- Jürgen B
- Medlem ●
- Stockholm
Nu fungerar faktiskt rwd / fwd i mp3 streamar där det fungerat på PC tidigare men inte i gamla iTunes.
Nu blir det ju till o kasta alla sina mp3or ändå iofs, o mp4a om alla CDs
Skulle gärna streama i mp4 också men då begränsar man ju antalet som kan lyssna till en betydligt mindre skara än dagens mp3 lyssnare.
Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Precis vad jag just gjort! Alltså kastat alla MP3:or. Jag har även kodat min första skiva i AAC. Valde 160 kbps även om jag har på känn att det är overkill och omöjligt för mig att höra någon skillnad mot 128 kbps AAC. Men det sitter i ryggmärgen att 128 är skräp...
Skrevs ursprungligen av Adrian B
Precis vad jag just gjort! Alltså kastat alla MP3:or. Jag har även kodat min första skiva i AAC. Valde 160 kbps även om jag har på känn att det är overkill och omöjligt för mig att höra någon skillnad mot 128 kbps AAC. Men det sitter i ryggmärgen att 128 är skräp...
Jag gick ner på 96 kbps och stannar nog där!
Låter helt OK! Och då lyssnar jag mest på hårdrock (brukar låta skräp vid för låg kbps, i alla fall i mp3).
Nu fungerar faktiskt rwd / fwd i mp3 streamar där det fungerat på PC tidigare men inte i gamla iTunes.
Skulle gärna streama i mp4 också men då begränsar man ju antalet som kan lyssna till en betydligt mindre skara än dagens mp3 lyssnare.
Det finns MPEG-4 plugin för WinAmp?
Jaså det finns MPEG-4 pluggar nu, bra där.. kanske man ska börja snacka lite med mina streamkollegor om o köra mpeg-4 aswell.. sparar ju bandbredd som f-n.
Vad gäller ljud upp-ned har jag inte hört något men inte prövat så mycket än. Kan det vara att du kodat i joint stereo el nått, fast den möjligheten finns väl inte i AAC iofs.. hmm måste kolla genast
Vad gäller bitrate brukar man säga att 64kbps med råge motsvarar 128kbps mp3. Vill man köra typ 160kbps mp3 så väljer man 96 som någon hade gjort i ovanstående inlägg. Högre blir extremt bra
Vad ligger dom låtar man kan lyssna på i Music Storen samt tanka ner.. det är kanske 128-160kbps AAC va?
Dumt att man inte kan handla som Europe, o fan Apple om det tar 1 år el nått o fixa till det. Kreditkort ska ju fan fungera oavsett var man bor.
DET GÅR JU ATT ANSLUTA TILL UTDELADE MAPPAR VIA INTERNET OCH INTE BARA INOM ETT LAN.
Var tvungen o skriva detta stort, det är fan stort för mig..
Jepp, det är mycket grymt. Satt hela kvällen igår och lyssnade på en kompis musik, det är asgrymt! (speciellt då man inte behöver ta med sina låtar till polaren när man drar dit)
Får jag leka polis nåra sekunder..
Kan vi inte en gång för alla undanröja möjligheter till missuppfattningar.
MPEG-4 AAC tunes kallar vi antingen, mp4 el aac ok?
Såg precis "m4a", vilket kan bli ytterligare förvirring.
Filformatet är ju egentligen mp4 så det bör vara det man kallar filerna, men då det är ljud kan ju aac fungera för att undanröja alla tvivel på att det är just en MPEG-4 AAC ljudfil man pratar om..
Vad säger ni andra?
MUAHAHA
Vad säger ni - kommer ISP:na o lacka på all ökad trafik nu? hehe.. el mina lokala nätadmins. Har ett tiotal anslutningar till polare runt om i Sverige (än så länge) o browsar o lirar deras musikarkiv.
Ska ta o köra in Etherpeek el nått o kolla vårt nät.. hehe
Skrevs ursprungligen av samul
Jepp, det är mycket grymt. Satt hela kvällen igår och lyssnade på en kompis musik, det är asgrymt! (speciellt då man inte behöver ta med sina låtar till polaren när man drar dit)
Hur? Är det inte bara utdelat via Rendezvouz?
Det funkar inte att dela ut mina spellistor via LAN ens.
Antar att det beror på att bägge är MIN dator (samma .mac konto)
Kopplar jag upp mig med iChat på den ena och sen den andra så stängs ju den första ner.
Enda chansen att testa denna nya coola "utdelning" för mig (ensam med X på jobbet)
Jaja, det kommer väl.
- Slice -
Skrevs ursprungligen av XedoZ
Hur? Är det inte bara utdelat via Rendezvouz?
Näe, det funkar utan Rendezvous. Tryck cmd-K (eller gå på Advanced i menyn och välj "Connect to Shared Music") och skriv in din polares adress/IP-nummer och klicka på OK.
Så, hips vips så kan du surfa runt och lyssna på din kompis musik. För att det ska fungera måste din kompis valt att dela ut sitt Library (Preferences > Sharing och klicka för "Share my music")
Skrevs ursprungligen av - Slice -
en sak till!
skriver man in IP eller dyker delade listor upp om det finn tillgängligt?
- Slice -
Du ställer in på den dator som du vill dela ut att dela ut bibloteket, sedan så ställer du in på den datorn som ska spela upp musiken att söka efter spellistor. Det kommer upp som en spellista direkt.
Jag har delat ut hela musikbiblioteket från min servermaskin så att min bror kan komma åt det dygnet frunt från sin iBook som inte har så stor HD.:D
Det funkar inte att dela ut mina spellistor via LAN ens.
Antar att det beror på att bägge är MIN dator (samma .mac konto)
Njae, knappast, tror inte iTunes är kopplat till .mac-kontot.
Kopplar jag upp mig med iChat på den ena och sen den andra så stängs ju den första ner.
Det säger sig själv att du inte kan vara inloggad i iChat (eller ICQ eller MSN för den delen) på två datorer samtidigt med samma användare.
Sorry guys!!
Jag kryper till korset och erkänner min okunskap!
Det var helt enkelt FÖÖÖR lätt!
Såg inte ens att det dök upp en liten plopp med mitt namn bland alla spellistor.
jag väntade mig en inforuta som sa att nu har du anslutit dig till den och den Mackens iTunes library eller dyligt.
Det är ju för häftigt med Apple hörrni !
- Slice -
DET GÅR JU ATT ANSLUTA TILL UTDELADE MAPPAR VIA INTERNET OCH INTE BARA INOM ETT LAN.
Detta gäller dock inte köpemusik enligt www.macfixit.com
... Then, your friends can pull down from "Advanced" to "Connect to Shared Music..." One caveat, however, is that you can't listen to other people's purchased music via Rendezvous (or the "connect to shared music"... feature).
Det är ju ganska b....
Jag fick också ett problem liknande Slice ovan. Jag kunde ansluta från min ena dator till den andra, men inte tvärtom. Inget felmeddelande eller nåt, den bara gav upp.
Det visade sig att den interna brandväggen (Systeminställningar -> Fildelning/brandvägg) var på i den ena datorn.
Öppnade port 3689 och allt rockar!
Hehe...Audio Hijack gör saker som inte är tillåtna
Får jag leka polis nåra sekunder..
Kan vi inte en gång för alla undanröja möjligheter till missuppfattningar.
MPEG-4 AAC tunes kallar vi antingen, mp4 el aac ok?
Såg precis "m4a", vilket kan bli ytterligare förvirring.
Filformatet är ju egentligen mp4 så det bör vara det man kallar filerna, men då det är ljud kan ju aac fungera för att undanröja alla tvivel på att det är just en MPEG-4 AAC ljudfil man pratar om..
Vad säger ni andra?
"mp4" används ju redan för filmfiler (där ljudet ligger i LowComplexity AAC-format).
Det är antagligen därför som Apple valt att låta iTunes lämna ifrån sig filer med suffixet "m4a"
Bara "AAC" är väl inte så lämpligt, det är ju en allmän benämning (Advanced Audio Coding) som tillkom ju nån gång på 90-talet, och den skulle iofs lika gärna kunna syfta på MPEG-2 AAC, som t ex satellitradion och de japanska digitalsändningarna går på?
Skrevs ursprungligen av Jan-Åke N
"mp4" används ju redan för filmfiler (där ljudet ligger i LowComplexity AAC-format).
Det är antagligen därför som Apple valt att låta iTunes lämna ifrån sig filer med suffixet "m4a"
Bara "AAC" är väl inte så lämpligt, det är ju en allmän benämning (Advanced Audio Coding) som tillkom ju nån gång på 90-talet, och den skulle iofs lika gärna kunna syfta på MPEG-2 AAC, som t ex satellitradion och de japanska digitalsändningarna går på?
Iofs är ju MPEG2 "AAC" och MPEG4 "AAC" i princip samma sak. Fast lite utveckling bara.
Jag tror inte så många "dödliga" kopplar AAC med MPEG2 AAC. Utan med MPEG4.
Så MPEG4 AAC, eller bara AAC kan ju vara halvt lämpligt att benämna det.