Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod sunkigt?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-04-09 09:10

All ära åt iPod - men är den inte rätt sunkig i all sin fantastiskhet?

Snurrhjulet, laddningen, synkningen etc är ju absolut ball, men att inte kunna sno en kamrats låt utan att behöva synka och ersätta mina andra 999 låtar och inte kunna synka med både iTunes på jobbet och iTunes i hemmet är ju lite sunkigt.

Eller har jag missförstått hur den funkar?
Hur funkar hd-delen?

Detta inlägg avser förståss podden i sitt standardutförande; finns det hacks och jox som befriar den? Hur gör pc-nissarna som har knäckt den?

• Oregistrerad
  • 2002-04-09 09:29
Citat:

Skapades ursprungligen av: Enar:
men att inte kunna sno en kamrats låt utan att behöva synka och ersätta mina andra 999 låtar

Är det sunkigt att en produkt hindrar dig från att bryta copyrights?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-09 10:00
Citat:

Skapades ursprungligen av: odlund:
Är det sunkigt att en produkt hindrar dig från att bryta copyrights?

Att kopiera en låt från en kompis är INTE ett brott mot upphovsrätten.

• Oregistrerad
  • 2002-04-09 10:51

Jag tänkte inte på utopin om att alla gör rätt för sig.
Jag tänkte på verkligheten, där folk snor låtar utan att betala.

Men det hör välan inte hit. Kamrater kan ha gjort egna låtar de vill dela med sig av liksom det inte finns något som säger att alla dina låtar du har hemma är betalda.

Jag tänkte inte på regler. Jag tänkte på hur man själv skulle ha störst nytta av en iPod. Inte vad som skulle vara tillåtet och inte.

• Oregistrerad
  • 2002-04-09 13:37

Kamrater kan givetvis ha gjort egna låtar, men kallar man det att sno då?

Och för att kanske svara på frågan istället för att komma med moraliska betänkligheter... Du kan i inställningarna för iPod:en välja att den ska fungera som en hårddisk, och sen är det bara att kopiera fram och tillbaka vad man vill

• Oregistrerad
  • 2002-04-09 14:41

Fast det som är på "hårddisken" går inte att få in i podspelandet?

Man hårddiskdockar podden hos kamrat, snor låt, går hem och hårddiskdockar podden hemma, tankar över låten till iTunes, och poddockar sedan och tankar över låten.
Smidigt?

• Oregistrerad
  • 2002-04-09 15:01
Citat:

Smidigt?

Nej, och det är nog ingen som tycker. Bäst hade det naturligtvis varit om man kunde kopplat den till vilken datorn som helst och valt vilka låtar man ville föra över från Itunes.

Jag har ingen förståelse för detta förmyndartänkande att blocka enkla funktioner i en produkt för många surt förvärvade tusenlappar. Det är väl upp till varje enskild person hur man utnyttjar möjligheten att kopiera musik man inte har rätt till. Det är som att mp3 i sig är olagligt. det är ju bara ett format.

En sökning efter ipod på versiontracker ger följande program som kan förbättra sin ipod:

Antipodean 1.1 
Apple iPod Updater 1.1 
Contact This 2.1.1 
Contacts -> iPod 1.0 
EntourageEvents 1.2 
EntourageNotes 1.2 
Escape Pod 1.0 
FileMaker to iPod 1.0 
ipoAdress 1.0 
iPod Text Editor 1.1.1 
iPod2iTunes 0.9b1 
iPodMemo 0.2.2 
K-Lendar 1.6 
NowPod 1.0 
Open Pod 0.31e 
PersonaPodX 1.0b 
Podestal 0.1 
PodMaster 1000 9.9 
PodNews 1.0 
PodNotes 1.3.1
Podtext X 1.0 
PodWriter 1.1.9.1
Power On NowPak 1.0 Tasks -> iPod .98 
Xpod 1.2.2 

• Oregistrerad
  • 2002-04-11 12:45

iPoden funkar som en vanlig firewire hårddisk fast med en osynlig folder där musiken man vill kunna spela när den inte är dockad lagras. Själv har jag aldrig synkat min iPod med itunes eftersom jag tar musik från så många olika datorer. Det är bara att ställa in den på "Manual" så kan man dra och släppa hur mycket man vill.

• Oregistrerad
  • 2002-04-11 13:03

Apple la inte in "spärren" för att djävlas precis, det är musikföretagen som har noja och tvingar nästan Apple att göra så.

Men som sagt, det finns tonvis med program för att gå runt den s.k "spärren".

• Oregistrerad
  • 2002-04-12 01:43
Citat:

Snurrhjulet, laddningen, synkningen etc är ju absolut ball, men att inte kunna sno en kamrats låt utan att behöva synka och ersätta mina andra 999 låtar och inte kunna synka med både iTunes på jobbet och iTunes i hemmet är ju lite sunkigt.

Eller har jag missförstått hur den funkar?
Hur funkar hd-delen?

Detta inlägg avser förståss podden i sitt standardutförande; finns det hacks och jox som befriar den? Hur gör pc-nissarna som har knäckt den?

Hur är det med andra MP3-spelare på marknaden? Går dom att koppla ihop i varandra? Creatives 6 o 20 GB-versioner? Andra märken/modeller?

iPod är en del av den digitala hubben. Apple tror att PC:n är det centrala nämligen. Men visst.. en iPod vore ju underbar att kunna synka med andra iPods och även digitalkameror vore fräscht - speciellt på semstern då man kanske inte ha ens en iBook...

• Oregistrerad
  • 2002-04-12 10:50

Jag är grymt imponerad av min nya iPod! Varför satsa på något som är betydligt sämre?

• Oregistrerad
  • 2002-04-12 11:54
Citat:

Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
en iPod vore ju underbar att kunna synka med andra iPods och även digitalkameror vore fräscht

Yepp att bygga in en liten smartmedia/memorystick/Compact Flash läsare vore inte alls svårt. Det finns redan sådana produkter på marknaden, fast utan Mp3 spelare förståss.

Och så varför inte uppdatera PDA delen i iPod...

[ 12 April 2002: Meddelandet ändrat av: MrT ]

• Oregistrerad
  • 2002-04-12 11:59
Citat:

quote:

Skapades ursprungligen av: Carl-Johan Eelde:
en iPod vore ju underbar att kunna synka med andra iPods och även digitalkameror vore fräscht

Yepp att bygga in en liten smartmedia/memorystick/Compact Flash läsare vore inte alls svårt. Det finns redan sådana produkter på marknaden, fast utan Mp3 spelare förståss.

Och så varför inte uppdatera PDA delen i iPod...

Kanonbra idé!

• Oregistrerad
  • 2002-04-12 14:46
Citat:

Skapades ursprungligen av: Xtra:
iPoden funkar som en vanlig firewire hårddisk fast med en osynlig folder där musiken man vill kunna spela när den inte är dockad lagras. Själv har jag aldrig synkat min iPod med itunes eftersom jag tar musik från så många olika datorer. Det är bara att ställa in den på "Manual" så kan man dra och släppa hur mycket man vill.

Men; *oinsatt* hur då? Du kan väl inte spela musiken om den inte ligger i den osynliga mappen?

• Oregistrerad
  • 2002-04-13 15:44

Dra och släppa i iTunes alltså. iTunes fungerar typ som ett fönster mot den där osynliga mappen. Inget i itunes förhindrar en att ta musik från flera datorer.

• Oregistrerad
  • 2002-04-14 04:34

Vad sägs om PowerPod?

JO den finns faktiskt på riktigt...

THE COMPLETE SOLAR POWER SYSTEM THAT
GENERATES AND STORES ELECTRICITY...

Kanske en avknoppning på Gigawire? Läs mera här: http://www.powerpod.com/

[ 14 April 2002: Meddelandet ändrat av: MrT ]

Är du medveten om att tråden är över fyra år gammal?

Ursprungligen av Enar:

Jo den är faktiskt jävligt sunkig. Skitspelare skulle jag vilja säga. Den kommer nog aldrig att slå igenom.

1
Bevaka tråden