Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp att svara på PC-användares iPod-funderingar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

99mac har fått ett mail från en PC-användare. Vore bra om vi kunde hjälpas åt att svara på frågorna. Jag hänvisar frågeställaren till denna tråd, så låt oss nu visa styrkan i 99mac-forumet.

/M

------

Hej

Jag heter x x o funderar på o köpa en ipod 15gig jag är PC användare, ok har en del frågor angående ipod o pc dessa frågar kanske e lite dumma, men jag kan inte så mycket om hur det funkar med ipoden till pc, o jag vill inte lägga ut 4000 kr på något som bara kommer o strula.

Är det bara vissa FW kort som funkar för att ansluta min ipod till min PC?

Funkar det likadant om jag ansluter min ipod via usb2 som med FW, att den får stöm via den när den står i dockan?

Det måste vara usb2, det funkar alltså inte men vanlig usb?

Kommer ipoden upp som en ny HD på min pc och det är bara o drag and droppa in mina mp3 filer eller måste man gå via något program för att få in musiken?

Kan man skapa nya mappar på ipoden via PCn?

Måste jag ladda ner någon mjukvara för att få ipoden o fungera på min pc, eller följer allt med på en cd i paketet man får när man köper ipoden?

Vore tacksam för svar.

x x

• Oregistrerad
  • 2003-08-13 09:47

En kompis skulle lägga över musik via musicmatch på en gen 2 pod till pc och det visade sig vara lite småkinkigt vilken firewireport han använde. Om han körde moderkortets inbyggda FW så gick det inte, däremot funkade det perfekt med kontakten som sitter på hans audigy ljudkort. Han har kört extern HD på moderkortets FW utan problem så den porten fungerar bevisligen.

(Sen lämnar musicmatch en HEL del att önska men men...)

• Oregistrerad
  • 2003-08-13 10:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Det måste vara usb2, det funkar alltså inte men vanlig usb?[/i]

Som jag har förstått så är det inga problem att ansluta USB2-kontakter till USB1-portar. Fast då går det naturligtvis i USB1-hastighet.

Förresten, är det någon här som vet om det går att ansluta USB-porten på iPod till Mac. Jag har nämligen inte FireWire

Jag skulle vänta tills iTunes/Win kommer...

Bästa iTunessubstitutet ska tydligen vara Ephpod.

Citat:

Är det bara vissa FW kort som funkar för att ansluta min ipod till min PC?

I teorin skall väl alla FW-anslutningar fungera, dock är det bara vissa kort som klarar av att ladda iPoden.

Apple listar vilka FW:kort som funkar på peze och säljer kort med iPod:en...

USB? Inte så kul va? Men skall väl funka iofs...

• Oregistrerad
  • 2003-08-13 14:08

Förutom att gå in på http://www.apple.com/se/ipod/ kan man ju prata med t.ex. Macoteket

• Oregistrerad
  • 2003-08-24 14:12

Jag äger en PC-ipod som jag dock la in mac-firmware på och använder ihop med min PowerMac. Skall svara så gott jag kan.

Citat:

Måste jag ladda ner någon mjukvara för att få ipoden o fungera på min pc, eller följer allt med på en cd i paketet man får när man köper ipoden?

Nej, det följer med på en CD-skiva i paketet.

Citat:

Kommer ipoden upp som en ny HD på min pc och det är bara o drag and droppa in mina mp3 filer eller måste man gå via något program för att få in musiken?

Ja, den kommer upp som en ny hårddisk om du vill det. MEN du kan ej droppa MP3 filer direkt till den för att sedan kunna spela upp dem. Musikfilerna lagras dolt på din iPod. Däremot kan du ju lägga in program/dokument eller vad du vill för att lagra på den.

Du behöver altså Musicmatch för att lägga över musiken på den.

Citat:

Kan man skapa nya mappar på ipoden via PCn?

Ja, du kan skapa nya mappar på den för att sortera upp lagrade filer och så. Detta har dock inget med din lagrade musik att göra, som lagras dolt.

För mer info kika på:
http://www.apple.com/ipod/

Hur laddar man iPoden till PC om man kör USB1, för jag antar att den inte kan laddas på det sättet då. Följer det med nån "vanlig strömsladd" eller så till dockan så man kan ladda batterierna på så vis?

• Oregistrerad
  • 2003-10-01 21:06

Det följer med en liten adapter, med ett uttag för USB/FW sladde, samt tå pinnar för eluttaget i andra änden. Bara att sticka in i närmsta vägguttag.

• Medlem
  • Torsby
  • 2003-12-11 08:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Måns Jonasson
Hur laddar man iPoden till PC om man kör USB1, för jag antar att den inte kan laddas på det sättet då. Följer det med nån "vanlig strömsladd" eller så till dockan så man kan ladda batterierna på så vis?

Har man enbart USB måste man köpa en speciell sladd för det, strömadaptern och kablarna som medföljer har enbart FireWire-kontakter. Sladden kostar ca 250:- om jag inte minns fel och kallas Dock Connector to USB + FireWire.

1
Bevaka tråden