Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod volymen i Europa

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-22 01:39

Hittade nyss detta tips på Apples diskussionsforum och vill härmed delge dem till er då det funkar utmärkt!

Då Apple tydligen har någon begränsning i volymen på iPods sålda i Europa och många har försökt hitta lösningen förbi begränsningen, så är det nog många som kan få glädje av detta tips.

Ladda ner TinkerTool

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/11967

Sen slå på "Visa dolda och systemfiler" och montera om iPoden på skrivbordet.

Gå sedan till den dolda mappen iPod_control och sedan till mappen Device, där finns en fil som heter Limit, denna slänger du i papperskorgen och sedan tömmer papperskorgen.

Avmontera iPoden från skrivbordet och njut av den högre volymen!

Detta funkade i alla fall på min 20GB med scrollwheel (avsevärd skillnad!), vet inte hur det är med nyare modeller, men det kan vara värt att prova.

Iofs inget nytt, men värt att påminna om ändå. Funkar dock inte på 3G ipod.

Är det bara jag som inte lider av att maxvolymen är lite lägre än den Amerikanska? Drar jag upp volymen på max i iPoden vill inte jag ha hörlurarna på mig i alla fall. Men jag kanske bara är känslig. Eller rädd om min hörsel.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-22 10:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
där finns en fil som heter Limit, denna slänger du i papperskorgen och sedan tömmer papperskorgen.

Eum...det finns det inte alls. Jag har ingen sån fil (har en gen. 2, 10GB iPod med senaste firmware). Det är väl bara den franska firmwaren som har den volymbegränsningen?

Inte för att jag lider av låg volym vid hörlurslyssning, men det hade vart skoj att få ut lite mer volym ur den när man kopplar iPoden till stereon.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
Är det bara jag som inte lider av att maxvolymen är lite lägre än den Amerikanska? Drar jag upp volymen på max i iPoden vill inte jag ha hörlurarna på mig i alla fall. Men jag kanske bara är känslig. Eller rädd om min hörsel.

Instämmer.. jag lyssnar på 75% volym max...

  • Oregistrerad
  • 2003-08-22 10:44

Kan ingen skicka mig Limit-filen? Jag tycker Max Volymen är för hög på min amerikanska iPod och jag råkar alltid höja volymen då jag ska spola fram i låtar...

Varför är det en volym-begränsning från början, överhuvudtaget?
Det bestämmer man väl själv vad man vill ha???

  • Oregistrerad
  • 2003-08-22 10:51

Hittade detta om hur man gör med 3G iPods.

Vill gärna ha mer volym, men har ingen US firmware, så jag har inte testat...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Varför är det en volym-begränsning från början, överhuvudtaget?
Det bestämmer man väl själv vad man vill ha???

Frankrike har en begränsning på hur högt sådan här enheter får spela, just för att skydda hörselen.

Kan lova dig att tinitus inte är skoj. Hur bra musiken än är du lyssnar på.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-22 13:58

Som sagt, jag lyssnar inte på fullt för det mesta, men i vissa fall och med viss musik är volymen för låg att höra, speciellt i bullriga miljöer med iPodens egna hörlurar.

Sen finns de såna som vill ha andra - bättre - hörlurar och de kan ibland vara mer tungstyrda än Apples egna och då blir ljudnivån lidande ännumer. Så tack vare detta "hack" så orkar volymen upp mer.

När det gäller Tinitus så tror jag nog folk har vett nog att inte spela så hög volym att det blir plågsamt. Men ska sanningen fram lyssnar jag hellre på bra jazz än bullrande flygplansmotorer vilket jag tror orsakar lika mycket skador på öronen, men då har man åtminstone fått njuta innan skadan är skedd (obs, ett skämt!).

  • Medlem
  • 2003-08-22 14:12

Skulle också gärna få lite mer kräm i lurarna.. men jag kör windows och jag hittar ingen limit-fil i deviecesmappen.
Nån som vet hur man gör..

/Olof

  • Oregistrerad
  • 2003-08-22 14:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av olleg
Skulle också gärna få lite mer kräm i lurarna.. men jag kör windows och jag hittar ingen limit-fil i deviecesmappen.
Nån som vet hur man gör..

/Olof

Switchar, naturligtvis...
Alternativt kanske man kan utföra operationen från Darwin.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-24 12:06

Tog bort limit-filen på min 10GB gen2 iPod och får nu genast mycket bättre ljud i mina Sennheiser HD500 lurar. Upplevde tigidare att effekten inte riktigt räckte till för att driva dessa lurar, men nu spelar de ut som de ska!

Finns det något enklare sätt att få högre volym på 3G Ipods.
Det är alldeles för dålig kräm i min!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-12 12:08

Fungerade utmärkt det där.

Dock behöver man inte "montera om" iPoden som det står. Tinker tool hittar de gömda filerna direkt även om iPoden är monterad tidigare. Ett litet tips bara om någon vill spara ytterligare några sekunder om man har iPoden monterad redan.

Fungerar ju alldeles utmärkt att göra i Terminalen också:
cd /Volumes/ipodensnamn/iPod_Control/Device

När man är i den mappen kan man skriva ls för att se vilka filer som finns. Hittar man Limit skriver man helt enkelt:

rm Limit

Och vips, har man tagit bort den filen

Det är säkert lite mer pilligt, men ville bara visa på att Apple faktiskt har lämnat en möjlighet öppen via sitt eget OS

Edit; Jag läste Petras inlägg igen, och ser att hon säger att mappen heter iPod_Control, så då heter den nog så på alla. Var osäker innan, men det verkar vaar samma överallt

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 09:55

Köpte en iPod, 20GB, i fredags och efter att ha laddat ner lite musik på den, kodade i AAC, testade jag den och reagerade direkt på den låga volymen.

Den jag köpt måste ju vara en 3g iPod och undrar därför om tricket med TinkerTool funkar, någon som kan ge besked? Ian Curtis inlägg ger ju inget större hopp... Sitter på jobb och kan därför inte testa omgående.

Eller finns det något annat man kan göra för att få högre ljud ur iPoden?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2003-12-15 10:03

Läste i en annan tråd här på forumet att senaste uppdateringen 2.1 tar bort volymspärren, men om du köpte din i fredags så borde den kanske ha version 2.1 redan?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 13:12

Jag har uppdaterat den till 2.1 och den låter inte särskilt mycket... skall försöka hitta någon kompis som har en äldre alt amerikansk variant av iPod för att jämföra med. Tänker i vilket fall som helst ladda hem TinkerTool och se om det ligger någon dold volymbegränsningsfil på podden.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 15:26

I förra veckan spontanhandlade jag ett par nya lurar (ett par Sennheiser HD 25) och jag kan bara säga... ojojoj! De urrkiga apple-lurarna som hängde med (som egentligen är ett par helt okej smålurar) har INGENTING att säga till om. Så, om ni tycker att iPod:ens ljudkvalitet/nivå/whatever inte är till belåtenhet, skaffa ett par bra lurar.

Iofs kostade mina nya Sennheiser drygt 2.000, men det är nog det bästa köpet jag gjort på väldigt länge. Undantaget själva iPod:en alltså.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2003-12-15 17:24

Håller med! Lurarna som följer med är inget för seriöst lyssnande. Vill man inte hosta upp 2000:- så kan jag rekommendera Koss, både Porta Pro och Sporta Pro (de använder samma element) som man får för runt 400:- (usch vad billiga de har blivit på sistone!). Ljudet får en helt annan lyster...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 18:44

Håller med om att de medföljande lurarna är tämligen kassa, är tvungen att hålla dem på plats med pekfingrarna, vilket blir jobbigt i längden och ser osnyggt ut! Nej, ett par Koss EarPlugs står högt på önskelistan så här i juletid.

Vad gäller TinkerTool och volymbegränsningsfilen så verkar det bara gälla äldre, kunde inte finna någon limit-fil i devicemappen.

Så mitt hopp står till Kosspluggarna nu, om det inte råkar finnas någon här som har något annat förslag! Vad väntar ni på?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-15 19:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av charger68
Så mitt hopp står till Kosspluggarna nu, om det inte råkar finnas någon här som har något annat förslag!

Tror detta funkar.
Ställ in så du kan hantera låtarna på din iPod med iTunes. Markera alla låtarna på din iPod i iTunes och välj visa info och justera upp volymen (Volymjustering) till lämplig nivå.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-16 09:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Spyder
Håller med! Lurarna som följer med är inget för seriöst lyssnande. Vill man inte hosta upp 2000:- så kan jag rekommendera Koss, både Porta Pro och Sporta Pro (de använder samma element) som man får för runt 400:- (usch vad billiga de har blivit på sistone!). Ljudet får en helt annan lyster...

Jag har ett par Koss Sporta Pro också, och visst är de lurarna ett klart lyft gentemot Apples medföljande pluggar. Men Sporta Pro-lurarna läcker ljud en hel del. Varken bra för ens egen del, men heller inte för bordsgrannen (eller den/de som befinner sig inom några meters radie). Skaffa ett par riktigt täta lurar så lovar jag att ni aldrig behöver klaga på för låg volym eller risig ljudkvalitet (om ni nu inte har rippat musiken fel dvs).

jag andvänder ett program till min 3G ipod på PC som heter eupod volumeboost.. finns att ladda ner på ipodlounge.com

Har någon hittat en US-firmware till 3rd gen? Sökte på filnamnen från beskrivningen med hittade inget.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-02 22:22

hm

jag har en Amerikansk Ipod så jag har ej tampats medd detta problem..tycker iof att det är lite dålig kräm i dessa också...men det kanske är för att lurarna inte ska "spräckas"

//C

1
Bevaka tråden