittar man bra "avtal/kontrakt"? Kan man ladda hem dem från internet eller måste man vända sig till en jurist?

Flyttar till forumet för Design och media där detta får höra hemma.

Kan också passa på att rekomendera 99reklam.com, en systersajt till 99mac.com, där reklam och marknadsföring är ämnet.

/c, moderator allmänt

Hur mycket du bör begära står delvis i relation till varför de vänt sig just till dig.
1) För att de tror att du är billig?
2) För att du är kompis med någon på företaget?
3) Eller för att de sett andra jobb du gjort och nu bara måste ha något av samme kreatör.

Om 3 - var inte blyg.

/G

Edit: "Leasa" ut en logga? Om jag var kund skulle jag nog vilja ha oinskränkt makt över logotypen för all framtid. Men det är kanske bara jag... ?

[ 13 December 2002, 13:49: Meddelandet ändrat av: Göran Segeholm ]

1
Bevaka tråden