Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod: tillbakablick och facit i hand

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu när iPod faktiskt börjat levereras så kan man ju ta och sammanfatta lite av dom kommentarer som kom initialt...

Framförallt tänkte jag på dom som var väldigt kritiska och redan från början visste bestämt att iPod inte var nåt att ha och knappast skulle bli en succe. Så jag har gått igenom kommentarerna här (ja ja, jag har inget liv, berätta nåt nytt, va? och jämfört det med lite artiklar och kommentarer som kommit fram nu när folk fått titta på den och den har börjat säljas.

En som var väldigt kritisk var iBjorn som fick hjärtat i halsgropen, lyckades hitta massa elaka kommenterar på macsajter (vilket vi andra inte lyckades) och som dömde ut iPoden som en högst ordinär mp3-spelare:

Citat:

Snygg, bra anpassad till Mac, men inte vet jag om det var så mycket revolution över den där inte...

Jag är nog en av få som är besviken, det kunde lika gärna varit Creativelabs som hade släppt en förbättrad Jukebox (deras 6Gb jukebox ligger på 219 dollar i USA med i stort sett samma funktionalitet), det där med "breakthrough digital device" känns ganska överdrivet.

Är det fler än jag som får hjärtat i halsgropen och ser parallelen med Cuben?

Jag har tittat igenom reaktionerna i USA på lanseringen, jag kan inte minnas att någon Apple produkt har blivit så här dåligt bemött, även om en del tycker att den är bra och försvarar den, så är merparten ordentligt kritiska och en del är riktigt elaka (då har jag ändå bara läst macsiter).

Talar man om revolution så känns det tunt att komma med en högst ordinär MP3-spelare. Jag hade inte väntat mig någon OSX-newton med airport, firewire, USB2 och färgskärm för 99 dollar. Men jag är besviken och tycker ändå att deras "device" kunde ha varit mer nyskapande. Det enda som egentligen får folk utanför Mac-sfären att höja på ögonbrynen är prislappen

Sen har vi Jürgen B som hade fått för sig att Apple sagt att det skulle vara något billigt, han var besviken och berättade för oss att den minsann inte skulle sälja mer än en handful enheter:

Citat:

Jag känner mig mer besviken.. el kanske inte rätt ord men..

jag är inte förvånad fast man hade förhoppningar om att det verkligen skulle vara en revolutionerande produkt som apple själva sa.. samt att den skulle vara billig.

inget av det har gått i uppfyllelse med denna produkt det är ju en sak som är säker.. enligt mitt sätt o se på saken.

en mp3 spelare (som visst är packad med lite nyheter, men det är ändå en mp3 spelare)

samt priset.. oj oj.. kommer nog inte o sälja mer än en handfull för det priset.
Jag ska då inte ha någon.

Clavius liknade iPod vid Cuben och Newton och trodde priset skulle göra det svårt för den:

Citat:

Newton,Cuben...iPod.
Apple har idéerna och möjligheterna att genomdriva de mest fantastiska produkter
på marknaden,oftast i kombination med en *slic*
marknadsföring... och i de flesta fall håller de för vad man utlovar. Men priserna skrämmer ibland iväg kunderna och det är inte alldeles säkert
att marknaden (dvs vi) förstår allt det *geniala* som lanseras. iPod är välkommen, speciellt i sitt utförande....men priset kommer klart att ställa till med problem!

Jernberg hävdade bestämt att ingen skulle byta till mac pga iPod:

Citat:

Ingen kommer att välja Mac-plattformen före Windows enbart p g a att iPod inte är Windowskompatibel.

Tror du på fullaste allvar att en enda mänska kommer att välja Mac före Wintel enbart pga iPod???

Sen har vi nån som kallar sig Radera mej (medlemsnr 598) som även han/hon "visste" att det inte skulle bli nån framgång:

Citat:

Jag tycker det känns som en miss, faktiskt. Eller - det blir ju ingen storsäljare, men det kanske de inte heller har räknat med.

Verkar ju dömt att misslyckas för Apple, när man läser dessa kommentar, eller hur? FEL. Nu har ju iPoden börjat levereras och idag står det såhär hos MacPressen:

Citat:

Succé för
Apples iPod

Apples musikspelare iPod är utan tvekan årets Mac-julklapp. Macoteket i Stockholm meddelar att man kommer att leverera cirka 60 iPods till förväntansfulla kunder innan julafton och att man har ytterligare 40 i lager. Beställningsflödet liknas vid efter lanseringen av den första iMacen och PowerBook G4.

– Hela golvet är fyllt av iPod-kartonger. Det går knappt att komma fram på lagret, säger en glad Fredrik Grufman som arbetar som säljare på Macoteket.

Detta borde väl en gång för alla få folk att inse att priset faktiskt inte är för högt för att sälja.

När det gäller kritiken mot att det inte är något mer än en vanlig mp3-spelare så vill jag citera ABC News artikel "From Walkman to IPod":

Citat:

The iPod really is a revolutionary MP3 player that sets it apart from any other on the market today. And Apple´s way of making it work seamlessly with the Mac platform gives them quite an edge on the competition when it comes providing their customers with a really great and easy to use digital music experience.

Och för dom som likt Jernberg inte tror att det kan omvända pc-användare så vill jag citera StarTribunes artikel "Apple´s sleek iPod heralds revolution in music listening":

Citat:

For months I agonized over whether to buy a Windows or Macintosh computer for home. In the end I leaned toward Windows, because this is, after all, a Windows world.

But then I saw an iPod, the sleek new portable music player from Apple Computer, and my world changed. I bought a Mac.

Naturligtvis kan man vinkla och bevisa vadsomhelst med lösrycka citat, men jag tror inte det ligger så långt ifrån sanningen när jag påstår att iPod faktiskt är en otroligt lyckad produkt som fått bra kritik och som säljer bra. Vi får väl se vad Jobs presenterar för smaskig försälningsstatistik den 7 januari.

  • Oregistrerad
  • 2001-12-18 16:08

Hur många dagar har du haft den? Den blir nog dyr både för Apple och för dig.

Apple har inte lyckats med någon produkt förutom sina operativ, datorer och några få program.

Kom igen efter ett år eller två!

  • Oregistrerad
  • 2001-12-18 16:10

Ja, jag var (och är)kritisk, kanske mest åt lanseringen av den. OK, det är marknadens bästa MP3-spelare(tyckte jag även då), men att det skulle vara en "groundbreaking device" och "revolution" tycker inte. Jag anser fortfarande det är mer evolution än revolution över den, jag vet att Apple kan bättre. Den hade också med små medel kunnat göras mer groundbreaking vilket jag också har påpekat.

Jag såg flera siter på weben som var kritiska, nu senaste var det någon site som utnämnde iPod till årets julklappsflopp...dock har de flesta siter som har varit kritiska mest varit ironiska över den överdrivet hypade lanseringen.

Jag hoppades faktist inte att iPoden skulle bli en ny Cube, utan jag hoppades (och hoppas fortfarande) att iPoden skulle sälja!
Det glädjer mig att iPoden nu verkar ha klarat sig från att floppa.

Hur många dagar har du haft den? Den blir nog dyr både för Apple och för dig.

Jag har ingen iPod, har inte ens sett en live. Jag har inte råd för den är för dyr, för mig alltså...

Apple har inte lyckats med någon produkt förutom sina operativ, datorer och några få program.

Och därmed är det dödsdömt att för all framtid att lyckas?

Kom igen efter ett år eller två!

I will, I promise!

  • Oregistrerad
  • 2001-12-18 16:52

Vadå "facit i hand"?

nästan ingen som beställt iPod har ju fått den än... (inklusive mig )

  • Oregistrerad
  • 2001-12-18 16:58

Flopp plopp, inte min iPod inte Eller jo... typ... Jag var tvungen att packetera ner den igen då morsan köpte den åt mig som julklapp men jag fick "testa den" ett par veckor först Nu måste jag leva utan den i flera dagar...

  • Oregistrerad
  • 2001-12-18 18:06

Öh, det var jag som vadade genom iPod-kartongerna på Macoteket. Kan bara säga att folk har varit helt VILDA idag, har skeppat över 100st, bara IDAG!!!. Passade på och tjuvkika lite på en också - fett cool. Känns rejäl och extremt välbygd. Perfekt klickkänsla på knapparna och underdelen som är helt silverfägad (metall) är grymmt snygg. Intrycket av hårdvaran är att den är mycket välgjord, och man förvånar sej över om Archos överhuvudtaget kommer kunna sälja en enda av sina svettiga jukeboxar i framtiden... jag tror inte det iallafall. Mitt tips: Köp en.

  • Oregistrerad
  • 2001-12-18 18:13

Sorry, iPod´en är cool,smart och kul...men knappast någon revolution. S´ånt vet man nog bara efter ett par,tre år...men iPod´en har,jag upprepar för sjunde gången, priset emot sig för att bli just den revolutionen som många förväntar sig.
Att sedan några hundra macfreaks köar för att lägga vantarna på de första ex´en är en annan sak...men, jag hoppas jag har fel - Apple behöver alla framgångar de kan få!

ööhh.....big deal.... typ?

Anders

  • Oregistrerad
  • 2001-12-18 21:08

Det enda jag saknat på iPod är en "fjärrkontroll". Så att man kan fästa fjärrisen vid jackan och se vilken låt som spelas, byta låt och höja volym, utan att behöva gräva upp själva iPod ur fickan.

Och kanske en EQ-funktion skulle sitta fint (för det finns väl inte?).
Nu när det finns EQ på iTunes 2.

Dessa saker kommer väl att släppas tillsammans med iPod 2... eller?

Jaaa... jag kom på en tredje sak som skulle behövas. Coola effekter i displayen som i iTunes (kanske inte openGL effekter men kanske nåt ljud-spektrum).

/Christofer Stegmayr

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-12-20 00:04

Folk på mitt jobb älskar den. Har pratat med 13st som antingen har köpt eller har beställt en. Det lustiga är att folk inte verkar bry sig om att den kostar en del. Varför vet jag inte...

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2001-12-20 06:34

Jag fick min iPod igår. Tack för denna lilla godsak, apple.

mmmmmm.....har den i min hand (iPoden alltså!) Så fin, så fin!

Anders
(som är glad idag - julen är här!)

  • Oregistrerad
  • 2001-12-21 10:23

Den är faktiskt riktigt skön... på sitt sätt är den faktiskt revolutionerande, kanske inte direkt tekniskt men som den första riktigt användarvänliga mp3- el md-spelaren.

PS. Har just fått en =D

Inge speciellt inlägg nu, tänkte bara fylla på lite på den här tråden... *host*

Citat:

Från MacPressen:
Lyckad start för mp3-spelaren

Apple säljer 2 000 iPod
- varje dag

Applechefen Steve Jobs avslöjade i sitt anförande att Apple har sålt 125 000 iPod-apparater sedan mp3-spelaren började levereras i början av november. Med andra ord har mer än 2 000 apparater per dag sålts.

Palla.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-03 16:40

ipod klassas som världens bästa mp3 spelare och har sålts i flest exemplar så då kan den inte vara dålig!!!
om du inte har sett en live så kan man inte skaffa sig så mycket perspektiv.
det är inte så mycket fel med en ipod det är bara fullt med sidor där det handlar om ipod ägare och fel som har hänt men hur många ''mp3 spelar sidor'' finns det där ägare snackar med varandra!!!

  • Oregistrerad
  • 2002-01-09 09:18

125000*4000=500.000.000

Lite snabbt räknat sådär.. halv miljard.. rätt snällt

Edit: Missade en nolla

[ 09-01-2002: Meddelandet ändrat av: fobie ]

  • Oregistrerad
  • 2002-01-09 09:34

Jag var mycket förvånad när Steve annonserade att de hade sålt 125 000 iPodar. Ett helt otroligt resultat enligt min mening.

iPoden hade (och har) mycket emot sig:

1. HÖGT pris
2. Endast Mac-kompatbilitet

Men eftersom det är en så fantastiskt konstruerad pryl så får den mycket pluspoäng. Och det har väl varit dessa saker som har fått folk att köpa den.

Men det ska bli mest intressant att se hur det går framöver, för när man väl har köpt sin iPod kommer man ju inte att uppgradera den. De som först tänkte köpa den har snart köpt den, men vad händer sedan?

ZDNet har gjort en lista över de populäraste mp3-spelarna bland onlineshoppare: "What´s everybody buying? We rounded up the 50 most popular mp3 & audio products ZDNET users are looking for."

På tredje plats kommer Apples iPod vilket ju får sägas vara rätt bra med tanke på att den endast är avsedd för mac. Läs mer på Most popular MP3 & Audio.

ZDNets egna kommentar om iPoden är inte så dåliga heller:

Citat:

The Lowdown: This is the finest MP3 player we´ve ever reviewed--we just wish that it had native Windows support and a belt clip.

When we ran our First Take of the Apple iPod, we were convinced that it was the best MP3 player we´d ever seen. After testing a final production unit, we still think that it beats the pants off of anything else out there. With a 5GB hard drive; a compact, elegant design; and a superfast FireWire connection, this is the hard drive-based player to beat. The iPod´s only real downsides are that it´s less than ideal for jogging, doesn´t come with a carrying case, and is a tad expensive.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Saffran:
Hur många dagar har du haft den? Den blir nog dyr både för Apple och för dig.

Apple har inte lyckats med någon produkt förutom sina operativ, datorer och några få program.

Kom igen efter ett år eller två!

Well, nu har det gått nästan exakt ett år. Vill du fortfarande hävda att det är en misslyckad produkt, Saffran?

  • Oregistrerad
  • 2002-12-12 19:35

1.) ipoden har fjärrkontroll
2.) det finns equalizer

Och det enda som kan tänkas tala emot ipoden är möjligtvis priset samt att för få pc nissar vet att den finns.

Men de som ser den plus testar den vill ha en.

Senast idag sa en två personer att de tyckte den var läcker, den ena var över 60 år.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 07:29

Misslyckad my ass, det måste vara en av Apples mest lyckade produkter.

Har haft min iPod 5GB i nästan ett år nu, skulle inte klara mig utan den. Om den gick sönder (ta i trä) så skulle jag sälja mina organ för att ha råd med en ny.

Kan också tillägga att de flesta jag känner har en iPod, även de tuffaste hardcore PC-användarna har en eller vill ha en.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-13 08:12

Haha. Det här var den roligaste tråden jag sett på ett tag...

Någon som vet hur många Apple sålt hittills? Vore också intressant att se hur försäljningkurvorna ser ut. Jag gissar att de fortfarande pekar uppåt, vilket är lite synd då det inte sätter lika hård press på uppgraderingar. Har själv en 10GB och har aldrig varit nöjdare med en gadget för 5 papp, vilket ju är lite sjukt. Använder dock aldrig fjärren, om någon vill köpa så maila.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-13 08:25

Som jag skrev i andra tråden så är jag också intresserad av försäljningssiffrorna. Är det någon som har koll på hur många iPods som sålts? Hur stor del är iPod för Windows mm.

Detta är väl en av Apples mest lyckade marknadsföringsåtgärd. Sprida sitt budskap och få ”den andra sidan” att acceptera Apple. Förhoppningsvis genererar det fler switchare, men det tar nog sin tid.

Smart Apple!

  • Oregistrerad
  • 2002-12-14 09:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Som jag skrev i andra tråden så är jag också intresserad av försäljningssiffrorna. Är det någon som har koll på hur många iPods som sålts? Hur stor del är iPod för Windows mm.

Detta är väl en av Apples mest lyckade marknadsföringsåtgärd. Sprida sitt budskap och få ”den andra sidan” att acceptera Apple. Förhoppningsvis genererar det fler switchare, men det tar nog sin tid.

Smart Apple!

Förhoppningsvis ger det folk en egen uppfattning av Apple. Många har aldrig ens använt något från Apple men säger att de suger eftersom polaren tycker så.

Nu när iPoden kommer ut till den stora massan så kanske folk börjar respektera Apple mer än tidigare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Saffran
Hur många dagar har du haft den? Den blir nog dyr både för Apple och för dig.

Apple har inte lyckats med någon produkt förutom sina operativ, datorer och några få program.

Kom igen efter ett år eller två!

And here we are!!!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-21 21:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
And here we are!!!

Ja, jag hade fel! Ni ville visst ha den, köpte den och verkar vara nöjda.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-21 22:09

Jag reagerar på dessa faktorer:

Lagringstekniken? hårddisk i st f flashminne.

Lagringskapacitet? måste man ha plats för 7500 melodier dvs ca 375 timmars musik när batteriet bara räcker max 10 timmar?

Batteriet klarar visst bara 300 uppladdningar? och kostar hur mycket per uppspelad melodi?

Är det inte iTunes som är databasen där man skapar sina spellistor?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-22 00:11
Citat:

– Hela golvet är fyllt av iPod-kartonger. Det går knappt att komma fram på lagret, säger en glad Fredrik Grufman som arbetar som säljare på Macoteket

Fredrik Grufman = bigmac = jag

Bevaka tråden