Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man jogga..

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-25 23:28

med en iPod? Eller börjar HD´n hoppa då?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-25 23:45

Det borde väl gå utmärkt, jag har för mig att det finns ett skakminne som räcker i ungefär en halvtimme.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-25 23:47

Saxat från Apples iPod hemsida:

Skip protection Up to 25 minutes

Tillägg: Jag var åtminstonde först när jag började skriva och leta länkar...

  • Medlem
  • 2003-05-26 00:13

Jag har för mig att skakminnet är 32mb stort. Alltså borde längden på skakminnet bero på komprimeringen. Men jag tror inte att det är några problem att jogga med den.

/majk

  • Oregistrerad
  • 2003-05-26 08:29

Dessutom borde den läsa in mer i minnet vid ett lugnt tillfälle, typ en seg uppförsbacke eller så. Bör inte vara ngt problem.

  • Medlem
  • 2003-05-26 08:44

Jo, det är faktiskt problem. Jag har joggat med iPoden och när minnet är slut och den ska ladda in nya låtar i minnet så hänger den sig. jag har hållit den i handen för att minimera skakningarna och liksom dämpa rörelsen hela tiden men den hänger sig ändå... Bara att starta om den.
Fast det är klart, man kan ju springa en halvtimme sen vila medans den laddar nya låtar;)

/U

  • Oregistrerad
  • 2003-05-26 12:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av ulna
Jo, det är faktiskt problem. Jag har joggat med iPoden och när minnet är slut och den ska ladda in nya låtar i minnet så hänger den sig. jag har hållit den i handen för att minimera skakningarna och liksom dämpa rörelsen hela tiden men den hänger sig ändå... Bara att starta om den.
Fast det är klart, man kan ju springa en halvtimme sen vila medans den laddar nya låtar;)/U

Tack. Det var nån med egen erfarenhet man ville höra ifrån. Skakminnets storlek kunde jag läsa mig till själv, men såna har man ju testat förut. Tack ändå alla.

  • Medlem
  • 2003-05-26 22:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chrippa
Tack. Det var nån med egen erfarenhet man ville höra ifrån. Skakminnets storlek kunde jag läsa mig till själv, men såna har man ju testat förut. Tack ändå alla.

Det kanske finns fler tekniker än joggare på dessa forum

/U

  • Oregistrerad
  • 2003-05-26 22:56

Jogga?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-26 22:59

Dessto bättre svikt du har i dojorna.
Gyroupphägning på spelaren o.s.v.
Mindre skak.
Lägg dig framför TVen och kolla maraton lyssna på musik och käka chokladpraliner
tycker jag är rätt sätt att använda iPOD

För mig går det utmärkt att jogga med generation 1, 5 Gb iPod. Jag brukar jogga 10-15 km åt gången och det funkar utmärkt. Kanske beroende på hur man springer?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-26 23:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av ulna
Det kanske finns fler tekniker än joggare på dessa forum /U

Tekniker? Du skojar! Vilka tekniker bryr sig om iPod som teknik om inte som en avkoppling från jobbet. T ex när man joggar.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-26 23:17

Jag brukar jogga runt brunnsviken här i sthlm med min rev 1 pod (5GB). Jag har också märkt att den kan hicka i låtbyten om jag har den i fickan. Så, jag springer med den i handen. Det fungerar utmärkt så. Måhända skulle man kunna ha sin pod i en hållare tight mot kroppen, så att den inte skumpade i fickan, men jag har ingen jönshållare. Jag kanske skulle skaffa det för joggningen, om det fungerar bra.

  • Medlem
  • 2003-05-26 23:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Brunberg
För mig går det utmärkt att jogga med generation 1, 5 Gb iPod. Jag brukar jogga 10-15 km åt gången och det funkar utmärkt. Kanske beroende på hur man springer?

Min är också en generation 1, fast 10GB. Kan det vara skillnad?
När jag provade så sprang jag på landsväg, höll iPoden i handen och försökte verkligen hålla den stilla men ändå hängde den sig.

/U

Citat:

Skrevs ursprungligen av ulna
Min är också en generation 1, fast 10GB. Kan det vara skillnad?
När jag provade så sprang jag på landsväg, höll iPoden i handen och försökte verkligen hålla den stilla men ändå hängde den sig.

/U

Borde inte vara någon skillnad. Jag har min i en bältes-clip, vid ryggslutet, på byxorna. Min jobbingväg är asfalt, från Johanneberg i Gbg rundar jag Mölndal centrum och tillbaka. Kan vara att, även om det fungerat felfritt för mig så i slutändan kanske det inte är det bästa för en hårddisk att följa med på joggingturer?

  • Medlem
  • 2003-05-26 23:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Brunberg
Kan vara att, även om det fungerat felfritt för mig så i slutändan kanske det inte är det bästa för en hårddisk att följa med på joggingturer?

Det är nog så. En "solid state" mp3-spelare (med minneskort, compact flash rekommenders) är nog det mest självklara valet för mer bekymmersfritt musiklyssnande under sportaktiviteter...

  • Oregistrerad
  • 2003-05-26 23:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ma
Det är nog så. En "solid state" mp3-spelare (med minneskort, compact flash rekommenders) är nog det mest självklara valet för mer bekymmersfritt musiklyssnande under sportaktiviteter...

Kanske. Men, för mig som redan har köpt min iPod så ser jag hellre att jag använder den, med resulterande slitage, än att bara använda putsduk på den...

Min iPod kommer ändå vara nästan värdelös om tre år. Trots det så är jag nöjd med min leksak. Man skall aldrig köpa dyrare leksaker än man har råd att använda.

Joggade idag med min ipod i näven. 5 minuter gick det. Sen strejkade hårddisken. Visste inte då att man kunde trycka play och menu för en reset. Gjorde det sen och nu går den att lyssna på som vanligt. På onsdag blir det ett nytt test i spåret.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-05-27 08:16

Jag joggar inte men går mycket och då har jag haft den vid nåt tillfälle i fickan på en jacka som hängt runt midjan och slängt kring benen - inte att rekommendera!
Precis som för många andra har den hängt sig efter en halvtimme och sen får man starta om den.
Har däremot funderat på att spänna fast den på ryggen, det borde väl dämpa skakningar ganska bra väl?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tesa
Har däremot funderat på att spänna fast den på ryggen, det borde väl dämpa skakningar ganska bra väl?

Det är så jag gör - det fungerar utmärkt.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-27 23:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tesa
Jag joggar inte men går mycket och då har jag haft den vid nåt tillfälle i fickan på en jacka som hängt runt midjan och slängt kring benen - inte att rekommendera!
Precis som för många andra har den hängt sig efter en halvtimme och sen får man starta om den.

Hängde den sig fast du bara promenerade? Jag som hade börjat sikta in mig på en iPod15. Kanske ska börja kolla på en "solid state" MP3-spelare istället? Jag kan ju inte gå tillbaka till en kassettWalkman ? och det är sååå skönt att jogga med musik i öronen.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-28 11:57

Har en generation 3 ipod 15 gb funkar perfekt att jogga med måste dock ha en i handen annars håller det bara en halv timme

så om den börjar hänga sig så är det bara att göra en reset med play och meny? så funkar det igen? och den tar inte bort mina inställningar och låtar och sånt då?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-09-12 12:09
Ursprungligen av alfons416:

så om den börjar hänga sig så är det bara att göra en reset med play och meny? så funkar det igen? och den tar inte bort mina inställningar och låtar och sånt då?

Ja, det var vad jag gjorde och inget försvann. Enda gången jag behövt göra en reset alls när jag tänker efter.

  • Medlem
  • 2004-09-12 13:30
Ursprungligen av Tesa:

Ja, det var vad jag gjorde och inget försvann. Enda gången jag behövt göra en reset alls när jag tänker efter.

Joggar med min mini med armbandet....Joggar alltid mellan 40-60 min och det har aldrig hackat. Köp armband om ni skall jogga med mini eller den vanliga ipod, tycker det verkar i särklass bäst!

Det har gått fint för mig att jogga, inget skak. Jag har använt Speck iSport, kolla in recension under "Testlabbet"

1
Bevaka tråden