Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod batteri laddar ur

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-11-14 14:22

Min iPod laddar ur sej själv helt och hållet om jag inte använder den på ett par dar. Någon annan som märkt problemet eller är det bara min iPod som gör så?
Rätt irriterande...

Jag har läst på Apples sida att problemet är vanligt förekommande och att du faktiskt kan få byta ut den mot en ny iPod!

Kolla med Jon Adolfsson - han vet hur man gör!

Ibland en ny, ibland lagar Apple den. Gå helt enkelt till:

http://www.info.apple.com/sesv/ipod/tshoot.html

Gå längst ned på sidan och klicka på "Få service för iPod." och följ sedan instruktionerna. Inom 2 veckor kan du ha den tillbaka, fräsch med 10 timmars batteritid.

Har du garanti kvar kostar det inget. Har du inte, kostar det ca 3400 kr att få batteriet utbytt.

[ 14 November 2002, 14:32: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

Precis det som händer min iPod också...

Tackar för tipset !!!

  • Oregistrerad
  • 2002-11-14 15:29

Det händer med min också !

Snackade precis med Apples support om detta och dom sa att det fixar vi, dom hade till och med min adress och allt sånt så dom skickar ut DHL i nästa vecka som ska plocka upp min iPod...

Kan det bli smidigare ?

Här är telefon numret till supporten:
08-587 711 30

Håller precis på med samma process. Supporten ringde mig idag efter att jag hade fyllt i formuläret för service i måndags. De frågade om jag hade 1.2.2, och jag förklarade att jag hade 1.2.1 men den enda skillnaden väl var ljudnivåfixen? Hon uppmanade mig att uppgradera i och med att det hade fixat problemet för vissa, och om det inte ordnade sig skulle jag kontakta dem igen så skulle de bussa DHL på mig.

Jag...eh...vill inte att det ska fixa sig med 1.2.2

  • Oregistrerad
  • 2002-11-14 17:50

Va? Apple sa till mig att detta var normalt. iPoden är ju aldrig avstängd, den bara sover och därför sugs batteriet ut även om den är avstängd.

Finns det någon iPodanvändare som INTE har detta problem?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-14 17:56

Hur funkar det egentligen med garantin på iPod? När den introducerades hade de bara tre månader om jag inte minns fel. Är det ändrat? Hur funkar det med konumentköplagen? Jag har en 5giggare inköpt i januari 2002...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-14 19:15

Dom utökade garantin till 12 månader för alla iPods så du har fortfarande garanti kvar på din.

Min batteritid är nere på ca 7 h nu, men det är ju ganska lugnt. Skall vänta så länge som möjligt med att byta eller laga den, så det nya batteriet räcker så länge som möjligt. Vilket otroligt taktiskt sinne jag har...

Teoretiskt så har man 2 års garanti på saker i Sverige...

Det första året är det upp till leverantören att bevisa att du som kund varit oaktsam och på så vis orsakat skadan. De flesta leveratörer brukar inte knussla med detta utan reparerar eller byter ut varan omgående.

Det andra året så är det upp till dig som kund att bevisa att skadan är, eller har uppkommit via, ett fabrikationsfel.
Detta brukar de flesta fabrikanter och leveratörer vara hårda på, i vissa fall med all rätt.

Men i fallet Apple´s iPods och batteritiden så kan man ju vara säker på att det inte ska vara så om deras reklam säger 10 timmar och man som t.ex. jag bara får ut knappt 2 timmar efter ungefär en veckas användande, räknat totalt i timmar... (ok, jag kanske till och med överdriver lite med tiden, har nog använt den mindre än så, totalt sett...)

Har för övrigt haft min 5Gb iPod i 2-3 månader nu och den funkar utmärkt förutom just problemet med batteriet.

Och updaten till 1.2.2 är, som Harry Våffla mycket riktigt påpekade, endast för att reglera ljudnivån ut från iPod´ens hörlursutgång.
Jag kör fortfarande version 1.2.1 i min iPod.
Om det är någon som ännu inte uppgraderat sin iPod till version 1.2.1 så rekommenderar jag att det fixas omgående...
Det är en massa bra funktioner som tillkommit i uppgraderingarna.

För er som ännu inte har en iPod så säger jag bara som kostymkillen i reklamen som alla säkert känner igen:
"Köp en, jag har en själv..."

  • Oregistrerad
  • 2002-11-15 08:40
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: romanenko:
Va? Apple sa till mig att detta var normalt. iPoden är ju aldrig avstängd, den bara sover och därför sugs batteriet ut även om den är avstängd.

Finns det någon iPodanvändare som INTE har detta problem?

Jag har samma problem, det blir dock skillnad i att bara låta den stänga av sig själv och att stänga av den manuellt. Men efter 2 dar är strömmen ändå slut.

har inte hört någon som inte had detta problem, jag antog att det var så den fungerade.

  • Medlem
  • 2002-11-15 09:15

OK, det verkar vara en hel del som har funderingar kring batteritiden.
En fråga i samband med detta: Ni som tycker att batteriet drar ur snabbt om iPoden inte används, har ni fjärrkontrollen inkopplad på den?
Jag har "upptäckt" detta problem efter att jag köpte fjärren till min 10GB iPod. Innan dess kan jag inte påminna mig om att batteriet laddade ur så fort.
Jag testar nu, iPoden har fått en full laddning och har legat avstängd utan fjärr sedan i går morse. Återkommer med resultat.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-16 21:27

Och hur mäter ni batteritiden? I vanliga fall skippar jag en hel del och låter HDn jobba friskt. Då kan jag hamna på två timmar. Om jag däremot testar den enligt Apples metod så håller den +7 timmar. iPoden är en 5Gb-modell, inköpt i januari/februari i år och har gått väldigt mycket.

  • Medlem
  • 2002-11-16 21:50

Min ursprungsfråga gällde att iPoden laddar ur när den inte används överhuvudtaget, alltså läggs åt sidan fulladdad och efter två-tre dagar är tom.

Händer min ibland också. Har begärt att få min iPod lagad/utbytt nu... väntar på DHL.

iNker: Jag får kring 2 timmar om jag byter låt och har mig, annars kanske 5 timmar (max).

Jon: Bad Apple dig att uppgradera till 1.2.2?

  • Oregistrerad
  • 2002-11-17 16:17

Jag har skickat iväg min iPod på lagning eftersom den aldrig håller speltid på längre än 30 - 45 minuter efter en full batteriladdning. Den började så redan efter 3-4 månader. Men de byter ut enheten eller bara batteriet beroende på vad de har på lager sa de. Så jag hoppas att det fixar sig.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-17 20:59

Har samma problem som många av er andra!
Alla ni som kontaktat Apple för reparation/utbyte har ni applecare? Eller funkar det även utan? Försökte med länken som Martin skrev om i en annan diskussion, men var tvungen att fylla i ett Appleid o lösen. Är detta samma som applecare, eller får man ett id/lösen automatiskt när man köper en Appleprodukt?

Det är gamla goa spam-devisen "SIGN UP NOW! FREE!" som gäller. Du behöver ha en mailadress, that´s it.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Thomas Rynell:
Har samma problem som många av er andra!
Alla ni som kontaktat Apple för reparation/utbyte har ni applecare? Eller funkar det även utan? Försökte med länken som Martin skrev om i en annan diskussion, men var tvungen att fylla i ett Appleid o lösen. Är detta samma som applecare, eller får man ett id/lösen automatiskt när man köper en Appleprodukt?

Du behöver inte ha AppleCare, så länge garantin gäller (ett år). Apple ID, och lösen får du gratis genom att registrera dig på Apples hemsida.

/M

  • Oregistrerad
  • 2002-11-17 21:12

OK! Right On! Det var som jag trodde! Tackar!

PS. Min fru har lagt beslag på min gamla 5gigare ;-), så det bir förmodligen ett inköp till, ska till staterna i jul! DS

  • Oregistrerad
  • 2002-11-18 11:50

Men vänta nu...

Det verkar som ALLA iPodar har batteriproblem. Jag har en halvårsgammal 10-gigare, vilken gick som tåget tills jag installerade firmware 1.2.

Det verkar onödigt krångligt att skicka in sin iPod till Apple när det i själva verket rör sig om ett firmware-problem.

På Apples eget forum är grundtipset att nedgradera till firmware 1.1, vilket jag troligen kommer att göra snart. Problemet är att firmware 1.1 inte fungerar med de senaste iPod-revisionerna samt att features som adressbok, kontakter och soundcheck m.m. försvinner.

Måste säga att min inte har några problem, en tiogiggare som jag köpte samtidigt med jaguaren. Laddade den senast i onsdags och har åkt tre vändor Malmö-Helsingborg-Malmö med den (idag har jag än så länge inte åkt hem till Malmö) och indikatorn påstår att batteriet är halvfullt. Kan tillägga att det blivit någon timmes lyssnande på jobbet också.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-18 21:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ceder:
Men vänta nu...

Det verkar som ALLA iPodar har batteriproblem. Jag har en halvårsgammal 10-gigare, vilken gick som tåget tills jag installerade firmware 1.2.

Det verkar onödigt krångligt att skicka in sin iPod till Apple när det i själva verket rör sig om ett firmware-problem.

På Apples eget forum är grundtipset att nedgradera till firmware 1.1, vilket jag troligen kommer att göra snart. Problemet är att firmware 1.1 inte fungerar med de senaste iPod-revisionerna samt att features som adressbok, kontakter och soundcheck m.m. försvinner.

När kom 1.2 firmware? Mitt problem uppstod i slutet av juli i år. Kommer inte ihåg vilken version jag hade då.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-19 00:09
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Puppet™:
När kom 1.2 firmware? Mitt problem uppstod i slutet av juli i år. Kommer inte ihåg vilken version jag hade då.

Hmm, tidigt i höstas har jag för mig. Eller var det sommar?...det var småkallt och regnigt i alla fall, jag minns att jag satt inomhus på landet och surfade via GPRS och försökte ladda hem firmwaren...det gick mycket, mycket långsamt

  • Medlem
  • 2002-11-19 12:12

Jag hittade detta på iPodlounge, först en sammanfattning:
- Om larm är påslaget i iPoden så drar den mycket ström.
- Apple rekommenderar att man ska ladda iPoden fullt "minst var tredje vecka". Det innebär att batteriet ska räcka minst tre veckor utan att iPoden används.
------------------------------
If you are running firmware version 1.2, many iPod owners are reporting unexplained battery drainage while their iPod is not is use if the Alarms option is set to "On" or "Silent". Setting this option to "Off" under the Settings menu on iPod seems to clear this problem up.

Finally, since the iPod is never really totally "off" (in support of its instant on capabilities), Apple recommends that you fully recharge your iPod at least once every three weeks, if you are going to not be using your iPod for long periods. This will prevent iPod´s battery from fully discharging (never a good thing) while it is not being used.
------------------------------

  • Oregistrerad
  • 2002-11-21 18:59

OK, här kommer en liten lägesrapport av en Ipods öden o äventyr i batteriträsket:

1. Anmälde service/reparation på min Ipod.
2. Blev uppringd två dagar senare! Snabba bud! En servicekille på Apple som ville att jag skulle testa ett par saker innan han skickade DHL-låddan.
3. – Gör en "restore" , sa han, – Tryck in meny + play/pause knappen samtidigt i minst 10 sekunder. Provade genast på min fulladdade Ipod. Efter ca 5 sekunder hickade den till och "slut på batteri"-ikonen började blinka. Konstigt sa jag, min Ipod var ju nyss fulladdad! – Prova att koppla in firewirekabeln, sa servicekillen. Provade, men med samma resultat. Det hela slutade med att jag skulle testa samma manöver med nätdelen ikopplad! Om inte detta funkade så skulle jag återkomma.

Min fråga är således. Har någon annan Ipodanhängare haft liknande upplevelser? Vad händer egentligen när man trycker in menu+play/pause!? Det verkar som om batteriet dras ur! Hör av er ni som vet!

  • Medlem
  • 2002-11-21 20:20

Om du trycker in Play och Meny knapparna samtidigt startar du om mjukvaran i iPoden. jag har gjort det några gånger när min hängt sig. Det har inte påverkat mitt batteri när jag gjort det.

/Ulf

Bevaka tråden