Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värt och vänta? iPod 30Gb mot Zen 60Gb

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-20 13:33

Läste en liten notis i fina tidningen M3 om att Creatice nya Zen är på g (juni) med hela 60 gigg och bättre batteritid än iPoden. Dom hade hört rykten på 300 dollar (!).
Är hårt inne på en iPod 30Gb, men kanske ska vänta lite..? Jag menar, 30 gigg till?!?

Fint när man drar hem till en kompis med bbb o lånar lite film, USB 2.0.. Tänk om dom hade en FW i dessutom.

Nån som har en klok och vis kommentar? Ska jag vara en slav under Apple och ta en iPod ändå, men varför?

PS. Philps HD mp3 spelare verkar ganska fin den med, men har ju "bara" 15 Gb DS.

• Oregistrerad
  • 2003-05-20 13:45

Den största fördelen med iPod förutom att den förmodligen har ett bättre och renare interface, är att den kommer från Apple. Du slipper ett taskigt Mac-stöd och dåliga drivrutiner. Du vet var du har den helt enkelt.

Nu vet jag inte mycket om de modeller du nämner, men jag är nog ganska säker på de två punkterna i alla fall (brukar oftast se ut så).

Sen har ju inga Macar USB 2.0, så du blir tvungen att köpa till ett PCI-kort (ca. 500:-)

Försök att testa produkterna innan du köper dem. Se också till att det finns ett komplett och ordentligt stöd för Mac.

• Oregistrerad
  • 2003-05-20 13:45

Ingen av de andra kommer i närheten av iPod när det gäller integreringen med Mac OS X och iTunes. Eller när det gäller formgivning.

• Medlem
  • 2003-05-20 13:46

USB 2 och Mac är ju inte så hett direkt. FireWire är grymt mycket bättre. Annars vet jag inte, men är den inte större?

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
USB 2 och Mac är ju inte så hett direkt. FireWire är grymt mycket bättre. Annars vet jag inte, men är den inte större?

Pratar man bärbara/portabla-mp3spelare, så är Zen mycket större och tyngre jämfört med iPod.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tommie
Är hårt inne på en iPod 30Gb, men kanske ska vänta lite..? Jag menar, 30 gigg till?!?

Håll en Zen i ena handen, och en iPod i andra, och du märker direkt hur stor, tung och osmidig Zen är jämfört med iPod.

Zen har väl en 2,5 tums hårddisk, va? I så fall är det som att jämföra en bärbar cd-spelare med en minidisc-spelare.

• Oregistrerad
  • 2003-05-20 15:50

Har ju inte hållt i båda samtidigt, men det verkar inte som om Zen:en är som ett mjölkpaket iaf. Jag menar, 60gig!
Tänk om dom gör en firewire modell av den modellen med 20Gb. USB rockar inte, kan man ju hålla med om kanske. Om det nu inte blir PCn som får vara exklusiv musiklåda.

Info om zen 60 Gb från Creative

liten notis av gizmodo

• Oregistrerad
  • 2003-05-20 17:12

Zen funkar väl inte ens med mac.. eller hur är det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-20 18:05

Alltså. Fingra på en Zen. Och fingra på nya iPod. Jag lovar att specs är det sista du kommer att tänka på.

Dessutom är Zen kass på att automounta, kräver visst sina egna drivare osv. Helt oväntat. Hej då Zen, frågar du mig.

Jag hade aldrig ens övervägt en Zen. Användarvänligheten på iPod är helt underbar och den är så fruktansvärt snygg.

Om du frågar mig tycker jag att det är väl värt att åka två gånger fram och tillbaka till kompisen och hämta filmer med iPod än att åka en gång med en Zen (om han inte bor allt för långt ifrån då...)

Skämt åsido, satsa på en iPod.

//fredrik

1
Bevaka tråden