- Adrian B
- Medlem ●
- Umeå
- 2001-12-18 15:16
Nu när iPod faktiskt börjat levereras så kan man ju ta och sammanfatta lite av dom kommentarer som kom initialt...
Framförallt tänkte jag på dom som var väldigt kritiska och redan från början visste bestämt att iPod inte var nåt att ha och knappast skulle bli en succe. Så jag har gått igenom kommentarerna här (ja ja, jag har inget liv, berätta nåt nytt, va? och jämfört det med lite artiklar och kommentarer som kommit fram nu när folk fått titta på den och den har börjat säljas.
En som var väldigt kritisk var iBjorn som fick hjärtat i halsgropen, lyckades hitta massa elaka kommenterar på macsajter (vilket vi andra inte lyckades) och som dömde ut iPoden som en högst ordinär mp3-spelare:
Snygg, bra anpassad till Mac, men inte vet jag om det var så mycket revolution över den där inte...
Jag är nog en av få som är besviken, det kunde lika gärna varit Creativelabs som hade släppt en förbättrad Jukebox (deras 6Gb jukebox ligger på 219 dollar i USA med i stort sett samma funktionalitet), det där med "breakthrough digital device" känns ganska överdrivet.
Är det fler än jag som får hjärtat i halsgropen och ser parallelen med Cuben?
Jag har tittat igenom reaktionerna i USA på lanseringen, jag kan inte minnas att någon Apple produkt har blivit så här dåligt bemött, även om en del tycker att den är bra och försvarar den, så är merparten ordentligt kritiska och en del är riktigt elaka (då har jag ändå bara läst macsiter).
Talar man om revolution så känns det tunt att komma med en högst ordinär MP3-spelare. Jag hade inte väntat mig någon OSX-newton med airport, firewire, USB2 och färgskärm för 99 dollar. Men jag är besviken och tycker ändå att deras "device" kunde ha varit mer nyskapande. Det enda som egentligen får folk utanför Mac-sfären att höja på ögonbrynen är prislappen
Sen har vi Jürgen B som hade fått för sig att Apple sagt att det skulle vara något billigt, han var besviken och berättade för oss att den minsann inte skulle sälja mer än en handful enheter:
Jag känner mig mer besviken.. el kanske inte rätt ord men..
jag är inte förvånad fast man hade förhoppningar om att det verkligen skulle vara en revolutionerande produkt som apple själva sa.. samt att den skulle vara billig.
inget av det har gått i uppfyllelse med denna produkt det är ju en sak som är säker.. enligt mitt sätt o se på saken.
en mp3 spelare (som visst är packad med lite nyheter, men det är ändå en mp3 spelare)
samt priset.. oj oj.. kommer nog inte o sälja mer än en handfull för det priset.
Jag ska då inte ha någon.
Clavius liknade iPod vid Cuben och Newton och trodde priset skulle göra det svårt för den:
Newton,Cuben...iPod.
Apple har idéerna och möjligheterna att genomdriva de mest fantastiska produkter
på marknaden,oftast i kombination med en *slic*
marknadsföring... och i de flesta fall håller de för vad man utlovar. Men priserna skrämmer ibland iväg kunderna och det är inte alldeles säkert
att marknaden (dvs vi) förstår allt det *geniala* som lanseras. iPod är välkommen, speciellt i sitt utförande....men priset kommer klart att ställa till med problem!
Jernberg hävdade bestämt att ingen skulle byta till mac pga iPod:
Ingen kommer att välja Mac-plattformen före Windows enbart p g a att iPod inte är Windowskompatibel.
Tror du på fullaste allvar att en enda mänska kommer att välja Mac före Wintel enbart pga iPod???
Sen har vi nån som kallar sig Radera mej (medlemsnr 598) som även han/hon "visste" att det inte skulle bli nån framgång:
Jag tycker det känns som en miss, faktiskt. Eller - det blir ju ingen storsäljare, men det kanske de inte heller har räknat med.
Verkar ju dömt att misslyckas för Apple, när man läser dessa kommentar, eller hur? FEL. Nu har ju iPoden börjat levereras och idag står det såhär hos MacPressen:
Succé för
Apples iPod
Apples musikspelare iPod är utan tvekan årets Mac-julklapp. Macoteket i Stockholm meddelar att man kommer att leverera cirka 60 iPods till förväntansfulla kunder innan julafton och att man har ytterligare 40 i lager. Beställningsflödet liknas vid efter lanseringen av den första iMacen och PowerBook G4.
– Hela golvet är fyllt av iPod-kartonger. Det går knappt att komma fram på lagret, säger en glad Fredrik Grufman som arbetar som säljare på Macoteket.
Detta borde väl en gång för alla få folk att inse att priset faktiskt inte är för högt för att sälja.
När det gäller kritiken mot att det inte är något mer än en vanlig mp3-spelare så vill jag citera ABC News artikel "From Walkman to IPod":
The iPod really is a revolutionary MP3 player that sets it apart from any other on the market today. And Apple´s way of making it work seamlessly with the Mac platform gives them quite an edge on the competition when it comes providing their customers with a really great and easy to use digital music experience.
Och för dom som likt Jernberg inte tror att det kan omvända pc-användare så vill jag citera StarTribunes artikel "Apple´s sleek iPod heralds revolution in music listening":
For months I agonized over whether to buy a Windows or Macintosh computer for home. In the end I leaned toward Windows, because this is, after all, a Windows world.
But then I saw an iPod, the sleek new portable music player from Apple Computer, and my world changed. I bought a Mac.
Naturligtvis kan man vinkla och bevisa vadsomhelst med lösrycka citat, men jag tror inte det ligger så långt ifrån sanningen när jag påstår att iPod faktiskt är en otroligt lyckad produkt som fått bra kritik och som säljer bra. Vi får väl se vad Jobs presenterar för smaskig försälningsstatistik den 7 januari.