Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testat iPod?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2001-12-21 09:41

Någon som haft möjlighet att testa iPod än? Priset inbjuder ju inte direkt till impulsköp...

  • Oregistrerad
  • 2001-12-21 11:59

Jag har haft den i några dar nu och är mycket nöjd. Ljudet är helt ok, fast mp3 är inte optimalt för den musik jag lyssnar på (barock- och körmusik). De medföljande lurarna är rätt bra, fast jag önskar att iPod hade lite mer vörtstyrka i lurutgången så man kunde ansluta lite "tyngre" lurar.
Annars funkar det fin-fint. Menysystemet är intuitivt och batteriet verkar räcka hur länge som helst. Efter 3 timmars spelande i sträck var indikatorn fortfarande på full nivå.

iPod kan verka lite dyr, men man får faktiskt nåt extra för pengarna tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2002-01-09 13:40

Har beställt en iPod och väntar på att få den. Har testat den ett par gånger hos vänner och under några Apple event, kan bara säger att den är bättre "på riktigt" och att ljudet var faktiskt bättre än jag trodde.. hela apparaten förvånade mig faktiskt..

Den är värd det man betalar för den, om inte mer.. så känns det iaf

  • Medlem
  • International user
  • 2002-01-13 06:23

Jag har haft min iPod i 3 v nu och är mkt nöjd med den. Jag bytte till ett par Sony nackhörlurar direkt. Även om ljudet i de som följer med är bra så föredrar jag att ha lurarna utanför örat. Apples lurar har dessutom inte "en kort-en lång" sa att man kan dra sladden runt nacken, (lite b).

Den har varit på väg ur bröstfickan några ggr pga att den är hal och det finns ju ingen klämma. Jag kommer nog att köpa ngt clip till den för säkerhets skull.

Kontrollerna sitter dumt till under skärmen, det blir ett jäkla pillande när man vill byta låt eller justera volymen utan att ta upp den ur fickan. Remote a la Sony hade varit bra. Framsidan blir repig direkt. Sync med iTunes funkar felfritt och mkt snabbt.

Enda problemet jag haft var när den fick vara på tills batteriet dog, det krävdes en reset för att få den att vakna till liv igen.

Jag kan definitivt rekommendera den. Enda anledningen att vänta är väl att det kanske kommer en prissänkning framåt sommaren...

mattan

  • Oregistrerad
  • 2002-01-14 10:12

Har haft min nu i en vecka ungefär, håller med mattan. Är mycket nöjd med den, tycker också den är lite "hal". Glider lätt ur bröstfickan om man glömmer knäppa den eller så, inte hänt än men man har endå det i bakhuvudet.

Har också fått ett par mindre repor på framsidan, rätt svårt att undvika vid dagligt bruk på en sån yta. Skulle också för övrigt vilja ha controller på hörlurssladden, lagom kul att behöva dra upp den hela tiden.

Men som sagt, tycker den är värd pengarna.

Si så där ja...
Då har jag tappat ena ´skumgummimössan´ till hörlurarna. Men..... den passar ju bättre, mycket skönare nu.

Jag älskar min iPod! (Även om den blivit lite repig......)

Skall jag klaga på nåt så skulle jag vilja lite mer volym ur maxläget :eek:

Anders

  • Oregistrerad
  • 2002-01-16 22:04

Skulle det inte fungera genom att höja volymen i iTunes?

vänta lite nu Micke.....hur menar du? :eek: :eek:

Anders

  • Oregistrerad
  • 2002-01-16 22:25

Equalizer inställningarna på varje låt följer med till iPoden. M.a.o. om du ställer om något i EQ så låter det så sedan i podden.
Prova...

  • Oregistrerad
  • 2002-01-16 22:30

...tänkte just samma sak. Är det så att de specialinställningar man kan göra iTunes för varje låt "följer med in" i iPoden ?!? Däribland finns ju bl.a. möjligheten att höja volymen några decibel...

  • Oregistrerad
  • 2002-01-16 22:42

Yes, det skall vara så. Har inte ställt om något i min, men jag kan väl prova. Vänta lite, återkommer snart....

  • Oregistrerad
  • 2002-01-16 22:51

Jajja men. Drog upp volymen på fullt. Tror det räcker för en halv döv...

  • Oregistrerad
  • 2002-01-17 03:27

Har lyckats tappa iPoden i marken två gånger nu, inget hände med den..

Dock har "hjulet" eller vad man ska kalla det börja låta när man vrider på det, typ ett skrapljud.. men men.. den funkar

Är som sagt väldigt nöjd med en

Då var även jag en stolt ägare till en iPod.
Blev tvungen att köpa en idag. Kunde inte hålla mig.

Jag är hur nöjd som helst med den!
Den är hur snygg som helst. Fungerar perfekt.

Det är bara en sak jag saknar med den. En EQ. (Hoppsan såg precis vad som stod i träden... detta får jag testa.)
Men det kanske kommer i senare versioner. *hoppas*

Fast det är klart i och med detta köp så upptäckte jag en annan sak jag länge misstänkt. att min Firewire port är körd. Så det blir till och skicka iväg datorn på reparation. Byta logikkort är det som gäller. (PB G4).
Suck.

Men som tur är räddar iPoden min dag.

[ 22-01-2002: Meddelandet ändrat av: Mattias Hedman ]

  • Medlem
  • 2002-01-22 18:00

också väldigt nöjd med min iPod. fast den blir som sagt repig. synd att man inte fick men en liten påse eller så som man brukar få till minidiscar o.s.v.
ett tips är annars att ladda ner de applescripts som finns till iTunes på apple.com där man bl.a. kan ställa in en EQ för varje genre.

/majk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-01-22 20:34
Citat:

Skapades ursprungligen av: Anders Ingelstam:
Skall jag klaga på nåt så skulle jag vilja lite mer volym ur maxläget :eek:

Anders

Konstigt att det är problem med ljudvolymen. 60 megawatt är ju, precis som Apple skriver, en väldigt kraftig förstärkare: http://www.apple.com/se/ipod/

Tror ni det kommer att komma en med större hd till sommaren - hur fungerar det förresten att använda ipoden som extern hd - någon som provat?

Jag har min till salu! 3.695,- exkl moms på www.it-recycler.com.
11 månaders garanti...

Upptäckte att jag tillbringar ändå hela dagarna i bilen eller i mobiltelefon...hinner liksom aldrig slå på den där ipoden...

Såld! Det tog 17 minuter...

snacka om genomslagskraft i det här forumet! :eek:

Citat:

Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Jag har min till salu! 3.695,- exkl moms på www.it-recycler.com.
11 månaders garanti...

Upptäckte att jag tillbringar ändå hela dagarna i bilen eller i mobiltelefon...hinner liksom aldrig slå på den där ipoden...

Var det inte din som krånglade så mycket? Fick du igång den själv eller behövde den repareras?

  • Oregistrerad
  • 2002-01-31 22:01

Jag kan skvallra...
Trasig FW-kabel orsakade Martins elände

  • Oregistrerad
  • 2002-02-01 11:56
Citat:

Skapades ursprungligen av: givmild:
Tror ni det kommer att komma en med större hd till sommaren - hur fungerar det förresten att använda ipoden som extern hd - någon som provat?

Funkar svinbra... sitter just nu och kör mac os 10.1 från den.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-01 11:59

Kan man ha så mycke mer? tänk på att man måste ha alla dessa mp3er på hdn.
Skulle inte funka på min iBook med 10gig. T.o.m. 5 skulle vara för mycke

Tror inte man *måste* ha mp3:orna på hårddisken också, det är bara enklare så.

Och en större hårddisk är ju alltid bra ändå, man kan ju ha en gig mp3 och använda resten till annat...

  • Oregistrerad
  • 2002-02-01 13:04

Hmm.. den synkar ju mot Hdn, så om du tar bort de från hdn så nästa gång du synkar så kommer den ta bort från din iPod.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-01 13:29
Citat:

Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Kan man ha så mycke mer? tänk på att man måste ha alla dessa mp3er på hdn.
Skulle inte funka på min iBook med 10gig. T.o.m. 5 skulle vara för mycke

Jag skulle gärna se en iPod med 10 eller varför inte 20 gig. När man har kört Audiogalaxy ett tag (på pc:n...) känns 5 gig som ganska lite för en seriös mp3-samling...

/N

Citat:

Hmm.. den synkar ju mot Hdn, så om du tar bort de från hdn så nästa gång du synkar så kommer den ta bort från din iPod.

Men man kan väl slå av synkningen, eller?

Citat:

Jag skulle gärna se en iPod med 10 eller varför inte 20 gig. När man har kört Audiogalaxy ett tag (på pc:n...) känns 5 gig som ganska lite för en seriös mp3-samling...

En *seriös* mp3-samling består väl bara av egenrippad musik?

  • Oregistrerad
  • 2002-02-01 16:25
Citat:

Skapades ursprungligen av: Adrian B:
[B]Men man kan väl slå av synkningen, eller?B]

Det lär ju gå, men då måste man väl föra över mp3erna med specialprogram va? för man kan ju inte dra över dem direkt till firewirehdn. Eller det kanske finns program som fixar detta enkelt nu.

Hmm... kan ingen som verkligen *har* en iPod upplysa mig och Fredrik om hur det faktiskt ligger till, istället för att vi bara sitter här och gissar?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2002-02-01 16:57

Du kan stänga av synkningen och lägga över och ta bort musik-filerna själv via iTunes. iPod kommer upp i iTunes som en egen enhet där man kan göra alla förändringar och därigenom behöver du inte ha dom filer du har på iPod på din dators HD.
Den kommer även upp som en extern HD på skärmen så det är bara att flytta filer som med vilken annan HD som helst. Jag är klart nöjd.

[ 01 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: MatsOlov ]

Bevaka tråden