Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapande av Logotyper

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-07-08 09:41

Ibland blir jag rädd. Rädd då jag får logotyper producerade i Quark Xpress för ett ta ett vanligt exempel.

Sen skall vi int glömma alla andra konstiga format man råkat ut för.

Så, min fråga. Vad är det konstigaste formatet du fått en logga i?

Konstiga vet jag inte. Det är mest PS-filer som är jobbiga och lågupplösta.

Men okunnigheten på rätt hög placering hos marknadsavdelningar är skrämmande låg. Erfarenheter både från Sverige och utlandet.

"Vad är EPS?" kan man t ex få höra.

Efter lite rotande _ÅT_ dem, hittar man en jättefin vektoriserad EPS på något ställe inom organisationen. Men då har ju jag gjort jobbet för dem!?

/Kenneth

• Avstängd
  • International user
  • 2002-07-08 10:09

Det är rätt så vanligt att man får grejer i Wordformat eller Powerpointformat, dessutom för PC... Vad skall jag göra med det här???

-Jag har gjort layouten själv i Publisher så ni behöver bara köra ut det i tryckpressarna!

*suck*

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Har fått en logga uppdelad i två olika dokument. Ena delen i ett dokument och andra i ett annat. Lite svårt att veta hur loggan ska se ut då.

Vi kanske ska ta och starta en kampanj som vi kallar för VV - Våga Vektorisera...

Jag jobbar bland annat med just att fixa logotyper i annonser och sådant. Ibland kommer uppdragsgivarna med godbitar som "Men vadå, en 3kb jpg-fil duger väl bra i tryck?" ungefär, varpå jag bara suckar och får ordna allt själv.

Man får väldigt mycket bilder i PowerPointdokument också, av någon avgrundsanledning. Jag vill ju inte ha PowerPoint på min maskin. Det är som att ha maskar liggande på magen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-08 14:51

Jag jobbar inte med logotyper, men förstår era problem. Själv möter jag ofta kunder som säger:

"Ja, vi vill ha filmen för mailutskick. Den får inte vara större än 1 MB"

Haha… Det är lätt att fixa, då filmen längd är 60 sekunder.

"Ja, och den där reel:en får väl bli lite större"

I det här fallet var "reel:en" liter över 4 minuter lång. Självfallet MÅSTE de ha MPEG-format också…

Vidare är det inte alls ovanligt att folk sedan skall göra ett tryckmaterial av deras pågående kampanj.

"Men vi kan väl bara ta lite bilder från filmen och trycka?"

Så undrar dom varför den ser "konstig ut" sen…

*SUCK*

• Medlem
  • 2002-07-08 14:55

Jag fick en logga som var i 1dpi upplösning en gång. Det tog ett tag innan jag förstod vad det var överhuvudtaget, efter att monterat den i Quark. Det löste sig, dock, som det alltid gör till slut.

Något som suttit och vektoriserat en logo för någon? Bara för att ni inte orkat förklara för femtielfte gången?

/Kenneth

• Medlem
  • 2002-07-08 15:00

Ah, en annan klassiker; Loggan kommer i ett Quarkdokument, som de ofta gör, med något litet tillägg i ett fusktypsnitt man aldrig hört talas om.
PDF åt folket!

Många, många, många gånger har man suttit där med en dålig rastreard logga som bakgrund i Illustrator och sett till att den blir vektoriserad.

EPS åt folket!!!

• Medlem
  • 2002-07-08 15:51

Tyvärr har EPS så mycket inställningar och extrafunktioner att det lätt blir fel om ett blåbär ska spara till det formatet. Speciellt om det är i något udda program.

Till skillnad från PDF som inte har några som helst inställningsmöjligheter...

• Medlem
  • 2002-07-08 16:03
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Dolk:
Till skillnad från PDF som inte har några som helst inställningsmöjligheter...

Nja, eller jo... men om man bara trycker in ´press´-inställngen så blir det ju helt OK. EPS-filer kan ju bli helt pajade från t ex Canvas eller Corel.

• Oregistrerad
  • 2002-07-08 16:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:
Något som suttit och vektoriserat en logo för någon? Bara för att ni inte orkat förklara för femtielfte gången?

/Kenneth

För ofta. Det hände dessvärre nästan dagligen förr...

Den här gillar jag:

"- Kan du inte ta en logga från vår hemsida?"

Då menar dom aldrig att de har någon EPS-logga för pressändamål liggande där, utan de menar en hårdkomprimerad Jpeg-logga som blir en centimeter i 300 dpi.

På fax.

Min yrkesstolthet vägrar att ge upp även när kund OCH ev. sponsor (eller vad det nu kan vara) säger att "det här är det bästa vi har".

I minst 90% av fallen finns det en vektoriserad logo.

/Kenneth

[ 08 Juli 2002, 21:32: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christian Åhs:
På fax.

Jag å min sida var _tvingad_ att faxa en logo till Kina för att de inte kunde ta emot på annat sätt. Resultatet i deras fall blev brodyr i mint condition.

Dvs efter att de rättat till blågul från deras första gulblå flagga

/Kenneth

[ 08 Juli 2002, 21:36: Meddelandet ändrat av: Kenneth Pilo ]

Någonslags halvvektoriserade bilder i Word från olika förband i försvaret, som i tryck såg ut som om de hade gjorts i det gamla spelet pipes

I samma programblad som ovanstående loggor skulle vara med i hade Mandator köpt annonsplats men inte skickat något material. Dagen för deadline snodde vi deras logga från nätet, la in en blå "länk" under och klistrade in "handen" från Netscape. Det gillades skarpt av Mandator (det var innan den typen av annonser fanns på varannan tidningssida).

Formaten brukar inte heller gå fram till annonsmakare. Saab sponsrade en bok i utbyte mot en annons. Sidorna i var i a5 och annonsen som kom var en liggande a3. I det fallet var det dock en mellanhand som tydligen inte kunde läsa innantill. Ny annons kom en dag senare med expressbud.

• Medlem
  • Boston
  • 2002-07-13 16:19

Och det är inte bara små företag som inte vet var dom har en logga. Jag har fått Postens logga på en bit av deras brevpapper... Inte helt lustigt kanske...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-13 16:36

Jag tycker inte att man skall göra sig för lustig över kunder som inte vet någonting om filformat eller upplösningar...varför skulle dom?! Det är lätt för oss yrkesfolk att ta förgivet vad en EPS eller JPEG är därför att vi just jobbar med detta hela dagarna...

Försök vara lite mer ödmjuka - det tar tid att lära världen komprimeringsformat och filstorlekar. Alla är inte lika naturligt intresserade som vi...

Själv försöker jag alltid förklara för kunden skillnaderna utan att få dem att känna sig dumma...oftast lönar det sig och när de återkommer så kommer filerna i rätt format och storlek!

YES! Inte behöver man vara kaxig i överkant och vara nedlåtande.

Men som jag skrev tidigare är kompetensen på marknadsavdelningar skrämmande låg...högt upp!

Jag fick en gång gå förbi det svenska kontoret för att ta hjälp av Europa-kontoret t ex.

Första två till tre gångerna är det väl OK att förklara samma sak för samma kund men när detta resulterar i sämre och sämre förlaga så blir man ju lite matt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gurra:
Och det är inte bara små företag som inte vet var dom har en logga...

Små företag har enligt min erfarenhet mer koll än stora bjässar. Jag har fått logotyper på alla sätt ovan och de flesta från hyfsat stora företag.

Minns särskilt en logotyp, ganska avancerad, som jag fick som PSD, 72ppi och naturligtvis i RGB. Denna skulle tryckas i 2-färg och naturligtvis är kunden jättenöjd med sig själv och sin logo. Detta var dock en liten frisersalong.

Citat:

Och det är inte bara små företag som inte vet var dom har en logga. Jag har fått Postens logga på en bit av deras brevpapper... Inte helt lustigt kanske...

Hmm, de flesta stora bolag har väl en plats där man kan ladda ned deras logo?! Jag hittade åtminstone en svartvit Postenlogo efter snabbt letande.

EPS för Illustrator.

• Medlem
  • Boston
  • 2002-08-01 18:25
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kenneth Pilo:

Citat:

Hmm, de flesta stora bolag har väl en plats där man kan ladda ned deras logo?! Jag hittade åtminstone en svartvit Postenlogo efter snabbt letande.

EPS för Illustrator.

Jo, det här var ett antal år sedan, men ett tydligt tecken på okunningheten om tryckbarhet etc. Det underligaste är kanske ändå att dom inte har vett att ringa sin reklam/marknadsavdelning/byrå utan bara tror sig veta vad som funkar. Att vara rädd för att fråga om råd är höjden av prestigebehov...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-03 01:52
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Albert Åhs:
Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::

Hör kanske inte riktigt hit, men jag fick en papperslunta på 40 sidor utskrivna på laserskrivare och i värsta powerpointstuket med uppdraget "gör en webbsida av det här".

Jag fick ett tygmärke en gång som original...

Bevaka tråden