- Gäst
- Oregistrerad ●
OK, Apple har släppt marknadens bästa (och dyraste) MP3 spelare. Dock tycker jag att den saknade det där lilla extra som t.ex:
1. Ingen USB-port, det här begränsar användningen som extern hårddisk eller digital wallet. iPod hade annars varit ett suveränt sätt att alltid kunna ta med sig sina filmer, bilder och musik när alla nyare PC har USB (jag tror knappast mina vänner eller arbetsgivare köper firewirekort eller mac , bara för att jag har köpt en iPod).
2. Ingen ljudingång, många amatörmusiker hade säkert gillat att kunna ha den som DAT eller varför inte bara som ersättning för ljudingången som Apple dumpade på våra burkar.
3. Mikrofon, att kunna använda som fickminne, när man sedan "synkar" så kör den röstanteckningarna genom en bantad version av viavoice och så har man sina anteckningar utskrivna som text (alla som har provat att diktera vet hur pass effektivt sätt det är att gå igenom stora textmaterial).
1. Fjärr på hörlurssladden. Ovärdeligt är man har den långt ner i fickan men endå vill byta låt, (kanske bara en mycket enkel, med play pause och volymkontroll) eller när man möter någon man ska snacka med så kan det vara kul att pausa musiken en stund.
2. Extra batteripack, vet ej vad det kallas, men ett sånt som gör att man kan använda vanliga AA batterier tex. Alltså en lite box man skruvar på så man kan lyssna lite mer än 10 timmar. Detta märkte jag är mycket bra då man är ute och reser och inte kan ladda sin MD så ofta.
3. Ett tyg eller läder påse/fodral för iPod:en när man har den i fickan och inte vill repa den. (detta kanske följer med redan, eller?)
nicke30: Kan man installera ett system på den och andvända den som start enhet?
Japp. Om du läser Apples FAQ för iPod så står det att det går, men att Apple inte "supportar" det:
Q. Since iPod doubles as a FireWire hard drive, can I also start up my Mac
using iPod?
A. Yes, iPod can be with preloaded with system software and used to start up your Mac or to install system software on your Mac. However, Apple does not support this feature.
Jag hade köpt en iBjorn direkt och jag skulle gärna se att man kunde tanka ner bildfiler från kameror till driven utan mellanliggande dator.
Det blir ingen iPod för min del. Jag har nog av prylar som inte fungerar med något annat än äldre macsystem. När Apple tröttnar så står man där och kan inte ens ge bort skräpet till någon PC-nisse. Värst är väl misstaget då jag köpte den hypade Newton, men jag har även skannrar, RAM-kretsar, skrivare, tangentbord och bildskärmar som inte går att använda längre.
Att Apples prylar är dyra är OK, då kan vi ju ställa krav på support och service, men Apple är inte där, tyvärr
[ 25-10-2001: Meddelandet ändrat av: Saffran ]
Undrar om själva iPod programvaran finns i ROM eller att ladda ned? Dvs kan jag byta ut disken till en 48GB IBM Travelstar?
Då kan jag ha alla låtar som gjorts sedan 1980 på min iPod!
Typ iallafall...
Martin Björnström: Undrar om själva iPod programvaran finns i ROM eller att ladda ned? Dvs kan jag byta ut disken till en 48GB IBM Travelstar?
Du får ju inte in en Travelstar i iPoden (eller nån annan 2,5 tumsdisk), så om du inte tänkt bygga ut själva skalet kan du nog glömma det...
Ok, nu börjar det verka som om jag spammar den här tråden (eller hela 99mac för den delen men jag måste ändå säga en sak till...
Jag tror inte avsaknaden av USB är något stort problem. De allra flesta macar har ju firewire numera. Och produkten är ju än så länge "mac only". Och mp3-spelare för PC som t.ex. Nomad ska komma med firewire i framtiden. Men jag kan förstå att om produkten ska slå bland pc-användare så är en USB-lösning mera viktig.( Dock har jag varit lite förvånad över att kommentarer från pc-användare som vill ha en iPod har bara klagat på "mac only" och inte på firewire, det har snarare varit ett skäl till att dom vill ha den...)
Adrian, du har långt kvar innan du spammar så det är nog ingen fara.
Vad det gäller USB så tror jag du missförstod mig lite. USB hade gjort iPoden extremt bra som extern hårddisk eller digital wallet. Med USB så skulle jag kunna visa mina iMovie-filmer, foton o.dyl bara jag har tillgång till en PC som inte är äldre sisådär 4-5 år. Snacka om att Apple hade fått gratisreklam av att man halar upp iPoden och visar lite filmer och annat på en sunkig PC.
5Gig räcker faktist jäkligt långt också (gjorde back-up av filmen Matrix för någon vecka sedan som inte blev större 400Mb med hjälp av Qdesign och On2 Codec i QT, och Ja, den håller i stort sett VHS-kvalle i fullskärm).
Det jag ville poängtera är egentligen hur lite till som hade behövts för att iPoden skulle bli en riktig killer app/killer device.
[ 25-10-2001: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]
Aha, ok, jag ser din poäng där. Det jag tänkte var mera såhär: *om* man utgår ifrån att den endast är till för macar så spelar det inte så stor roll, då har man ju redan det tusen gånger snabbare (nåja, nästan i alla fall firewire, så vem vi använda USB då? Men vill du ha den som hd för pc så är det en poäng (men då vill nog pc-användare även kunna använda den som mp3-spelare också och då är den inte mac only längre).
För att komma med något annat som knyter an till rubriken på denna tråd: det jag saknar mest av allt är inte något av det som sagts här, utan en FM-mottagare!
Tekniskt sätt är det nog inte nån större svårighet, Nokia har ju lyckats få in en i sin 8310 t.ex., och det vore underbart att växla mellan skivsamlingen och P3 (lider av ett allvarligt och obotligt P3-beroende ;-).
Vill kunna byta musik med andra iPod - ägare via Firewire. Hur ballt vore inte det att ha en Dropbox och en Upload "mapp" på sin iPod!
Sedan vore någon form av Airport bra. Tänk att kunna byta musik med varandra trådlöst på tex tunnelbanan! Annan fördel med Airport vore att kunna ha den musikserver på tex jobbet och kunna ladda ned musik osv osv.
Jag tror att Airport på en iPod tillhör kategorin coolt, men inte så praktiskt. Det hade ju garanterat gjort enheten större än den är, och då tappar man ju lite av smidigheten. Sen så drar Airport en massa ström och skulle dra ur batterierna väldigt fort. Och poängen att ladda den genom firewire försvinner ju också. Och om man ändå tar fram den och kopplar in den i elnätet för att ladda den så kan man ju lika gärna koppla in den med firewire istället och få mycket snabbare överföring och laddning samtidigt.
Men tanken är cool. Säg att man kan uppdatera sin iPod när det ligger kvar i jackfickan... inte helt fel!
Ursprungsfrågan i denna diskussion var "Vad saknar du på iPod?".
Saknar helt klart att inte den inte kan plocka upp streamad video från AirPort ihop med att vara en PDA med TFT-skärm (512x256) - önskar att den istället hade sett ut så här:
En större bild finns här
på denna länk
Fejkade bilder... kanske, men tanken kittlar lite för Jobs kommer nog förr eller senare vilja släppa en PDA igen... men då måste den kunna mer än andra PDA som finns ute i butikerna.
Olle
[ 26-10-2001: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]
Infraröd är något jag saknar på dagens MP3-Spelare. Tänk er friheten att kunna skicka och ta emot låtar till och från polare när man är i skolan eller nåt annat.
Ir känns ju lite old så... Blåtand ska det ju va isåfall! Men jag tror inte Jobs å grabbarna vill att man ska skicka låtar mellan varandra så..
Blåtand och ir? Det där är 90talet, att skicka ungefär 15 mb genom blåtand tar ungefär 30 minuter och hur lång tid det skulle ta att skicka vöer 1gb till polaren vill jag inte tänka på. IR är ju ännu långsammare.
Det jag vill se på ipods är radio och bättre batteri tid
Blåtand och ir? Det där är 90talet, att skicka ungefär 15 mb genom blåtand tar ungefär 30 minuter och hur lång tid det skulle ta att skicka vöer 1gb till polaren vill jag inte tänka på. IR är ju ännu långsammare.
Det jag vill se på ipods är radio och bättre batteri tid
BT 2.0 räcker 100 m 721kbit/s , jo tjenis 90 tal... verkligen :rolleyes:
Jag vill definitivt ha möjligheten att byta namn på spellistor direkt i podden. Nog för att den döper dem olika, men har jag inte datorn i närheten (i bussen t.ex) så vore det smutt om jag kunde döpa spellistan till "Bussen" eller vad som helst. Inbyggd radiomottagare är ju klart önskvärt också...