Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer iTrip?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-10 15:09

Det står spring ´03 på Griffins hemsida. Det droppar och smälter som tusan här i Göteborg. Betyder inte det att det är vår?

Är det nån som hört eller läst några rykten om när den ska skeppas?

På tal om ifall den är förbjuden eller inte kan jag berätta att det har funnits (finns?) liknande saker till CD-växlare i bilar för att kunna "koppla ihop" cd-växlare med bilstereoapparater som inte har någon form av ingång för cd-växlare. Clarion hade en sån nån gång för typ tio år sen. I alla fall i deras katalog.

[rättstavning]

[ 10. mars 2003, 15:14: Meddelandet ändrat av: Dr Bowman ]

Jag vill också ha en itrip...

Jag med!
Så när vi ska beställa från Griffin vill jag vara med. Ska lägga till en iMic så också... den är lite billigare i USA än här i Sverige...

Det dåliga med itrip är väl att man inte kan har strömenheten inkopplad samtidigt...

• Oregistrerad
  • 2003-03-11 11:46

Jag ska beställa en.

Min flickvän bor i USA för närvarande så om ni vill kan jag beställa en bunt till henne. Sen är det flera tillfällen i april där släktingar kan ta hem dem alternativt kan hon posta dem.

Varför genom henne?
Mycket billigare frakt och skattefritt. Tullen brukar lägga på 25% moms när man beställer prylar direkt från USA. Om hon packar om dem, eller släktingar tar med dem slipper vi momsen.

Maila mig, [email protected] om ni vill vara med på en beställning.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Dr Bowman:
Det står spring ´03 på Griffins hemsida. Det droppar och smälter som tusan här i Göteborg. Betyder inte det att det är vår?

Är det nån som hört eller läst några rykten om när den ska skeppas?

På tal om ifall den är förbjuden eller inte kan jag berätta att det har funnits (finns?) liknande saker till CD-växlare i bilar för att kunna "koppla ihop" cd-växlare med bilstereoapparater som inte har någon form av ingång för cd-växlare. Clarion hade en sån nån gång för typ tio år sen. I alla fall i deras katalog.

[rättstavning]

Det är fortfarande förbjudet att använda den. Läs på PTS. Clarions variant var troligtvis inte en FM-sändare utan använde ett annat band, kanske 2,4 GHz.

• Oregistrerad
  • 2003-03-11 12:28

http://www.nardik.se/kenwood_vaxlare.htm

Nejdå - fmbandet används, men antar att uteffekten är så låg så man klarar sig under PTS eller ?

/ d

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: lilledanne:
http://www.nardik.se/kenwood_vaxlare.htm

Nejdå - fmbandet används, men antar att uteffekten är så låg så man klarar sig under PTS eller ?

/ d

Visst används FM-bandet, men signalen går ju via kabel från CD-växlaren till radion. Det är alltså inte fråga om någon rundradiosändare. Signalen går aldrig ut i etern.

• Oregistrerad
  • 2003-03-11 15:52

Chansen att man skulle åka dit för användning av iTrip, tex i bilen eller på festen, då man utnyttjar en frekvens som ingen radiostation sänder på (funkar ju bäst då...) verkar ju otroligt låg.

Lagen säger ju nej till all olicensierad radiosändning i FM-bandet, men är främst tänkt för att stoppa piratradiosändning och liknande verksamheter. Den är ju inte utformad för produkter som iTrip, då de inte existerade när lagen skrevs.

Men om man nu trots allt skulle åka fast, vad är konsekvenserna, böter eller?

Det skulle ju vara coolt att åka i fängelse för att man använde sin iTrip när man bilade till jobbet...

Apropos ämnet, min far tog med sig ett digitalt Casio armbandsur hem till mig från Saudi Arabien på 80-talet. Man kunde dra ut en liten antenn och så var den bestyckad med en mikrofon. Genom att skruva på en skruv bytte man sändningsfrekvens. Räckvidden var inte längre än inom ett rum och den funkade inte genom en vägg ens.

Jag borde plocka fram den och fixa batterier, lite nerdkult...

• Oregistrerad
  • 2003-03-13 15:49
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
Visst används FM-bandet, men signalen går ju via kabel från CD-växlaren till radion. Det är alltså inte fråga om någon rundradiosändare. Signalen går aldrig ut i etern.

Det jag minns av det hela var att detta var en produkt för de som hade bilstereoapparater som inte hade någon ingång för kablar (line in) men ändå ville ha en cd-växlare. Alltså skulle den lilla sändaren sända via radiovågor till bilstereon, precis som i fallet med Griffins idé med iTrip. Det här var alltså på den tiden när cd-växlare precis började bli poppis i bilar.

Kanske var det inte FM-bandet emd det är vad jag tycker mig komma ihåg. Dock var ju detta för drygt tio år sen så min minnesbild inte är helt pålitlig längre.

[rättstavning]

[ 13. mars 2003, 15:50: Meddelandet ändrat av: Dr Bowman ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Dr Bowman:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Schuckert:

Det jag minns av det hela var att detta var en produkt för de som hade bilstereoapparater som inte hade någon ingång för kablar (line in) men ändå ville ha en cd-växlare. Alltså skulle den lilla sändaren sända via radiovågor till bilstereon, precis som i fallet med Griffins idé med iTrip. Det här var alltså på den tiden när cd-växlare precis började bli poppis i bilar.

Kanske var det inte FM-bandet emd det är vad jag tycker mig komma ihåg. Dock var ju detta för drygt tio år sen så min minnesbild inte är helt pålitlig längre.

[rättstavning]

Jag tittade helt enkelt på specifikationerna på ovan nämnda pryl och såg att FM-signalen skickades via antennkabeln. Antennen går alltså in i CD-växlaren och ut igen,vidare in i bilstereon coh där skruvar du in rätt frekvens. Precis som förr i tiden när videon var kopplad till TV:n med antennkabel istf SCART. Det är alltså ingen eter-sändare.

• Oregistrerad
  • 2003-03-14 09:43

Ok, var det så den funkade. Då är det alltså inget som har relevans för iTrip-frågan, alltså. Synd, för hade det varit så och den hade varit godkänd borde ju även iTripen också varit godkänd.

Mailade Belkin och frågade vilka frekvenser deras TuneCast sänder på och de svarade, förutom frekvenserna, att den bara säljs i usa och australien(tror jag). Är det för att det bara är där de är godkända?

[rättstavning]

[ 14. mars 2003, 09:43: Meddelandet ändrat av: Dr Bowman ]

• Oregistrerad
  • 2003-03-14 16:54

Då får man väl helt enkelt låta nå´n i USA beställa och skicka över, jag tycker att det är en helt oemotståndelig produkt...

Aaaahhh! Släpps den inte snart???
Vill ha.

Bra användningsområde för iTrip:
Man lägger sig några meter från strandraggarn med NRJ på boomboxen och rattar in rätt kanal på iPod/iTrip. Så får man den musiken man vill ha, utan att behöva få sura blickar från omgivande barnfamiljer.

Om man nu har en bandspelare utan line-in, borde man inte få mycket bättre ljud med en kassetadapter? FM-radio har ju bara en bandbredd på 15kHz och de flesta filter i radiomotagare klipper väl frekvenser runt 12kHz och uppåt.
Jag har kopplat min iPod till bilstereon via kassetadapter, men det är svårt att avgöra kvaliteten eftersom både högtalare och stereo är usla. Någon som har lite bättre prylar kanske har erfarenheter av hur bra kasettadapters funkar?

• Oregistrerad
  • 2003-05-03 19:34

iTrip "shipping now" står det på Griffin's hemsida. Men passar den till nya iPoden tro? Nya iPoden verkar ha en annan design på anslutningarna...

• Oregistrerad
  • 2003-05-03 19:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av eQ
iTrip "shipping now" står det på Griffin's hemsida. Men passar den till nya iPoden tro? Nya iPoden verkar ha en annan design på anslutningarna...

Svarar själv...

"The current iTrip is only compatible with Gen 1 iPods (ScrollWheel and TouchWheel) and not with Gen 2 iPods announced April 28, 2003. Griffin Technology has informed us that they expect to have a version for Gen 2 iPods by mid-June."

• Oregistrerad
  • 2003-05-03 23:22

iFM ser ju också trevlig ut. Den borde ju dessutom inte vara omöjlig att få hit till svedala, va?

• Medlem
  • International user
  • 2003-05-04 22:16

Spelar inte kassettadaptrar bara i Mono?

Citat:

Skrevs ursprungligen av c5j
Spelar inte kassettadaptrar bara i Mono?

Nay, jag har en som spelar upp stereo. Men det spelar ingen roll för mig, jag har ingen kasett-mojäng i bilen

• Medlem
  • Lund
  • 2003-05-05 09:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av eQ
"The current iTrip is only compatible with Gen 1 iPods (ScrollWheel and TouchWheel) and not with Gen 2 iPods announced April 28, 2003. Griffin Technology has informed us that they expect to have a version for Gen 2 iPods by mid-June."

Vad smidigt att de kallar de nya för Gen 2, när Apple kallar dem för Gen 3.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 12:43

Någon som fått sin iTrip levererad ännu?
Såhär säger Griffin till mig, jag har ännu inte fått ett FedEx-nr:
The iTrip is now shipping on a first ordered, first shipped basis. We have received a large amount of orders for the iTrip, so we can't give an accurate delivery date at this time.

Grrr/suck/stön

Om man beställer från USA så finns väl risk för att man får pröjsa moms på det om det fastnar i tullen?

Hur pass olaglig är den, kan den stoppas i tullen för att införas i sverige, eller är det ingen fara?

1
Bevaka tråden